בצפון מתקשים להסתגל לשגרה החדשה לאחר עוד לילה מתוח במיוחד בגבול, כאשר הפעם היו אלה גורמי טרור מסוריה שביצעו ירי לשטח ישראל. בעלי העסקים, שציפו למבקרים רבים בימי החג, נאלצים בימים אלה לתמודד עם גל ביטולים שעלול להסתיים בפגיעה כלכלית קשה מבחינתם.

אוריה רשף, הבעלים של מתחם האירוח "נטורה חווה אקולוגית ברמת הגולן", סיפר למעריב על שורת הביטולים שחווה בעקבות ירי הרקטות: "לפנות בוקר שמענו בו זמנית שורה של פיצוצים ואזעקות. אנחנו אתר קמפינג במודל של יחידות אירוח ולינה בשטח פתוח, ו-200 איש התארחו אצלנו, בהם המון ילדים ומשפחות. היו כאלה שעזבו את הכל, נכנסו לאוטו ועזבו, אך רוב האנשים באו למרחבים המוגנים, וכל המקלטים היו מוכנים".

טנק צה''ל ברמת הגולן (צילום: REUTERS/ Hamad Almakt)
טנק צה''ל ברמת הגולן (צילום: REUTERS/ Hamad Almakt)

לדברי רשף, "היינו בתפוסה מלאה של חודשיים מראש, וכרגע אחרי הירי ירדנו ל-10 אחוז. כולם כבר הודיעו על ביטולים, כאשר אלה הימים הכי חשובים של העסק - פסח, חודשי הקיץ וסוכות. חצי מפסח כבר איבדנו וזו מכה מאוד קשה עבורנו. כל הבוקר קיבלנו הודעות וביטולים, 90 אחוז מהמבקרים ביטלו לנו בעקבות המצב. כולם מבטלים הבוקר. בעסק כמו שלנו אם איבדנו את השבוע הזה, אז איבדנו את העונה. זו מכה קשה. אני מקווה שאנשים יגיעו להתארח, אם נישאר על המספרים האלה אנחנו נהיה חייבים לקבל עזרה מהמדינה או לקחת הלוואות".

ספיר הוך, הבעלים של גלידריית "תוצרת הגולן" סיפרה: "התנועה היא הרבה יותר נמוכה ממה שהיה פה ביום שישי. חול המועד זאת תקופה מאוד עמוסה כאן. יש חזרה מלאה לשיגרה, אנשים מטיילים - אנחנו לא חוששים מהסלמה. ציפינו לירי, היו התרעות אבל זה לא נעים בכלל, זה עושה טראומה לילדים. היינו טיול במצפה רמון, אם הייתי יודעת לא היינו חוזרים, היינו נשארים שם עוד לילה, זה עושה המון טראומה לילדים".

גלידריית תוצרת הגולן מושב אבני איתן (צילום: גלידריית תוצרת הגולן)
גלידריית תוצרת הגולן מושב אבני איתן (צילום: גלידריית תוצרת הגולן)

אלון גור, הבעלים של מתחם האירוח "חוות הפיטאיה - משק גור ברמת הגולן", הוסיף: "אנחנו לא מודאגים מירי הטילים. היו אורחים מודאגים, אבל הסברתי להם על המצב והם נשארו. היו ביטולים להערב אבל אנשים אחרים הזמינו. אנחנו יותר מודאגים מהגשם שיגיע מאשר מהטילים. מהיום הראשון של פסח אנחנו תחת איום של הסלמה אבל כל לילה אנחנו מלאים. ביטלו לי היום 80 הזמנות, אבל 60 אנשים הזמינו מחדש. לגיטימי שאנשים יחששו לא להגיע. המסר שלי לאנשים הוא שהגולן ירוק ופורח, יש פסטיבל נחמד - זה הזמן לבוא ולעשות אחלה חופשה, תמיד יהיו עלינו איומים מכל הכיוונים".

חיים רוקח, ראש מועצה אזורית גולן, סיפר למעריב: "המצב בכל הארץ מורכב, אצלנו בגולן הצבא הגיב בצורה תקיפה מאוד - גם נקודתית על האירוע וגם בצורה רחבה. אני מקווה מאוד שהצד השני הבין את הרמז, כי בגולן לא יתנו לטפטופים לרדת. חזרנו לשגרה, אנחנו רואים שאנשים מתחילים לחזור ולעלות לגולן לטייל, ואנחנו מקווים שזה יימשך כך. הגולן יפהפה עכשיו, וזה זמן מעולה לטייל בו. אני קורא לאנשים לבוא ולטייל כאן, הכל טוב ברוך השם". 

רווית נמרוד, תושבת נטור, אמרה: "בגולן הזמן תגובה הוא 15 שניות, ולכל הבתים החדשים יש ממ"ד. יש פה הרבה מאוד מטיילים ויש לנו ביישובים צוות חירום יישובי. נפגשנו בחמ"ל, נסענו למטיילים וסיפקנו להם מים וציוד. בנוסף, יש לנו גם מקלטים ומיגוניות".

היא מסכמת את דבריה באומרה כי "אנחנו לא בבועה, אנחנו מבינים את המצב. זה היה עניין של זמן שזה יגיע לפה, אבל אנחנו מרגישים בטוחים".