המתיחות הביטחונית מול איראן: משרד החוץ בטהרן הצהיר הלילה (בין ראשון לשני) כי "על ארה"ב להבין את המציאות החדשה באזור, ולהפסיק את ההתערבות לטובתה של ישראל". דובר המשרד, נאסר כנעני, התייחס לדיווח כי וושינגטון שלחה צוללת גרעינית לאזור, והדגיש כי "תנועה של כלי מלחמה אמריקאים לאזור מערב אסיה, היא חלק ממאבקה של הממשלה האמריקאית לכסות על ירידת כוחה בעולם".

לדבריו, "על ידי יצירת מלחמות והפצת חוסר יציבות, המשטר בוושינגטון מתקדם לכיוון המנוגד לרצונן של רוב מדינות האזור. וושינגטון חייבת להבין את המציאות החדשה ולהימנע מהתערבות באזור מערב אסיה ובמפרץ הפרסי, לטובת הישות הציונית הרעועה". את הדברים אמר על רקע חידוש היחסים הדיפלומטים בין טהרן לריאד

במקביל, בשיחה עם כלי התקשורת במדינה, התייחס למתיחות עם ישראל, ואמר כי "אנו עדים להתפתחויות מיוחדות בזירה הפלסטינית. למרות שהמשטר הציוני נאבק במתיחות הפנימית ובסערה הפוליטית, ראינו התקפות חדשות בשטחים הפלסטינים, הן בעזה והן בפעולות טרור בגה המערבית". עוד טען, כי "ישראל ביצעה גם פעולות טרור נגד הריבונות הטריטוריאלית של סוריה והפרה את קדושת האסלאם, המשטר הזה לא יוותר על כל הזדמנות לפעול באופן פלילי נגד תושבי האזור".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

נאסר כנעני (צילום: gettyimages)
נאסר כנעני (צילום: gettyimages)

"למרבה המזל, אנו עדים להתעוררות של האומה האסלאמית. בחודש הרמדאן הקדוש, אנו עומדים בפתחו של יום ירושלים, בו נראה את אומות העולם החופשי מתאחדים לטובת זכויות האומה הפלסטיני. בימים האחרונים אנו עדים לקיום פגישות מדיניות, ובטוחים שנהיה עדים לקיום מפגשים דומים בימים הקרובים", הוסיף.

כנעני הדגיש כי "נוכחותה של ישראל מהווה איום ביטחוני על מדינות האזור. לכן, יש לעזור לאומה הפלסטינית המדוכאת, באמצעות צעדים נבונים למניעת פעולות הטרור של הציונים. בימים האחרונים קיימנו שיחות טלפון עם מספר שרי חוץ של מדינות מוסלמיות, והודגש כי ישנה חשיבות לארגון לשיתוף פעולה אסלאמי לבחון את הפעולות נגד הפלסטינים", סיכם.

אמש, דיווח הניו יורק טיימס, מפי שני בכירים במודיעין האמריקאי, כי חיל האוויר של משמרות המהפכה של איראן מכין מתקפת כטב"מים נגד ספינות סחר אזרחיות בבעלות ישראלית במפרץ הפרסי. אסטרטג איראני, המקורב למשמרות המהפכה, אישר כי איראן שוקלת לתקוף ספינות בבעלות ישראלית, כנקמה לתקיפות המיוחסות לישראל בסוריה, בהן נהרגו שני יועצים מיוחדים במשמרות המהפכה. דובר הצי החמישי של חיל הים האמריקאי, טימותי הוקינס, אמר כי "האירועים האחרונים, כולל התקיפות בסוריה ואיומים פומביים של איראן נגד ספינות סחר, הניעו אותנו להגיע לאזור על מנת להגביר את הערנות".

לפי גורם בכיר צבאי, הצוללת, המכונה USS פלורידה, נכנסה לאזור ביום חמישי והחלה אתמול לעבור את תעלת סואץ. "היא מסוגלת לשאת עד 154 טילי שיוט מסוג טומהוק ופרוסה לתמיכה בצי החמישי של ארה"ב כדי לעזור להבטיח ביטחון ויציבות ימיים אזוריים", הסביר.

תנועות הצוללות של ארה"ב אינן מתפרסמות לעתים קרובות. בהודעה הרשמית על שליחת הצוללת אמנם נמסר כי מטרת העברת הצוללת היא הבטחת הביטחון הימי כמו גם שמירה על חופש השיט, אם כי גורמים אמריקאיים רשמיים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הם מחזיקים במידע לפיו איראן שואפת לתקוף באזור כבר בזמן הקרוב.