מתיחות שיא בירושלים: המשטרה וכוחות הביטחון פרוסים היום (שישי) בכוחות מתוגברים ברחבי הארץ ובפרט בירושלים במסגרת ההיערכות ליום השישי האחרון של הרמדאן. בשעה זו עשרות אלפי מתפללים מוסלמים כבר נמצאים בהר הבית לקראת תפילת הצהריים. במקביל המשטרה מאבטחת את מסעות הצלב של הנוצרים לקראת שבת האור, ואת הגעת המתפללים היהודים לכותל המערבי בירושלים. 

לקראת הסלמה? "באיראן מריחים חולשה ומכינים לנו מתקפה שאין כדוגמתה"
איראן לעגה לישראל בטוויטר: "מתפוררת ולא מצליחה עוד להונות את העולם"

בתוך כך, בשעות האחרונות נעצרו 17 חשודים רבים בחשד שהיו מעורבים בקריאות הסתה והנפת דגלי טרור. החשודים נלקחים בשעה זו לחקירה במפקדה המשימתית של מחוז ירושלים בחשד לעבירות הסתה ו/או הזדהות ותמיכה בארגון טרור. על פי החשד, חלק מהחשודים גם החליפו את בגדיהם בשטח הר הבית לאחר הנפת הדגלים ניסו לחמוק מהמקום, אולם מצלמות המשטרה איתרו אותם והכווינו את כוחות הביטחון שביצעו את מצערם. 

תפילת יום שישי בהר הבית (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
תפילת יום שישי בהר הבית (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

מפכ״ל המשטרה רנ״צ יעקב שבתאי, אמר בתום הערכת מצב: ״ההיערכות לתפילות יום שישי הרביעי של הרמדאן לצד מסעות הצלב ושבת האור מאתגרת, בפרט בירושלים. האתגר המרכזי שלנו היום לסיים את התפילות והאירועים בבטחה ולטפל בחריגים ככל שנדרש במקצועיות. אנחנו חייבים להמשיך בהיערכות לכל תרחיש ולכל איום עם כל האמצעים שברשותנו. האיום המרכזי הוא הפח״ע במתווים השונים, ולשם צריך להיות מופנה עיקר הקשב המבצעי עם דגש משמעותי על מוכנות השוטרים.

"ההצלחות המשמעותית שיש פה בסיכולי פיגועים בימים האחרונים הן לא עניין של מה בכך, והתאפשרו בזכות שיתוף פעולה הדוק בין מחוז ירושלים ליתר גופי הביטחון וכן להיערכות מבצעית נכונה ודריכות השוטרים בשטח. נמשיך לאפשר שמירה על פולחן הדת לכולם ולאפשר לכל אדם להגיע ליעדו בבטחה. אני רוצה להביע ההערכה רבה למחוז ירושלים, משמר הגבול וכל הגופים שפועלים אתנו בשיתוף פעולה הדוק במהלך כל השנה ובפרט בתקופה הזו״.

מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג׳מן, סקר בפני המפכ״ל את ההיערכות המבצעית ופריסת הכוחות בגזרות השונות בירושלים ואמר: "במהלך הימים האחרונים סיכלנו מספר אירועי פח״ע וכוונות טרור באזור ירושלים. חלק מהם באמצעות מודיעין מקדים וממוקד, וחלק אחר באמצעות ערנות ודריכות של שוטרים שלנו שפועלים בשטח בכל הגזרות בשילוב אמצעים טכנולוגיים שונים. אנחנו ממשיכים בהיערכות מוגברת לאורך היממה עפ״י התכנית עם מגוון כוחות ואמצעים שפועלים פה בימים ובלילות.

"כשאני פוגש בשוטרים והלוחמים בשטח עם מוטיבציה גבוהה ונחישות- אני מתמלא גאווה, במיוחד לאחר פעילות ממושכת לאורך תקופה ארוכה. עד כה הגיעו להר הבית מתחילת חודש הרמדאן למעלה ממיליון מתפללים מוסלמים, מה שמעיד על חופש הפולחן המשמעותי שמתקיים פה, ושאנחנו פועלים קשה מאוד בכדי לאפשרו. סיימנו את תקופת חגי ניסן בהצלחה, ואנחנו בעיצומו של חג הפסחא עם הפנים קדימה לקראת שבת האור. לצד זאת, הפעילות שלנו נגד מפרי סדר ומסיתים בתקופה האחרונה משמעותית, משפיעה והיא תימשך כל העת״.

פעילות מג"ב ביום השישי האחרון של הרמדאן (צילום: דוברות המשטרה)

במקביל, החל משעות הבוקר המוקדמות פועלים כ-2,300 לוחמי משמר הגבול בכלל הגזרות ברחבי הארץ. מפקד משמר הגבול ניצב אמיר כהן ביצע הערכת מצב בקבר רחל בגזרת מג"ב עוטף ירושלים בהשתתפות ס' מפקד מג"ב, מפקד המשמר הלאומי, מפקד מג"ב עוטף ירושלים, ראשי מחלקות מבצעים, אח"מ ומילואים, מפקד חטיבה לבט"פ, קציני מילואים ומפקדים נוספים. 

מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן אמר בהערכת המצב בקבר רחל: "אנחנו נמצאים לאחר שבועות ארוכים של היערכות מוגברת של החיל בכלל הגזרות, במשימות אבטחה וסדר ציבורי שדורשות מאיתנו הפעלת שיקול דעת ולהביא לידי ביטוי את הידע והניסיון המבצעי והמקצועי שלנו". 

"חשוב לציין כי גיוס של 10 פלוגות המילואים של החיל מוכיח את עצמו בחיזוק הביטחון האישי של אזרחי מדינת ישראל, אנחנו שומעים את הדברים גם ממפכ"ל המשטרה וגם ממפקדי המחוזות ברחבי הארץ. גם בשישי הזה וגם מחר בשבת האור התכלית של המשימה הינה לאפשר את פולחן הדת והסדר הציבורי". 

"הדבר הראשון בראש מדרג ההיערכות שלנו בכלל הגזרות הוא מניעת פעילות טרור, גם הלילה וברגעים אלו לוחמי החיל והיחידות המיוחדות שלנו פועלים לסיכול הטרור. החברה הישראלית צריכה ורואה נוכחות מוגברת של לוחמים ושוטרים, הערכה רבה לכלל הכוחות יש עוד הרבה עשייה לפנינו".

חמאס: שחרור ירושלים ואל-אקצא הוא אחריות משותפת לכל האומה הפלסטינית

בתוך כך, ארגון הטרור חמאס פרסם הודעה לרגל יום ירושלים הבינלאומי בה טען כי "האחריות לשחרור ירושלים ואל-אקצא משותפת לכל מרכיבי האומה הפלסטינית מכיוון שזה מוקד הסכסוך עם האויב הציוני הכובש את ארצנו, הורג את עמנו ומייהד את המקומות הקדושים שלנו".

התנועה הוסיפה בהצהרה לעיתונות כי "יום ירושלים הבינלאומי, המתחדש ביום שישי האחרון של חודש הרמדאן המבורך, הוא הזדמנות להזכיר לכל האומה הערבית והאסלאמית את אחריותם לעמוד עם ירושלים, שהייתה נתונה לתוקפנות הולכת וגוברת מאז כיבושה, תוך הפרה בוטה של ​​כל החוקים, הצ'רטרים והחוקים הבינלאומיים".

התנועה העריכה את "כל העמדות של המדינות והעמים של אומתנו הערבית והאסלאמית והעם החופשי של העולם בתמיכה בזכויות של העם הפלסטיני ובמאבקו הלגיטימי", והדגישה כי "ירושלים תישאר היהלום של הכתר, הדופק של פלסטין ולבו של העולם האסלאמי, וכתובת מקיפה לכל האנשים החופשיים".

התנועה קראה לאומה הערבית והאסלאמית "לגייס את כל האנרגיות, מדינית, דיפלומטית, בתקשורת ובאנושות, ליותר סולידריות ותמיכה ביציבות ויציבות עמנו על אדמתם ההיסטורית, ותמיכה בירושלמים ובמתבצרים במסגד אל-אקצא".

"אנו מצדיעים להמוני עמנו בכל כיכרות המולדת ומחוצה לה ובמחנות הפליטים והתפוצות, הממשיכים להתאסף סביב אפשרות ההתנגדות הכוללת, להגנת הארץ, ירושלים, האסירים והאסירים, הסכם איתנות עד שלילת זכויותיהם הלגיטימיות, ושיתגשמו שאיפותיהם לחירות ולהקמת המדינה הפלסטינית שבירתה ירושלים", נמסר עוד.