מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נאם היום (חמישי) לרגל "יום ירושלים הבינלאומי" של איראן וטען כי השפעתה של ארה"ב באזור נחלשת. "ישראל כבר אינה בראש סדר העדיפות של אמריקה. המלחמה באוקראינה והמלחמה הקרה עם סין שעלולה להתפתח למלחמה ממשית מעסיקות אותה הרבה יותר. ישראל מודאגת מאוד מהעניין הזה והמנהיגות שלה בלחץ. נתניהו מסיר ממנו את האחריות וזורק אותו על לפיד".

נסראללה במסר מאיים לישראל: "אם תחליט לתקוף - חיזבאללה יגיב במהירות"

"התפתחויות משמעותיות קרו לאחרונה. כוחה של אמריקה נחלש, לא כמו פעם ויש לנו שתי דוגמאות לכך. ונצואלה שם אמריקה נכשלה במזימתה, וכישלונה באפגניסטן ממנה ברחה. משמעות העניין היא שמדינות המזרח התיכון מטילות ספק ביכולתה של אמריקה לעמוד לצידם", טען.

עוד אמר נסראללה כי "יכולת ההרתעה הישראלית הולכת ונחלשת. ההימורים על התפרקות ההתנגדות, באירן, בעירק, סוריה, לבנון ותימן, נכשלו בענק. בנוסף לכך, ישנם דיבורים על כינון היחסים בין סעודיה לאיראן וחזרתה של סוריה כישות לגיטימית. גם טורקיה מראה נכונות לחזור לשוחח עם סוריה. כל זה יאט את הנורמליזציה של ישראל, ואחדות ציר ההתנגדות פגעה ביכולת ובשאיפה ליצירת ציר ישראלי-ערבי, וההימור שהציר הזה יוביל מלחמה כנגד איראן, נכשל".

על שיגור הרקטות לצפון טען כי "זה היה אירוע חשוב וגדול. בהתחשב במצב מאז שנת 2006, לא דיברתי על כך לפני שבוע כי היה צורך ללמוד את המצב ולהתייעץ. אנו סבורים שלנקוט במדיניות העמימות מול ניהול המערכה עם האויב זה הדבר העדיף, תנו לאויב לתהות. צריך שהאויב יהיה בפחד, הוא צריך לדאוג והוא צריך לחשוש ולחשוב. הוא זה שכובש ותוקף ומאיים על כל מדינות האזור ותוקף בכל יום בסוריה - טוב לא בכל יום אבל ברוב הימים - וכל יום מאיים על לבנון. אז למה לתת לו תשובות? האויב צריך לדאוג תמיד ולפחד. זה מה שמחזק את משוואת ההרתעה וכללי העימות שהגנו על לבנון מאז שנת 2006. זה מה שדאג שלבנון תקבל את מה שמגיע לה בשדות הנפט והגז, וזו משוואה שהוכיחה את עצמה בשבוע האחרון".

"אחרי כל הישיבות של הקבינט והבכירים והצבא, הם יצאו ואמרו שהם הפרידו את לבנון ואת חיזבאללה מהתגובה. זה ההישג מבחינתם. נתניהובא וטען שהם תקפו תשתיות של חיזבאללה ושל חמאס בדרום לבנון. זה הרי שקר ברור, כל כלי התקשורת הלכו וצילמו את מה שהותקף. חלק מזה פרדסים ומטעי בננה, חלק מזה מערוכת השקיה של חקלאות. רואים שלא הותקפה שום תשתיות של אף אחד, ישראל תקפה בננות בדרום לבנון".

נסראללה הוסיף: "נתניהו יכול לשקר לעם שלו, עניין שלו. הוא שיקר להם בבירור, הוא יודע הרי, השרים שלו יודעים, הצבא יודע וכל הישראלים יודעים – מה שהוא טען פשוט לא קרה בדרום לבנון. הוא נאלץ לשקר. הוא הודה שההרתעה הישראלית נשחקה בכל הזירות והבטיח לשפר את ההרתעה הישראלית, אבל ביקש זמן ואני אומר שהוא צריך זמן רב - והוא גם לא יצליח". 

בהתייחסות להאשמות של נתניהו ולפיהן הסכם הגז בשנה שעברה פגע בהרתעה הישראלית, אמר נסראללה: "נתניהו הטיל את האשמה על הממשלה הקודמת, הוא שיקר ואמר שלפיד חתם על הסכם עם חיזבאללה וכולם יודעים, גם בלבנון וגם בעולם, שהממשלה לא חתמה על הסכם עם חיזבאללה אלא עם ממשלת לבנון".

נתניהו אמר אתמול בראיון שהוא מאיים עלי, הזכיר את השם שלי ואמר שאני עוד אראה. בסדר, אז אני אומר - אנחנו עוד נראה וימים יגידו. האויב צריך לדעת שכול האיומים האלה שלו חסרי כל תועלת ורק מחזקים אותנו יותר, ועושים אותנו נחושים יותר", הוסיף נסראללה - ואז איים: "כל פעולה שפוגעת בכל אדם בלבנון, לא משנה אם זה פלסטיני או סורי או לבנוני, אנחנו נגיב עליו במידה שנרצה ובצורה שנראה לנכון".
 

על המצב הפנימי בישראל, אמר מזכ"ל חיזבאללה כי "הפילוג הפנימי העצום שישראל חווה כעת הובילה להצפת כל מה שהישראלים שמרו לעצמו עמוק שלא ייצא החוצה. מדובא במלחמה ללא דם, אשר עלול להביא למלחמת אחים. הסרבנות של כוחות המילואים שלה היא עוד נדבך משמעותי ושחיקת יכולת ההרתעה הישראלית אשר ישראל בעצמה מודה בהן. מדובר בהתפתחויות משמעותיות עבור ההתנגדות".

במקביל, צעדות המוניות התרחשו בשעות האחרונות בגבול לבנון סמוך למטולה. על פי כלי התקשורת המזוהים על חיזבאללה, בצעדות משתתפים מאות בני נוער המניפים דגלי חיזבאללה. חיילי צבא לבנון חוצצים בינהם לבין גדר הגבול ומונעים מהם להתקרב

סינוואר: "ישראל הבינה את המסר שלנו מכל הזירות"

בתוך כך, מנהיג חמאס יחיא סינוואר, נשא נאום בעזה ואמר כי "החובה המשפטית מחייבת את האומה לוותר על חילוקי דעות ולאחד את פרויקט האומה, והכורח מחייב את מדינות ערב והאסלאמיות להתפייס ולסיים את מצב הסכסוך ביניינו. אחת המטרות נגד 'העומדים בדרך' לשחרור פלסטין חייבת להיות האחדות וההרמוניה של עמי האומה. מספר הסכמים מבורכים התרחשו בשבועות האחרונים, וכולם מבינים היום שהעולם שופע אלימות ורדיפות, והוא יסדר את עצמו מחדש ולא יהיה מקום לחלשים".

סינוואר העריך כי סוריה תחזור לליגה הערבית והוסיף כי "האמנו לאורך התקופה האחרונה שאנחנו, כפלסטינים, עם ירושלים ואל אקצא שלנו מייצגים את החומר הדביק שיכול להפגיש את הפזורה של האומה ולאחד את שורותיה לקראת מטרתה הראשונה.עוול גדול נפל עלינו מאוייבים רבים שרצו שנעמוד לצד אחד על פני השני בסכסוכים הפנימיים שהתרחשו, ניסו להסיט את דרכנו האסטרטגית להתכונן לקרב ההבטחה של החיים שלאחר המוות".

"ברצוננו להרגיע את עמנו. כולנו נמצאים בציר ירושלים, ולאחר שרוב המשטרים והממשלות הערבים והאסלאמים נטשו את חובתם להגן על ירושלים ואל-אקצא היום לאחר זמן רב יד אחת שנמצאת להגנה על ירושלים. בדרך למוכנות ציר ירושלים בנתיב ההבטחה לעתיד הקרוב. אנו רואים בימים אלו את ציר ירושלים נבנה ומתפייס עם סוריה, שהיא אחת הזירות החשובות ביותר. הקרדיט מגיע לבניית ההתנגדות, לתמיכה ברפובליקה האסלאמית, לגיבוי בסוריה של אסד ולפיתוח מערכת היחסים שלנו עם חיזבאללה", סיכם.

יחיא סינוואר (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
יחיא סינוואר (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)


מוקדם יותר היום, מזכ"ל תנועת הג'יהאד האיסלאמי, זיאד אל-נחלה, בנאום בבגדד כי "בירושלים הפרויקט הציוני ייכשל, ולא יוכלו לגרש את ההיסטוריה שלנו. האחדות של כוחות ההתנגדות הערביים והאסלאמים בהתמודדות עם הפרויקט הציוני היא נדבך חשוב לתמיכה בעם הפלסטיני ולהבסת הציונים. אין שלום וכל צירי ההתנגדות מאשרים את נוכחותם ותמיכתם בעם הפלסטיני".