גורם צבאי בכיר התייחס היום (ראשון) לסוגיית חוק הגיוס לחרדים בעקבות הפרסומים לפיהן נשקל מתווה שקיבע את גיל הפטור ב-23 תמורת הטבות למתגייסים, ואמר כי "עמדת צה״ל באשר לגיל הפטור 23 - לא מפר איזון, כאשר יש הוקרה למשרתים". 

"צה״ל הוא צבא העם ואסור להפר איזון בגיוס כלל האוכלוסיות כולל חרדים, צה״ל ימשיך לפתח מסלולים ייחודיים לחרדים. יש חשיבות לקדם את מודל החובה הדיפרנציאלי בפני עצמו והוא חלק מהתר״ש", מסר עוד.

פיצוץ במגעים? צוות המו"מ של העבודה להידברות על הרפורמה פורש מהשיחות בבית הנשיא
בעקבות הפרסום במעריב: ליברמן קורא לגנץ ולפיד לעצור את ההידברות בבית הנשיא

יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן, בתגובה לדבריו של הגורם הצבאי הבכיר: ״הממשלה מנסה להעניק שוחד לציבור המשרתים בצה״ל בתמורה לחוק ההשתמטות. לא מחליפים ערכים בתקציבים.  הדבר היחידי שהמציאות מחייבת הוא שוויון בנטל- שוויון בנטל מלא מלא לכולם".

כזכור, סוגיית חוקי הגיוס עומדת במוקד הדרישות של המפלגות החרדיות מהממשלה ברקע המשך העברת חוקי הרפורמה המשפטית במושב הכנסת הבא. לפי גורם בכיר בקואליציה, ששוחח לאחרונה עם "מעריב", הדדליין להעברת החקיקה הוא מועד אישורו של תקציב המדינה ל־2023 - משמע, עד 29 במאי. אם חוק התקציב לא יאושר עד מועד זה, הכנסת ה־25 תתפזר באופן אוטומטי ויוכרזו בחירות חדשות.

לפי ההסכמים הקואליציוניים של הליכוד עם יהדות התורה, את נושא הגיוס של בני הישיבות הקואליציה חייבת להסדיר עד אישור התקציב. בכירים ביהדות התורה אף הבהירו כי מבחינתם תמיכה בתקציב קשורה באופן ישיר לקיום ההסכם הקואליציוני, קרי לאישור חוקי הגיוס. דרישה נוספת בסוגיית הגיוס היא שהחוק לא יוכל להיפסל בבג"ץ, לכן דרושה גם פסקת ההתגברות. לחלופין אפשר לחוקק את "חוק יסוד: לימוד תורה" (במקרה זה בקואליציה יוצאים מנקודת הנחה שבג"ץ לא יפסול חוק יסוד).

סוגיית הגיוס נחשבת למורכבת ונפיצה. גם בתוך הקואליציה עדיין אין תמימות דעים בנוגע למתווה הגיוס. שלא לדבר על האופוזיציה, שם מתבטאים בצורה חריפה נגד כוונות הקואליציה בנושא. באופוזיציה מעריכים גם כי סוגיית גיוס בני הישיבות עשויה להגביר את המחאה ולהחזירה לרמה של לפני עצירת הרפורמה. לפי גורמים בקואליציה המעורים בפרטי ההידברות, לא רק שנושא הגיוס חייב להיות מוסדר עד אישור התקציב - הוא אף מהווה חלק אינטגרלי מחבילת הסוגיות שנידונות במו"מ בבית הנשיא.

גורמים בקואליציה מבהירים כי מבחינתם, כמו גם מבחינת בית הנשיא, כל הנושאים שעלו במתווה הנשיא חייבים לעלות על שולחן המו"מ. לפי הגורמים, "אין כזה דבר: הגענו להסכמה בנושא אחד, אך לא הסכמנו בנושא אחר של הרפורמה. מבחינתנו זאת חבילה: הצוותים ידונו בכל הנושאים שנכללו במתווה הנשיא. או שנגיע להסכמות על הכל ונעביר את המתווה המוסכם, או שלא - ואז לקואליציה בהחלט יש רוב כדי להעביר את נושאי הרפורמה כמו שהם תוכננו".

עוד אומרים גורמים בקואליציה כי לפי התרשמותם, במחנה הממלכתי לא צפויים להתנגד להסדרת נושא הגיוס. לעומת זאת, בקואליציה כלל לא בטוחים כי ניתן להגיע להסכמות בסוגיה עם יש עתיד. ישראל ביתנו, שלא משתתפת במו"מ, כבר הבהירה שהיא מתנגדת למתווה הגיוס שעליו דובר במו"מ הקואליציוני. כך שנראה כי נוכח האילוצים – המועד לאישור התקציב וההסכמים הקואליציוניים - הקואליציה תצטרך להתמודד עם לוח זמנים קצר, מה שמחייב לסיים את ההידברות בבית הנשיא עד סוף מאי.

אם ההידברות לא תסתיים בהסכמה רחבה, הקואליציה תחזור לקידום כל סוגיות הרפורמה באופן חד־צדדי. "יש לנו רוב לרפורמה, גם לגיוס, גם לכל שאר החוקים. אנחנו באים להידברות בלב פתוח ובנפש חפצה, ובאמת נותנים צ'אנס אמיתי למו"מ. אולם, סוגיות הגיוס והתקציב מגבילות אותנו", אומרים גורמים בקואליציה.