לוחמי ימ"מ וצה״ל, בהכוונה מודיעינית של השב"כ, פעלו במהלך הלילה (בין שלישי לרביעי) בשכם, ועצרו את החשוד בביצוע פיגוע הירי אתמול בשכונת שמעון הצדיק (שייח ג'ראח) בירושלים, בו נפצעו שני אזרחים ישראלים באורח בינוני. המחבל שנעצר הוא קטין בן 15 ללא רקע ביטחוני,
תושב הכפר עסכר שבשכם, אשר קשר את עצמו לאירוע כבר בתחקור הראשוני, והועבר לחקירת השב"כ. 

פיגוע ירי בירושלים: שני פצועים באורח בינוני, סריקות אחר המחבל | צפו בתיעוד

בש"בכ ובמשטרה סבורים כי הדבר מעיד על כך שהמחבל ככל הנראה הוסת ברשתות החברתיות והפעולה שלו היא פועל יוצא של גל הטרור ומה שקורה ברשתות.

סריקות אחר המחבל שביצע את פיגוע הירי בשכונת שמעון הצדיק בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
סריקות אחר המחבל שביצע את פיגוע הירי בשכונת שמעון הצדיק בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

מפכ״ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי שיבח הבוקר את כוחות הבטחון בהם לוחמי משמר הגבול, שב״כ וצה״ל, שנטלו חלק במצוד אחר המחבל. כזכור מיד אחרי הפיגוע הצליחו כוחות משטרה ומשמר הגבול לאתר את נשקו של המחבל סמוך לזירת הפיגוע. 

נשקו של המחבל שביצע את פיגוע הירי בשכונת שמעון הצדיק בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
נשקו של המחבל שביצע את פיגוע הירי בשכונת שמעון הצדיק בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

המפכ״ל אמר הבוקר כי "הפעילות המהירה כבר בזירה תוך שילוב הזרועות שמוכח פעם אחר פעם כמנצח בין משטרת ישראל, משמר הגבול, שרות הבטחון הכללי וצה״ל, הוביל למעצר מהיר של המחבל שביצע את אתמול את פיגוע הירי בשכונת שמעון הצדיק בירושלים. מהרגע הראשון שכוחות המשטרה ממחוז ירושלים ולוחמי משמר הגבול הוקפצו לזירת הפיגוע הפעלנו כוחות רבים ויחד עם מודיעין מדויק הצלחנו לשים את היד על המחבל".

עוד אמר שבתאי, כי "יידע כל מחבל כי ידה הארוכה של מערכת הבטחון תגיע לכל מקום שאליו הוא יימלט ולכל מקום בו הסתתר. אני רוצה בהזדמנות הזו לשבח את כוחות המשטרה ומשמר הגבול בירושלים שסיכלו בתקופת הרמדאן שמונה פיגועי טרור. המלחמה בטרור היא יום יומית וחוצה מחוזות ואנחנו כמשטרה עושים ונעשה הכל כדי לסכל כל התארגנות טרור וכל כוונה לפגוע באזרחים ובכוחות הבטחון. כעת אנחנו יחד עם שב״כ וצה״ל ממוקדים בלכידת המחבלים שביצעו את הפיגוע שבו נרצחו לוסי רינה ומאיה די ז״ל מהיישוב אפרת, וכמו שהבטחתי אתמול לאבי המשפחה - לא נעצום עין עד ללכידת המחבלים".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר לאחר לכידת המחבל: "מברך את כוחות המשטרה, לוחמי משמר הגבול וכלל כוחות הביטחון על תפיסת המחבל המתועב שביצע את הפיגוע בירושלים. אמרתי אתמול למפקדי המשטרה כי אנחנו סומכים עליהם שיביאו את המחבל השפל הזה מת או חי, ואני שמח שהם עשו זאת תוך פחות מ-24 שעות. מדינת ישראל תגיע לכל המחבלים השפלים ותמצה איתם את הדין".

"לא רואה משהו שעוצר את מגמת ההסלמה בזירה הפלסטינית"

בתוך כך התייחס הכתב והפרשן הצבאי של "מעריב" טל לב רם לתפיסת המחבל בתוכנית "שבע תשע" עם ענת דוידוב וטל שלו ב-103FM. "פחות מ־24 שעות, המחבל שביצע את הפיגוע בו נפגעו שני ישראלים קל עד בינוני בשמעון הצדיק בירושלים נתפס דווקא בשכם במחנה הפליטים אסכר. לאחר שכבר הבינו מי המחבל והצליחו לעלות על עקבותיו, נכנסו כוחות של הימ"מ במהלך הלילה למחנה הפליטים, אחד ממחנות הפליטים הבולטים בשכם, סגרו סביב הבית שבו הוא היה, נעצר מהר מאוד. מדובר קטין, נער מחבל משכם הצליח להגיע לירושלים. בגיל הזה, הנוער, צעירים בדרך כלל שהם מחבלים, פחות מעניין אותם הזהות הארגונית. אבל הזמינות הזאת של הנשק, המוטיבציה, בסוף הוא מבצע פיגוע בירושלים ובורח לשכם חזרה", אמר לב רם.

"ראינו לא מעט פיגועים במתווים הללו, מחבל שיוצא עם נשק מסוג 'קרלו', חצי תקני - חצי מאולתר, פוגע במתפללים שיצאו משם, משמעון הצדיק, בשבע ועשרה, פגיעות בפלג גוף עליון כשהם היו ברכב, זה היה יכול להיגמר באסון. יש איזו צפייה שאומרת 'עוד מעט הרמדאן מסתיים', לא, הזירה הפלסטינית תלווה אותנו בתקופה הקרובה. מנגד, צריך לראות את הפעילות בג'נין או להבין עד כמה הפוטנציאל יכול להיות יותר חמור. כי יש הרבה מאוד פיגועים שמסוכלים כי נכנס כוח של דובדבן בצורה מסוערבת, עוצר בסופו של דבר שלושה מבוקשים, שתכננו פיגועים מטעני חבלה, פלוס נשק, פלוס דברים מהסוג הזה זה כמעט הפך לשגרה. גם הפעילות בלב הערים בג'נין ובשכם, וגם המציאות שאני לא רואה כרגע איזה משהו שעוצר את מגמת ההסלמה בזירה הפלסטינית", ציין.

הוא הוסיף כי "יש איזה שהוא כלל אצבע שהוא קבוע - אם אתה נכנס באור יום למחנה הפליטים ג'נין, זה אומר שההתראה היא התראה מידית כי הרצון הוא למצוא את שעת הזהב ברגע שהנתונים בידך", אבל צריך לשים לב, סך הכל, ראינו כניסות לאור יום שהיו הרבה יותר עמוסות בירי, חילופי אש וקרבות, אז זה גם קשור לעובדה שצה"ל עומד ומיומן יותר, וגם אולי שזה הפך להיות יותר שגרתי, אבל זה גם קשור לכך שהפעולה הייתה בפאתי ג'נין ולא במרכז העיר".

לסיום שיבח את כוחות הביטחון: "צריך לומר גם מילה טובה לכוחות. אתה רואה פעילות מאוד עניינית, כוח דובדבן שלאחרונה תופס הרבה מאוד ביטחון והצבא תופס הרבה מאוד ביטחון ביכולות שלו, ותוך כשעה יוצא מאוד ממוקד למשימה. מאוד קל להסתבך בקרבות של ירי שם, מאוד קל לסיים אירועים עם 20 מחבלים הרוגים. אתה רואה את הפעולות הללו שבסך הכל מתקיימות ברמה מקצועית ומיומנות מאוד גבוהות".

אתמול נפצעו שני חסידי ברסלב, בני 48 ו-50, באורח בינוני לאחר שנורו ברחוב פייר ואן פאסן שבשכונת שייח ג'ראח (שמעון הצדיק) בירושלים. מהחקירה הראשונית עולה, כי הפיגוע התרחש כאשר שני הפצועים נסעו ברכב, והגיעו לצומת שמעון הצדיק, כשלפתע המחבל הגיע מולם רגלית, פתח בירי ונמלט. השניים המשיכו בנסיעה כמה מטרים לכיוון ניידת משטרה שהייתה בסמוך, ופונו משם לבית החולים "הדסה הר הצופים" בעיר, כשהם סובלים מפציעות בפלג גופם העליון.

 סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון, 103fm