לקראת יום זיכרון מתוח: טל לב רם, פרשן מעריב, שוחח הבוקר (רביעי) עם ענת דוידוב וטל שלו על אירועי הימים האחרונים, בהם המתיחות הביטחונית והחברתית אשר שוררות בתקופה האחרונה, זאת ברקע המחאה בנושא הרפורמה במערכת המשפט. "בחיים לא שמעתי את יו"ר יד לבנים כל כך מוטרד", אמר בראשית דבריו ב-103FM, "הוא מאוד נזהר כי יש משפחות שכולות לכאן ולכאן, יש כאלה שרוצות שהפוליטיקאים יגיעו לטקסי הזיכרון ויש שלא".

"הוא אמר דבר אחד שאפשר להזדהות איתו לפי דעתי - 'הייתי מצפה שתהיה רגישות, שיגיעו אנשים שעשו צבא'", הוסיף הפרשן. הוא התייחס לטקס הסוער הצפוי בבאר שבע, עם הגעתו המתוכננת של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. "זה לא סיפור ש'אולי יהיה בלגן' - המשפחות אומרות לנו שיגיעו למקום עם ביצים. יום הזיכרון הולך להיות קשה מאוד, ולפי דעתי זה לא ברמת ה'אולי', אלא זה כמעט ברמת ה'בוודאי'. דרך אגב, ארגוני המחאה לא לוקחים חלק, זה עניין של משפחות שכולות וזה סיפור מרוכב כי יש עמדות של בעד ונגד". 

הוא נשאל על ההחלטה שנתקבל, לפיה פוליטיקאים יגיעו לטקסטים - למרות המצב המתוח, והשיב: "זו החלטה של דרג מדיני, כאשר במקביל עלתה האפשרות שפוליטיקאים יגיעו ולא ינאמו. עם זאת, אני יכול גם להבין את ההיגיון שאומר 'חבר'ה, אם אנחנו באמת אומרים שפוליטיקאים לא ינאמו, אז אחרי 75 שנה זו אמירה מאוד מאוד מורכבת, פוליטיקאי זו לא מילת גנאי".

"יש משפחות שכולות שמתייחסות לנציגים שבאים לטקסים כשיא הכבוד", הדגיש, "אני חושב שהיה צריך לנהוג ברגישות וזהירות - וכל אחד צריך לעשות זאת בקטן. אפילו, ששר שלא עשה צבא יגיד לעצמו 'אולי השנה זה לא נכון' במוקד שיכול להיות נפץ. אולי בבאר שבע, הייתי מצפה מבן גביר שיגיד לעצמו 'אולי עדיף שאני לא אנאם בטקס', קצת חוכמת ההמונים, מה שנקרא, ולצערי זה לא קרה". 

בהמשך דבריו, לב רם התייחס למתיחות הביטחונית והדגיש: "הזירה הפלסטינית תלווה אותנו בתקופה הקרובה, ובמקביל צריכים לראות את הפעילות בג'נין ולהבין עד כמה הפוטנציאל יכול להיות יותר חמור. הרבה מאוד פיגועים מסוכלים בעזרת כניסה של כוחות דובדבן בצורה מסוערבת". לדבריו, דברים כאלה הפכו לשגרה. "כך גם הפעילויות בלב הערים ג'נין ושכם, וגם המציאות שאני לא רואה כרגע איזה משהו שעוצר את מגמת ההסלמה בזירה הפלסטינית". 

פעילות כוחות צה"ל בג'נין. צילום: דובר צה"ל

"אבל צריך לומר גם מילה טובה לכוחות, אתה רואה פעילות מאוד עניינית, כוח דובדבן שלאחרונה תופס הרבה מאוד ביטחון והצבא תופס הרבה מאוד ביטחון ביכולות שלו, ותוך כשעה יוצא ומאוד ממוקד למשימה. מאוד קל להסתבך בקרבות של ירי שם, מאוד קל לסיים אירועים עם 20 מחבלים הרוגים", סיכם, "אתה רואה את הפעולות הללו סך הכול מתקיימות ברמה מקצועית מאוד גבוה, מאוד מקצועית ומיומנות מאוד גבוהה". 

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103fm