מנכ"ל "הביטחוניסטים", תא"ל (מיל') אמיר אביבי, שוחח היו  (רביעי) עם יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM על האתגרים הביטחוניים ועל פרשת החיילים הנפקדים בגולני ואמר כי "האירוע בגולני חמור אבל הוא לא על רקע אירועי סרבנות. היו אירועים כאלה גם ביחידות אחרות". הוא המשיך והזהיר: "יש מקום לחשוש מהאיום של נשיא איראן. מערכת הביטחון פועלת בצורה מאד מקיפה כדי להיערך מול האיומים האלה". 

כמחאה על הדחת מפקדם: פלוגה בגולני החליטה על נפקדות ועזבה את הבסיס

אירוע אלימות בחטיבת גולני, ארכיון (צילום: לפי סעיף 27 א')

בפתח הדברים התייחס אביבי לפרשת הנפקדות בגולני ואמר כי "האירוע בגולני חמור אבל הוא לא על רקע אירועי הסרבנות. היו אירועים כאלה גם ביחידות אחרות, בדרך כלל על רקע התרבות הארגונית הפנימית ויותר קשור הפיקוד הזוטר. אין חשש שזה יקרה ביחידות ההתנדבותיות שם יש יותר מיונים. צה"ל יצטרך להעמיד קווים אדומים תוך שילוב האקט החינוכי".

הוא הסכים כי אין מחלוקת שהמרד בגולני הוא אירוע "חמור ביותר". "חד משמעית. זה לא, שזה לא פעם ראשונה שזה קורה בחטיבה מעת לעת אבל לא רק בגולני. הסיבה שזה יוצר התרגשות יותר גדולה שזה קורה בתקופה על רקע אירועי הסרבנות ואז זה מקבל איזשהו הקשר קצת אחר. אני לא בטוח שיש קשר. אני כן בטוח שהצבא חייב לפעול בכלל בסוגיות המשמעת באופן כללי, בצורה הרבה יותר נחרצת. הצבא לא יכול להתקיים בלי משמעת. זה דבר בסיסי".

עברת הרבה תפקידים, היית סגן מבקר מערכת הביטחון. אילו אתה מח"ט גולני, מה אתה עושה?
"קודם כל במצבים כאלה אתה חייב להחזיר את החיילים לבסיס ופה הצבא עשה שיחות עם החיילים אבל הוא צריך לטפל בזה משמעתית ולא לעבור עליו לסדר היום. המפקדים צריכים לקבל את ההחלטות. זה אירוע מאד מאד חריג". הוא הסביר כי לא בהכרח צריך "לחפש אותם בפינצטה ולהשליך אותם לכלא", אבל הבהיר: "לא בטוח שזה מה שיעשו אבל בטוח שאי אפשר לעבור לסדר היום על אירוע כזה".

כשנשאל מה ניתן לעשות במקרה זה כדי שיהווה הרתעה לעתיד השיב: "יש פה שילוב. גם כשחיילים היו עומדים אצלי למשפט עם כומתה על הראש, לא משנה מה היתה תוצאת המשפט, תמיד היה פה גם את האקט החינוכי והסברה ושיח. הצבא צריך לעשות את שניהם. מה נקודת האיזון, זה מאד נקודתי. אני לא חושב שצריך להגיד למפקדים: "תקשיבו, תשלחו אותם 21 יום לכלא!" יש מפקדים והם צריכים לעשות את העבודה שלהם".

כשנשאלן כמה זה קשור לפיקוד הבכיר שמעל הפיקוד הזוטר בחטיבה השיב: "אני חושב שכל מה שקורה ברמה של חייל בעיקר מתקיים במשהו שקורה ברמת הפלוגה. זהו מאד חריג שאתה יכול לדבר שיש משהו בתרבות הארגונית אוגדתית, חטיבתית. בסוף יש פה משהו נקודתי, יש פה פלוגה מסוימת, זה לא קורה בפלוגות אחרות ולכן גם צריך להתייחס לזה בצורה הזאת".

אמרת בהתחלה שזה לא רק בגולני. יש חשש שארוע כזה עלול להגיע ליחידות אחרות כמו אוויר וים או אחרות?
"נכון. ראיתי אירועים בכל היחידות בדרך כלל זה קורה ביבשה. דברים שקשורים לפיקוד ברמת הפיקוד הזוטר שבצה"ל הוא מאד מאד צעיר, כבני 19 - 20, ובן 22 אם הוא הלך לאקדמיה לפיקוד. הרבה פעמים זה פיקוד שעושה בפעם הראשונה את התפקיד הזה מזמן לא מעט אתגרים פיקודיים ומנהיגותיים, רבים מאד מהמפקדים הצעירים שלנו מצליחים מאד ויש כאלה שמתקשים".

הוא הדגיש: "זה יכול לקרות בכל מקום. ככל שיחידות הן יותר התנדבותיות ויש שם מיונים והדחות יותר בקלות, זה פחות קורה במקומות האלה. במקומות שממיינים אין בעייה להגיד למישהו: "אתה לא מתאים, תלך". כשרואים אירוע כזה הוא חריג בכל קנה מידה". 

תא"ל אמיר אביבי: "צריך להתייחס מאד מאד ברצינות לאיומים האיראנים"

בהמשך התייחס אביבי לאיום שהשמיע אמש נשיא איראן ראיסי כי "כל טעות תוביל להשמדה של חיפה ותל אביב" והסביר האם ועד כמה הדבר צריך להדאיג אותנו. "הוא אומר את זה בהקשר של חשש מתקיפה ישראלית. קיימת פה הרתעה מסוימת, שבסופו של דבר ישראל וארה"ב יפעלו בצורה צבאית לפגיעה בתכנית הגרעין האיראנית. יש מקום שהוא יחשוש. מדינת ישראל לא יכולה לקבל מציאות של איראן גרעינית. הרבה פעמים אני חושב שגורם מאיים זה לא מראה דווקא על חוזק. הרבה פעמים זה מראה על חולשה".

"אנחנו צריכים להתייחס לזה מאד מאד ברצינות לאיומים האיראנים. אנחנו מכירים את בנין הכוח שלהם כל השנים, את מערך הטילים שלהם ואת הבלתי מאוישים ואת הבניין של חיזבאללה, חמאס והחותים בתימן ואת המערכת שנבנית מולנו. מערכת הביטחון, צה"ל, מוסד פועלים בצורה מאד מאד מקיפה להיערך אל מול האיומים האלה, זה משהו שאנחנו מודעים אליו הרבה מאד שנים, בליבת בנין הכוח של צה"ל, עושים את העבודה שלהם כדי שנהיה מוכנים".