רוב עבודתה של יחידת סנפיר של זרוע הים מתנהלת מתחת לרדאר, אולם השבוע הצטרפנו לאימון של חיילי היחידה וקיבלנו הצצה מיוחדת לפעילותם השוטפת, שבמסגרתה הם עורכים בדיקות לספינות סוחר שנכנסות לשטח ישראל.
היחידה פועלת בשלושה נמלים: חיפה, אשדוד ואילת. אנו הצטרפנו לאימון של היחידה בנמל חיפה, שם נבנה מתקן אימונים משוכלל המשמש את הלוחמים. המתקן נבנה לאחר ההשתלטות של חיל הים הישראלי בינואר 2002 על אוניית הנשק הפלסטינית קארין איי. המידע המודיעיני אפשר בניית מודל מדויק בדמותה של הספינה ההיא, שהפך למתקן האימונים של יחידת סנפיר.
“היו כמה מקרים בעבר שבהם טיפלנו בפעילות חבלנית עוינת, אבל לא ניתן להרחיב עליהם”, מספר גורם ביחידת סנפיר. “התפקיד הראשון שלנו הוא להגן על הגבול הימי מהברחות בשיתוף עם המכס, הברחות אמצעי לחימה, וכמובן ללכוד מחבלים שינסו להסתנן דרך נמל על גבי ספינה. לכן אנחנו עולים לבידוקים על פי צורך מודיעיני ובהתאם לשגרת בידוקים, כדי לייצר הרתעה, וכמובן בודקים ספינות שמגיעות ממדינות אויב”, הוא מסביר.
הליך העלייה על ספינה לצורך בדיקתה הוא פשוט. לאחר שהיחידה מודיעה לרב החובל על רצון לעלות לחיפוש בספינה, הוא מגיע לקבל את הלוחמים. במסגרת החיפוש על הספינה מבצעת חוליה בת כמה לוחמים סריקות נרחבות, תוך הימנעות מכניסה לעימות עם צוות הספינה, שמונה בדרך כלל עד 30 איש. אם נמצא חשד למציאת אמצעי לחימה או נוסע סמוי, מתבצע נוהל קרב, תוך דיווח מלא ושמירה על קשר עם החוף. “השגרה היא די שוחקת, כי לא כל יום נכנסת לפה ספינה עם אמצעי לחימה או מחבלים”, מסביר הגורם ביחידת סנפיר. “לכן צריך לשמור על השגרה הזאת. יש זירות שהן יותר ספציפיות ומאתגרות, והבדיקות הן על בסיס יומי. יש ספינות שלא נבדקות, ויש כאלה שעולים עליהן בעקבות מידע מודיעיני”.