בפתח דבריו הסביר איילון כיצד התגלה אותו מכשול: "הפסים עצמם אמורים להיות נקיים, לא רק מחפצים. בשגרה, יש לרכבת ישראל מספר קרונות שהם מאוד יקרים אבל נקראים קרונות מדידה שנוסעים כל הזמן על הפסים, בודקים שהפסים תקינים, המרחקים שווים ושלא חסר שום חלק. מעבר לשגרה יש סיורי ביטחון, שכל הזמן מסיירים לאורך הפסים, בודקים פרצות בגדר וכל סימן חשוד שעלול להפריע לתנועת הרכבות".
לטענתו, מה שהוביל לחשיפת האירוע היה שיתוף פעולה ומודיעין שהועבר בין כוחות הביטחון לביטחון הרכבת וגורמים שונים. "אני חושב על הנוסעים, אני לא רוצה שהם ירגישו לא בטוחים. הם רגילים שזה כלי בטוח, ללא תאונות, הרבה יותר בטוח מכל כלי תנועה אחר. הנוסעים צריכים לזכור, הרבה אנשים שמים מכשולים על הפסים, כל מיני מטבעות, אבנים, לרכבת יש כוח, רק הקטר שוקל 90 טון. יש לה כוח אדיר שמעיף מהמסילה כמעט כל הדבר", הוסיף מנכ"ל הרכבת לשעבר.
עוד הוא התייחס למה היה קורה במידה והרכבת הייתה פוגעת באותו מכשול: "המעשה חמור, חייבים למצוא את האחראים למעשה הזה, כבר היו בעבר ניסיונות. תזכור שיש גם סתם תאונות, מכוניות שנתקעות על הפסים מהוות סכנה. הרכבת ננהגת על ידי נהג שבדרך כלל זה האנשים הכי טובים בחברת הרכבת, מנוסים מאוד, יש להם המון ניסיון גם בנושא הזה. אני לא יודע בדיוק איך עבד הראש, או שהרכבת מהעוצמה הייתה מעיפה אותו או שהיה נגרם לה נזק".
"דבר אחד ברור - אנשים שמים מטענים או מכשולים או כל דבר אחר, איפה שיש גדר, הבריחה קצרה ביותר. לנוסעים צריכה להיות תחושת ביטחון, כל מה שנקרא פתיחת ציר, אין מצב שרכבת נוסעת ואין רכבת שנוסעת לפניה. אבל אני לא חושב שצריך לפרט את כל הנתונים וההיערכויות של רכבת ישראל", סיכם איילון.