“’קו המגע’ הוא פרויקט דגל שלנו, שנועד לשדרג תשתיות במוצבי הקצה ולשפר משמעותית את איכות וחוויית השירות של הלוחם”. כך אומר סא”ל מוטיע דגש, ראש ענף בינוי ותשתיות באגף הלוגיסטיקה באט”ל, המוביל את מבצע השיפוצים במוצבי צה”ל שבקווי החזית.
דגש (38), המתגורר במע’אר, התגייס כעתודאי לצה”ל. לאחר שסיים לימודי הנדסה אזרחית בטכניון הוא הוסמך כמהנדס בניין ובהמשך סיים תואר שני במינהל עסקים. במהלך 15 שנות שירותו בענף בינוי ותשתיות הוא ביצע שורת תפקידים פיקודיים, בהם רמ”ד פרויקטים. “צברתי ניסיון עשיר בפרויקטים ייחודיים, בהם הקמת מחנה ג’וליס החדש, כמפקד מרחב בינוי בפיקוד מרכז ובהעברת בסיסים לדרום הארץ”, הוא מספר.
“אם השיקול שלי היה רק כספי, באזרחות השכר שלי היה יותר גבוה. אבל אני אוהב את האתגרים בפרויקטים המורכבים, וגם יש אצלנו במשפחה מסורת של שירות בצה”ל, אנחנו רואים בזה שליחות”. אחיו, ד”ר מאהר דגש, נהרג באסון השייטת בספטמבר 1997, בעת שהיה עם כוח של לוחמי השייטת בפעילות מבצעית בלבנון. הכוח נתקל במארב, ולאחר קרב עם המחבלים וניסיונות חילוץ ממושכים נפלו עוד 11 לוחמים.
בתפקידו הנוכחי כראש ענף בינוי ותשתיות מוביל דגש את הפרויקט “קו המגע”.
“אנחנו נוגעים בתשתיות החיוניות ומבצעים מתיחת פנים למוצבי צה”ל בכל הגזרות – באילת ובערבה, בגזרת עזה, באיו”ש, בבקעת הירדן וצפונה לגבול לבנון וסוריה”, הוא אומר. “המטרה היא לטפל בלוחם בקצה ובדברים שמעצימים את חוויית ואיכות השירות”. דגש מספר שהעבודות מבוצעות בהתאם לממצאים של סקרים מדויקים, שנערכו בקרב מפקדים ולוחמים במוצבים.
“היה חשוב לנו לדעת מה מעניין את הלוחם ותכננו את העבודות בהתאם לממצאים”, הוא מסביר. “אנחנו נותנים מענה לכל מתחמי המוצב. זה כולל שיפוץ מלא או הוספת מגורים על פי הצורך, שיפוצים במאות תאי שירותים ובמקלחות ותוספות בהתאם לצורך, שדרוג תשתיות חשמל ויצירת חדרי כושר מתקדמים ללוחמים.
"הרצון הוא לאפשר לחייל לישון בצורה מיטבית ולבצע את משימותיו בתנאים טובים יותר”. במקביל לעבודות השיפוץ והשדרוג מבוצעות גם פעולות לשיפור החזות של המוצב וסביבתו. “שיפרנו את איכות וחוויית השירות בין הלוחמים, וגם לנראות יש חשיבות רבה בכל המכלול”, הוא מציין.
“חוויית איכות השירות במוצב חשובה מאוד. לוחמים מתחלפים ומדי שנה משרתים במוצבי הקצה כ־8,000 לוחמים. חשוב לנו להעניק להם את התנאים המיטביים, ולהסתכל בעיניו של הלוחם. כשחייל מרגיש שהוא מקבל מקום איכותי תחושת חוויית השירות שלו משתפרת, וזה גם משפיע על האפקטיביות של השירות שלו. מאז תחילת ‘קו המגע’ בשנת 2021 כבר סיימנו 17 מוצבים”, הוא מוסיף, "ובשלבי ביצוע מצויים 17 מוצבים נוספים. מדובר בתוכנית רב־שנתית, ונגיע לכל המוצבים. צה”ל מתייחס לנושא בצורה מאוד מעמיקה ומקצועית“.