הלקחים שלא הפנמנו: אנחנו לא לומדים מטעויות עבר | עו"ד אהוד פלג

"אם נמשיך להיכשל בהפקת לקחים וביישומם, חכמים כבר לא נהיה" - מהמאבקים הפוליטיים ועד החורבן, אנחנו לא מצליחים להבין את השיעור המרכזי בתולדות ישראל

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
חיים גורן על שאלת תפילות יום כיפור במרחב הציבורי בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני | צילום: אבשלום ששוני

אפילו כלי חשוב שנוצר במיוחד כלקח מאז, כדי להגן עלינו מפני עצמנו - מוסד ה"איפכא מסתברא" בחיל המודיעין - צומק, עוקר ונעלם. קולות אחרים שניסו לפקוח את עיני המערכת הושתקו מיד ביד רמה ובלב גס של מפקדים יודעי־כל. מנגד, יש סכנה לניסוח לקחים שאחיזתם במציאות רופפת ביותר, ושאימוצם עלול להוביל לקבלת החלטות שגויות ואף מסוכנות.

דומה שהלקח הלאומי החשוב ביותר והמוזנח ביותר בשנים האחרונות בישראל הוא לקח חורבן בית המקדש והאירועים שקדמו לו. מריבות האחים בתוכנו, הזמנת הרומאים להתערב בסכסוך, ולבסוף מלחמת האחים בעיר ירושלים תחת מצור הרומאים, ותוצאתם כאמור - החורבן והגלות. זהו לקח שמתעלמים ממנו שוב ושוב, למרות יום הצום הלאומי בתשעה באב.

בספר ישעיהו נאמר "מהרסייך ומחריבייך ממך ייצאו". הכוונה במקור הייתה שהם ייצאו אל מחוץ למחננו, אך בפועל מתברר שהם באים מתוכנו ומסכנים את כולנו ביוצרם פילוג ושסעים בעם וכרסום בחוסן הלאומי.

לא ניתן לנסח את הדברים פשוט יותר וברור יותר מכפי שעשה זאת הלל הזקן כשהסביר לגוי שביקש להתגייר את התורה כולה על רגל אחת: "מה ששנוא עליך, אל תעשה לחברך". מאמירה זו נגזרת גם הגדרת ה"הגינות" - התייחסות לזולת בכבוד, ביושר ובהתחשבות, מבלי לנצל חולשות או מצוקות.

קשה להבין כיצד כל התזכורות המעשיות לכך הנכללות בתפילת "שמע" והנאמרות שלוש פעמים ביום על ידי מאות אלפי אנשים, ואולי מיליונים, אינן מצליחות לגרום ליישום הכלל הפשוט והבסיסי של הלל המתמצת את התורה כולה. הדברים הרי ידועים, אך היישום שלהם הוא שלוקה בחסר, בלשון המעטה.

הקיבעונות הם תוצאה של עצלות מחשבתית, זלזול ויוהרה, וראינו את פגיעתם הרעה הן ב־6 באוקטובר 1973 במלחמת יום הכיפורים, והן ב־7 באוקטובר 2023. קיבעון כזה יכול לבטא גם תובנות שהופקו במציאות אחת, וניסו ליישמן במציאות אחרת, שונה.

דוגמה לכך היא שנאת השמאל על ידי מעגלים רחבים של צאצאי העולים ממדינות ערב בראשית ימי המדינה, לנוכח יחס ההתנשאות שהרגישו אז מצד שלטון השמאל (ובמקרים לא מעטים הם גם צדקו). השנאה כלפי השמאל במציאות כיום מהווה יישום שגוי של לקח שנלמד במציאות שונה, בלא בסיס של אחיזה לכך במציאות הנוכחית.

בחג אחר למדנו כי "כנגד ארבעה בנים דיברה התורה: אחד חכם, אחד רשע, אחד תם ואחד שאינו יודע לשאול". ועוד למדנו כי "איזה הוא חכם - הלומד מכל אדם". אם נמשיך להיכשל בהפקת לקחים וביישומם, חכמים כבר לא נהיה, וקיים חשש כבד שהאפשרויות האחרות של הבנים בהגדה לא תספקנה עוד כדי להבטיח את המשך קיומנו בארץ הזאת.

תגיות:
מלחמת יום הכיפורים
/
יום כיפור
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף