תחרות ישראבלוף: ההתאבדות של גולן טלקום והמצב העגום של התחרותיות במשק

וגם: מה הקשר בין המאבק בשוק המזון למדד מרץ שפורסם. מדוע פסילת הפרסומת של שוקה פוגעת בחופש בענף, ומה רוצים מהמדינה יצרני הקוסמטיקה

יהודה שרוני צילום: ראובן קסטרו
מיכאל גולן
מיכאל גולן | צילום: חן חממה
4
גלריה
התמונה המשונה של גולן טלקום בפייסבוק. צילום: פייסבוק
התמונה המשונה של גולן טלקום בפייסבוק. צילום: פייסבוק | התמונה המשונה של גולן טלקום בפייסבוק. צילום: פייסבוק

למרבה הפלא, אל־על והחברות לביטוח ישיר מרוויחות מצוין. אלמלא ההרפתקאות בשוק ההון גם חברות הביטוח הוותיקות היו ממשיכות ליהנות מרווחים נאים.

מחירי המזון ימשיכו לעלות. קניות בסופר. צילום: מרק ישראל סלם
מחירי המזון ימשיכו לעלות. קניות בסופר. צילום: מרק ישראל סלם | מחירי המזון ימשיכו לעלות. קניות בסופר. צילום: מרק ישראל סלם

אם כך, מדד מרץ שיפורסם היום הוא עוד מדד משעמם וחסר משמעות מבחינת הריבית, המדיניות המוניטרית או שער החליפין. אבל כאמור, לאחר שנושא יוקר המחיה מתחיל למצות את עצמו ומחירי הסחורות יעלו, מדדי החודשים הבאים ישנו כיוון. אז גם שווה יהיה לבדוק אם משהו התחדש במדיניות בנק ישראל.

את גזר הדין של השפלת, העלבת, מעיכת והלבנת פניהם ברבים של סוכני הביטוח הוציאה אל הפועל הקומיקאית האדירה שני כהן. לא במקרה, זכתה הפרסומת במשך חודשים במקום הראשון בדירוג הפרסומות האהובות. הסוכנים הוצגו בה כמוצר פרה־היסטורי שמקומם בלובר או בגנזך המדינה. הם נראו עדכניים כמו שעון מקולקל, מיותרים כסחבה שהשלימה את משימתה. עבור ילדים, התשובה "סוכן ביטוח" לשאלה מה עושה אבא, הפכה למביכה.

פרסומת מוצלחת, שני כהן. צילום: פלאש 90
פרסומת מוצלחת, שני כהן. צילום: פלאש 90 | פרסומת מוצלחת, שני כהן. צילום: פלאש 90

במקרים מסוימים לסוכן אין תחליף. רק הוא מסוגל לצלוח את שרירות הלב או השירות הגרוע של חברות הביטוח. הסוכן זמין לפתרון בעיות 24/7. לרבים קשה ללא סוכני ביטוח וגם ללא סוכני נסיעות, עם כל הכבוד לאתרים כמו טריפ אדווייזר. מצד שני, מבוטח שאינו חובב סיכונים ולא מתעורר בבוקר עם השאלה איך לעבוד על חברות הביטוח, מוזמן לעבור לביטוח הישיר. השירות סביר והצעות המחיר ידידותיות למשתמש.

בינתיים יכולים סוכני הביטוח לנשום לרווחה. הבשורה על הקפאת התשדירים תפסה אותם ביום הפתיחה של הכנס השנתי של הסוכנים, מדורת השבט של הענף.

4. תעשייה עם ריח

תעשיית התמרוקים כוללת 80 מפעלים, רובם קטנים, המעסיקים כ־10,000 עובדים. מחזור הפעילות השנתי מוערך ב־4 מיליארד שקל, 50% מתוכו לייצוא. הרווח הנקי נאמד בשיעור של עד 5% מהמחזור. הייצוא ירד ב־2015 ב־10% ל־546 מיליון דולר. עיקר הירידה הייתה למדינות מזרח אירופה ורוסיה (מ־73 מיליון דולר ל־44 מיליון דולר ב־2015). הייצוא למדינות האיחוד האירופי ירד ב־31% ל־218 מיליון דולר. לעומת זאת, הייצוא לאסיה גדל ב־14%, ל־76 מיליון דולר. 40% מהייצוא מגיע למדינות האיחוד האירופי, 31% לצפון אמריקה, 14% לאסיה, והיתר למדינות המתפתחות, מרכז ודרום אמריקה ואפריקה.

יקי שקלרש: "ענף הקוסמטיקה אומנם מתפתח, אבל קיימים עדיין חסמים ממשלתיים גדולים המונעים את צמיחת הייצוא. הרגולציה יוצרת עומס עבודה אדיר. באירופה מספיק לעשות רישום מוצרים כללי, אבל בישראל צריך לשלם אגרה עבור כל מוצר ומוצר".

מהן הבשורות מהתאחדות התעשיינים? עדי שאולי, מנהל ענף הקוסמטיקה, מגלה ש"ענף התמרוקים בהתאחדות, בשיתוף ח"כ מירב בן ארי, מקדם את חקיקת תקנות רוקחים ומתן פטור מרישיון לתמרוקים שאינם נמכרים בשוק המקומי". לדבריו, "התעשיינים דורשים להתאים את הרגולציה הישראלית למקובל באירופה ובמדינות המערביות. רבים מהתעשיינים כבר עומדים בדרישות הרגולציה האירופית לייצוא, אז מדוע יש צורך ברגולציה כפולה?".

תגיות:
מדד המחירים לצרכן
/
גולן טלקום
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף