קמפיין החיסכון כשל - המצב במשק המים ממשיך להדרדר

מבדיקה שערכנו עולה כי למרות קמפיין החיסכון, עלתה צריכת המים הביתית ביולי האחרון ב־2.8% בהשוואה ליולי 2017. וגם: מאמץ נוסף לחלץ מהבוץ את התוכנית ליצוא מוצרי קנאביס

הדר חורש צילום: ללא
מעריב אונליין
מעריב אונליין | צילום: מעריב אונליין

ברשות המים אומרים שהנמכת הפרופיל הייתה מתוכננת מראש. ברשות מאשרים שאין לפי שעה ירידה בצריכת המים, אבל טוענים שמוקדם לטעון שהקמפיין נכשל ושסקרים פנימיים מצביעים על עלייה במודעות הציבור לצורך בחיסכון. העובדה שלא נרשמה ירידה בצריכת המים העירונית מוסברת ברשות המים בכך שהקמפיין ממוקד בצריכה הפרטית, בעוד הצריכה העירונית מורכבת מצריכה ביתית וציבורית של הרשויות המקומיות. הרשות הקטינה אומנם את מכסות המים לרשויות המקומיות, אולם לטענתה הרשויות המקומיות הגדילו את הצריכה בגלל הצורך לשפר את חזות היישובים לקראת הבחירות בראשויות העירוניות. אבל גורמים במשק הגיבו בביטול לטיעוני דובר הרשות: על פי נתוני רשות המים, צריכת המים הציבורית לגינון מהווה פחות מעשירית מהצריכה הביתית, ולכן אין להניח שהעלייה בהשקיית הגנים הציבוריים חיפתה על ירידה גדולה בצריכה הביתית.

הקמפיין הושק לפני ארבעה חודשים במטרה “לשנות את תרבות צריכת המים באופן קבוע". ברשות המים העריכו, על סמך ניסיון העבר, שבעקבות הקמפיין תצומצם צריכת המים הביתית בכ־105 מיליון מ"ק בשנה - חיסכון שווה ערך לתפוקתו של מתקן התפלה בינוני. ההערכה התבססה על הקמפיין שהשיקה רשות המים בעיצומו של משבר המים הקודם, לפני חמש שנים. הקמפיין לווה אז בהעלאה חדה במחיר המים ובקנסות, שכונו “היטלים", על צריכה שהוגדרה כ"צריכת יתר". הקמפיין הביא אז בעיקר לצמצום בהשקיית גינות פרטיות וציבוריות. בצד הקמפיין הואצה הקמתם של תאגידי מים עירוניים והשקעה בתשתיות הצנרת. ההשקעה גרמה לירידה חדה ב"פחת המים" - המים שאבדו בגלל דליפות מהצנרת העירונית.

תגיות:
שרי אריסון
/
קנאביס
/
חיסכון במים
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף