מהכתבות של מנחם הורוביץ עולה ריח מכירתי חזק

הכתב החביב ודמויות המשנה בתיאטרון שלו הם מכונת קפיטליזם משומנת ומלאת חביבות. הדוד של המדינה הוא למעשה חוד החנית של תרבות הצריכה

דרור רפאל צילום: מעריב אונליין
מנחם הורוביץ
מנחם הורוביץ | צילום: רפי בן חקון
2
גלריה

הישארו עמנו.

אין ספק שמדובר באחד האנשים הלבביים והסימפטיים ביותר בטלוויזיה. אני גם מניח שהפינה של מנחם הורוביץ היא יוקרתית ואהובה. היא משודרת דקות לפני המהדורה המרכזית בקשת 12, הערוץ הנצפה ביותר, ומנחם, בדרכו החביבה, בוחן ובודק תופעות ומקומות ישראליים. אין לו כישורים תחקיריים וגם לא יומרות לגלות את האמת הנעלמה מאחורי הדברים. הכתבות שלו אומנם משתרעות על פני חמש דקות, אך כמו פוטין יש להן מנדט להתעסק בכל דבר בעולם. החל מתופעות חברתיות גלובליות ועד לסוגי קובות כורדיות.

לעתים הוא יוצא לשליחות עיתונאית לבדו. כמו בוב סיימון בעיראק כך הורוביץ משווה בין קופונים. לעתים מצטרפות אליו מומחיות לעניין: מאיה רוזמן לתזונה, ליאת אשורי לאופנה ומיכל דליות לילדים.

הכתבה נפתחת תמיד בבימוי גרוע ובמשחק תמוה. מנחם צועד ברחבה של הבימה ותוך כדי הליכה לעבר המצלמה אומר: "תמיד רציתי להיות שחקן, אולי הפעם אצליח. בואו נבדוק". באותה מידה של חוסר אמינות הוא יכול להגיד: "אין כמו גבינות, זה טעם החיים. אוכלים גבינה עתירת קלוריות ומרגישים בפרובנס. בואו איתי". או "מי לא רוצה להיות בכושר, אבל לא כל תוכנית אימונים מתאימה לכל אחד, איזו תוכנית מתאימה לי? יצאתי לברר ובעיקר להתאמן".

הטון הוא מין יאכנע מבודח ולעתים מחורז. מנחם הוא הדוד של המדינה. בדיחותיו משתייכות לסוגת הגיחי גיחי. הן לעולם לא מצחיקות אך גם לא מזיקות. הוא תמיד נותן הרגשת ורטיגו שאינו מבין בדבר, אבל יודע הכל. מרבית פינות "שווה בדיקה" נותנות תחושה מטעה של שליחות עיתונאית, אך נראות כמו משימה יחצנית. יותר "יצאנו למכור" מאשר "יצאנו לחקור".

צילום מסך חברת החדשות
צילום מסך חברת החדשות

בחזרה להבימה. שם, בתוך אולם החזרות, המתינו לו שלושה שחקנים שישבו וכאילו פטפטו ביניהם. כשהוא הצטרף, הם פנו אליו בהפתעה כאילו אין מצלמה ותכנון מראש: "הו מנחם, מה אתה עושה פה?".

הוא לא באמת בא לברר אם הוא יכול להיות שחקן. זו פסאדה. זה לא יהיה בלתי סביר לנחש שהוא פשוט רוצה שנרכוש כרטיסים. אולי אפילו יצאה חשבונית דמיונית מהבימה אל "תוכנית חיסכון" עם הנדון: "כתבת יח"צ מנחם הורוביץ 'מאמא מיה'".

מהכתבות של מנחם עולה ריח מכירתי חזק כמו של שוק אוכל במחוז וואהן שבסין. מי שמרככת את אפקט המכירה האגרסיבי היא הגיבורה הנסתרת של כתבותיו, הנוכחת הנפקדת התמידית, אשתו תחיה שתחייה. מדובר בדמות עגולה ומתפתחת, כשבכל כתבה מתווסף פרט חדש לאישיותה: היא אוהבת לארח, דואגת למשקלו ולבריאותו של מנחם, היא צנועה אך דעתנית בדרכה. השבוע גילינו שהיא גם חסכנית ויודעת לסרוג.

אין דבר שיוצא מהמעבדה שלו שהתגלה כרע או כפגום. עינו הבודקת רואה רק את החיובי. הצופים יוצאים בתחושת אופוריה, הכל מומלץ: חיסונים לשפעת, שיפוץ דירה, ניקוי יבש, קלחי תירס, המופע של רותם אבוהב, אוסובוקו גזר, מבצעי סוף עונה. כדאי לצרוך הכל. העולם על סף הכחדה אז בואו נקנה משהו. מנחם ודמויות המשנה בתיאטרון שלו הם מכונת קפיטליזם משומנת ומלאת חביבות. חוד החנית של תרבות הצריכה, כשהחוד הוא דוד חינני, עם חיוך תמידי ונרטיב יעני תחקירי.

תגיות:
חדשות 2
/
מנחם הורוביץ
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף