בג"ץ קיים היום (ראשון) דיון בעתירה של ארגון 'לוחמים לשלום' נגד החלטת שר הביטחון יואב גלנט שלא לאפשר כניסה של פלסטינים אל מעבר לקו הירוק לצורך השתתפות בטקס הזיכרון האלטרנטיבי הכולל משפחות ישראליות ופלסטיניות כאחד.

הדיון בעתירה ארך כרבע שעה בלבד, זאת לאור העובדה כי משמעות תגובת המדינה היא כי העותרים צודקים וכי יש לאפשר את כניסת הפלסטינים אל הטקס - זאת חרף התנגדותו של שר הביטחון גלנט.

יאיר נתניהו: "המשפחות השכולות שישתתפו בטקס הזיכרון האלטרנטיבי - חולות רוח"
האמן הבינלאומי שיופיע בטקס יום הזיכרון הישראלי פלסטיני

קברי חללים, יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה (צילום: מרק ישראל סלם)
קברי חללים, יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה (צילום: מרק ישראל סלם)

השופט יצחק עמית אמר לנציג המדינה: "זוהי בעצם עתירה, עם הסכמה שיש לקבל את העתירה?" נציג המדינה השיב: "העמדה המשפטית ברורה, אך שר הביטחון החליט שלא לשנות את עמדתו".

השופט אלכס שטיין ניסה להבין האם הוצע לשר הביטחון לקבל ייצוג עצמאי בשל העובדה כי עמדת המדינה הינה נגד עמדתו. השופט עמית ענה במקום נציג המדינה, ואמר כי אם גלנט היה רוצה ייצוג עצמאי - היה עליו לבקש. השופט שטיין השיב: "כלומר, לא נאמר לו על היכולת להיות מיוצג באופן עצמאי".

בהמשך היום בית המשפט צפוי לקבל החלטה בעתירה, והצפי הוא כי יינתן פסק דין נגד גלנט באופן שיאפשר את כניסת הפלסטינים לטקס הזיכרון האלטרנטיבי. הסיבה העיקרית לכך היא שעמדתו של גלנט כלל לא נשמעה בדיון הקצר, וכי עמדת היועצת המשפטית לממשלה הייתה הפוכה מזו של שר הביטחון.

תגובת לוחמים לשלום: "הממשלה מנסה לדרוס את חופש הביטוי והשלום. מקווים שבג״צ יתקן".