חבר הכנסת דוד ביטן התייחס היום (ראשון) לקולות הגוברים מצד מפגינים ומשפחות שכולות, הקוראים לפוליטיקאים לא לנאום בטקסי יום הזיכרון השנה. זאת ברקע למחאה הגוברת נגד חקיקת הרפורמה במערכת המשפט, שמגיעה גם מצידן של משפחות שכולות רבות. "מי שלא עשה צבא לא צריך לנאום בטקס", הצהיר בריאיון ל-N12.

חשש בבאר שבע מהגעת בן גביר לטקס יום הזיכרון: "מספיק שבן אדם אחד יגיד מילה"
לאחר הביקורת: גולדקנופף וטסלר ביטלו הגעתם לבית העלמין
"לך לעזאזל, אפס": ח"כ קרעי הותקף ע"י מפגין בבאר שבע | צפו בתיעוד

"לאורך השנים היה נהוג ששרים יכולים לנאום, זה חלק מהעניין", הרחיב. "אני חושב שאם יש התנגדות במקום מסוים, אז לא צריך לעשות דווקא".

דוד ביטן   (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
דוד ביטן (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

ביטן התייחס גם ישירות למתיחות בנוגע להגעת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לטקס בבית העלמין בבאר שבע. "השנה יש בעיה, וצריך לכבד את המשפחות השכולות שלא מעוניינות בהגעת פוליטיקאים", אמר. "אני חושב שהוא לא צריך להגיע, הוא רואה מה קורה מסביב. לא ייתנו לו לנאום, זה מיותר לגמרי".

בשבוע שעבר פנו מספר משפחות שכולות מבאר שבע לשר בן גביר וקראו לו שלא להגיע אל הטקס. בני משפחה שמתנגדים להגעת בן גביר סיפרו ל"מעריב": "ההנחיה של האמא מהיום הראשון בשבעה זה שלא יהיו פוליטיקאים. הזיכרון יותר חשוב מכל פוליטיקאי. לא יעלה על הדעת שאיתמר בן גביר שנחקר בשבכ יגיע לבאר שבע. אנחנו לא מוכנים שהוא יגיע לבאר שבע. זה לא קשור לימין או שמאל, זה בן גביר - קיצוניות שלא הייתה כדמותה. המחאה היא נגד בן גביר, הוא לא היה בצבא, הוא היה טרוריסט ונחקר בשב"כ, הוא סדין אדום מעבר לכל דבר אחר".

במקביל, מתארגנת יוזמה נוספת בבאר שבע מטעם המחאה. בהודעת המארגנים נמסר: "ביום הזיכרון כולנו מגיעים לבית העלמין הצבאי בבאר שבע - שרים יחד עם המשפחות השכולות שמתנגדות להגעת בן גביר למקום". בכוונתם לשיר ביחד את שיר הרעות בזמן שבן גביר יישא את דבריו, אם אכן יחליט להגיע ולנאום.

הכנות לטקס יום הזיכרון בבית עלמין צבאי (צילום: מארק ישראל סלם)
הכנות לטקס יום הזיכרון בבית עלמין צבאי (צילום: מארק ישראל סלם)

"בטקס יום הזיכרון, אשר יתקיים ביום שלישי, 25.4, בשעה 11 בבוקר, כולנו מגיעים לבית העלמין הצבאי בבאר שבע, בחולצות לבנות, לחזק את המשפחות השכולות אשר מזועזעות מהגעתו למקום, של השר איתמר בן גביר", נמסר. 

"הודעה זו נשלחת בהסכמת משפחות שכולות בבאר שבע, וכולנו נכבד את המעמד. אנו מבקשים לא לשאת סמלי מחאה, בלי שלטים, בלי סיסמאות, ובלי דגלים. נחבק את המשפחות בעצם נוכחותנו ונימנע מצעקות ואלימות. בעת שבן גביר ינאם, נפתח בשירה המונית בשירת שיר הרעות, המסמל את תקוותנו ורצוננו לאחווה בעם, ולאחר מכן נשיר את ההמנון. המסר שלנו - רעות ותקווה".