פרופ' עומר מואב, מבכירי הכלכלנים בישראל, שוחח היום (שני) עם ליאור רוזנפלד ברדיו צפון 104.5FM, הגיב לאזהרות החוזרות ונשנות מפגיעה במשק הישראלי בעקבות קידום הרפורמה המשפטית והתייחס לתחזית דירוג האשראי של חברת 'מוד'יס' האמריקאית, שהורידה את הדירוג מ'חיובי' ל'יציב'. כמו כן, תקף את חבר הכנסת דודי אמסלם: "לתת לו את רשות החברות רק כדי לבצע מינויים פוליטיים בנבחרת הדירקטורים היא טעות".

"הכלכלנים בעולם שחקרו את הנושא של הפשעת דירוג אשראי עשו את זה לפני הרפורמה הזאת, הכלכלנים בעולם שחקרו את השפעת הפגיעה בעצמאות בית המשפט על הגנה על זכויות קניינן ודרך זה על שחיתות והפגיעה של זה בצמיחה הכלכלית, הרי ברור לחלוטין שכלכלה יותר משוחתת היא כלכלה שמסוגלת לספק פחות רווחה לציבור, פחות צמיחה כלכלית", אמר פרופ' מואב.

"תראה מה קורה עכשיו, אמסלם קיבל את החברות הממשלתיות כדי שהוא יכול לעשות מינויים פוליטים והוא רוצה לבטל את נבחרת הדיירקטורים. הדברים כל כך ברורים וחד משמעים שבאמת חבל לבזבז את הזמן על פרשן כלכלי", תקף. "חוץ מזה, יש את פרופ' ירון זליכה, היום שאלו אותי הסטודנטים שלי לגביו, אמרתי להם 'תאזינו לכל ראיון שלו, הוא זורק איזה שהוא נתון, תבדקו, תגלו שהנתון הוא ממוצא לחלוטין'". 

"העיתואני סבר פלוצקר והפרופ' ירון זליכה אומרים 'ממש אין מה להיבהל, לא צריך לתת למוד'יס חשיבות כל כך גבוה'", אמר המגיש, ופרופ' מואב תקף: "אני אגיד את זה בצורה בוטה, זו שעתם היפה של הכלכלנים סוג ז', מול מאוד חוקרי כלכלה, פרופ' באוני', מעל עשרה חתני פרס נובל, אז הצלחנו בכל המרחב הזה של ישראל למצוא שני אנשים, אולי שלושה. סבר פלוצקר, עם כל הכבוד, הוא פרשן, הוא לא חוקר כלכלה, הוא לא מעודכן פשוט מאוד. האמירה שלו עומדת בסתירה מוחלטת למחקר הכלכלי. זה לא רק שדירוג אשראי משקף את מה שאנחנו יודעים, אלא יש לו גם השפעה, כלומר שני מחקרים לפחות שאני מכיר שרואים שכשאשר יש ירידה בידרוג האשראי, התוצאה היא גידול במדדי הסיכוי והתוצאה היא עלייה ביוקר האשראי".

לדבריו, "תחזית דירוג האשראי הייתה די צפויה. מה שמעניין במה שקורה עכשיו עם ההפיכה השלטונית זה שהמחקר הכלכלי כל כך ברור וחד משמעי לגבי ההשלכות של מה שהממשלה הזאת מנסה לעשות, כך שהיה קונצנזוס מוחלט. בינתיים עוד לא קיבלו החלטות, עוד לא שינו את החקיקה, אבל כבר יש לזה השלכות מאוד מאוד מאוד שליליות ובלתי הפיכות, אנחנו נשלם את המחיר של ההרפתקאה הזאת הרבה מאוד שנים. גם אם ראש הממשלה יתעשט ויבטל את כל המהלך הזה. לא שאין מה לתקן, הבעיה היא שהרפורמה שהם מציעים לא מתקנת כלום, לא מתטפלת בבעיות שיש, ולכן הנזקים הכלכלים".

"נזק נעשה, לא ה־נזק, כי אם ימשיכו יהיה הרבה מאוד נזק", הבהיר. "אנחנו רואים את הדברים כבר - אפשר להסתכל על מדדי הבורסה הישראלית לעומת מדדי הבורסה בעולם, אנשים פה כבר הפסידו הרבה כסף מהחסכונות שלהם, פנסיונרים פה נפגעו, מי ערב לנו שזה יחזור לרמתו הקודמת? אף אחד. אנחנו רואים כבר את הפגיעה בהשקעות, ירידה בגביית המיסים. הדו"ח של 'מוד'יס' היה מאוד ביקורתי, נאמר שם משהו קטן לחיוב אבל גם המעט לחיוב הזה כבר לא רלוונטי, החיוב היה שהממשלה הצהירה שהתקציב ימשיך את המגמה של גירעון נמוך וצמצום יחס החוב - תוצר אבל כבר מאוד ברור לנו שזה לא יקרה, אין סיכוי שזה יקרה", אמר פרופ' מואב.