אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה נפתחו אמש בצל המחאה נגד הרפורמה המשפטית והוויכוח הסוער באשר להשתתפות הפוליטיקאים בטקסי הזיכרון.

המשפחות השכולות מודאגות: "חוששים מכאוס בבתי העלמין ביום הזיכרון"
יום הזיכרון 2023: אלו הטקסים המרכזיים - ומתי יישמעו הצפירות?

בעקבות הוויכוח הרשימה המקורית של שיבוצי השרים וחברי הכנסת לבתי העלמין ברחבי הארץ ביום הזיכרון עברה שינויים. חלק מחברי הקואליציה הודיעו כי הם מבטלים את השתתפותם בעקבות המחאה נגדם.

מנגד, רבים מחבריהם לממשלה ולקואליציה התעקשו שחובתם של נציגי ציבור להתייצב בטקסים מטעם המדינה. ראש הממשלה בנימין נתניהו ישתתף כנהוג בטקס המרכזי בהר הרצל, ושר הביטחון יואב גלנט ייקח חלק בטקס בבית העלמין קריית שאול.

שר המשפטים יריב לוין הודיע כי יגיע לאופקים, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' יגיע ללוד והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לבאר שבע. בן גביר כבר הודיע כי בכוונתו לשאת נאום "ממלכתי", על אף ההתנגדות של כמה ארגונים וחלק מהמשפחות השכולות. יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד ישתתף בטקס בתל מונד, ויו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן יגיע לטקס בהרצליה.

לצד זאת, ישנם שרים וחברי כנסת שביטלו כאמור את הגעתם לטקסים הממלכתיים. שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן ביטלה את הגעתה לנס ציונה, לדבריה לאחר שנודע לה כי המפגינים מתכוונים להשליך לעברה ביצים בתוך בית העלמין הצבאי.

"רצית לחסוך מההורים השכולים משני צדי המפה הפוליטית את תרחיש הזוועות הזה", אמרה השרה והוסיפה כי במקום זאת "אעמוד בבית העלמין בבני ברק ואחלוק כבוד לחיילים חרדים שנפלו".

גם שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, מראשי יהדות התורה, הודיע כי לא יגיע לטקס יום הזיכרון בקריית גת. לדבריו, במקום זאת הוא יגיע ביום הזיכרון לרחבת הכותל המערבי בשעה 11:00, יישא תפילה במקום ויאמר פרקי משניות לעילוי נשמתם של חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה. גם השר במשרד החינוך חיים ביטון וסגן השר יעקב טסלר הודיעו שלא יגיעו לטקסים בבתי העלמין.

השרה מאי גולן הודיעה גם היא כי לא תשתתף בטקס יום הזיכרון בראשון לציון, וכך גם חברי הכנסת צביקה פוגל, שיועד לטקס בראש פינה, וח"כ אלמוג כהן, שאינו יכול להשתתף בטקסים כיוון שהוא כהן, ולכן יגיע לחלוק כבוד לחללים ולנפגעים מחוץ למספר בתי עלמין בדרום הארץ.

מטעם השרה למשימות לאומיות אורית סטרוק נמסר כי "משום מה השרה לא מופיעה ברשימה שהתפרסמה. השרה ביקשה כבכל שנה לייצג את הממשלה בבית העלמין בחברון, ורוצה לעלות עם מישהו מהאופוזיציה. היא מחפשת כרגע בן או בת זוג כדי לייצר מסר של אחדות בימים הקדושים הללו".

בעקבות ביטולי ההשתתפות המרובים קרא יו"ר סיעת עוצמה יהודית ח"כ יצחק קרויזר, אח שכול בעצמו, לשרים ולחברי כנסת כן להשתתף בטקסי הזיכרון בבתי העלמין. "לשכול אין ימין או שמאל, הוא לא מבדיל בין דתי לחילוני", אמר קרויזר והוסיף קריאה למשפחות השכולות: "אל תיתנו לשוליים לפלג אותנו, אל תיתנו לדעות אישיות לבטל יום ממלכתי ולאומי".

זאת ועוד: מארגני טקס הדלקת המשואות חוששים גם הם מהפרות סדר וממחאה שתצא משליטה במהלך האירוע החגיגי. על רקע זה נמסרו לצוות ההפקה של טקס המשואות הנחיות ברורות, שלפיהן "נפגין אפס הכלה לניסיון להפריע ולשבש. לא תתאפשר כל הפרעה/התפרעות או רעש במהלך האירוע, בדיוק כמו שלא מאפשרים להפריע בכל הצגה בתיאטרון או בהקרנת סרט בקולנוע.

ההוראה למקרה של הפרעות מסוג זה - חבירה מהירה, נחושה ומקצועית למפריע וליוויו החוצה. עם זאת, אין להתעסק עם חולצות/שלטים וכו' כל עוד הנושא לא מרעיש ולא מפריע".

פיגוע הדריסה בירושלים כשלוש שעות לפני הצפירה לכניסת יום הזיכרון אתמול חידד את החשש הכבד לנוכח גל ההתרעות לפיגועים, שרק הולך וגואה בשבועות האחרונים. יותר מ־30 אלף שוטרים ייפרסו ברחבי הארץ כדי לאבטח את טקסי יום הזיכרון בבתי העלמין, כאשר בנוסף המשטרה תסתייע במערך מודיעין ובשוטרים סמויים שייטמעו בתוך הקהלים כדי למנוע חיכוכים מיותרים.

במשטרה מאמינים כי המשפחות השכולות יידעו לכבד את קדושת היום הקשה והטעון הזה, ולא יאפשרו לחריגים לחבל במעמד בשל הגעתם של נבחרי ציבור לכנסים המאורגנים על ידי משרד הביטחון. ככל שיידרש, המשטרה תכניס כוחות אל בתי העלמין כדי למנוע אירועים חריגים.

בהמשך היום המשטרה תתארגן לקראת המעבר ליום העצמאות עם הטקס המרכזי בירושלים, שממנו ייעדר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שהתחייב קודם לכן לדבריו להשתתף בטקסים בחברון ובקריית ארבע, המעוז שלו.