ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב (ראשון) הצהרה כלכלית בהשתתפות שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ ושר החינוך יואב קיש, בה הציג את תוכניתו לחינוך לגיל 0-3 והכריז על השקת השלב הראשון, שכולל מענק של עד 940 שקל לחודש באמצעות נקודות זיכוי עבור כל משק בית של הורים עובדים. 

נתניהו הציג את תוכניתם לגיל 0-3 ואמר בפתח דבריו: "אנחנו מודיעים היום על השקת השלב הראשון בתוכנית חינם מגיל 0 עד 3 כפי שהתחייבנו בבחירות".

"לתוכנית שלנו שלוש מטרות עיקריות - הראשונה היא הורדת יוקר המחייה. הדבר השני - החינוך. אנחנו רוצים ויודעים שאפשר על ידי שידרוג המערך החינוכי במעונות הללו לשפר את האיכות של החינוך הילדים הללו מקבלים. הדבר השלישי הוא להרחיב את המערכת הזאת בשביל לאפשר גנים מפוקחים לכל משפחה עובדת בישראל".

"ההכנסה נטו תגדל עד 970 ש"ח פר ילד, בשלוש השנים הקרובות, ילדים שנמצאים במעונות מפוקחים, יקבלו סבסוד מלא, כיום יש כ-120 אלף ילדים כאלה במעונות עד סוף השנה נגיע ל-160 אלף. היעד שלנו בתוכנית חומש הוא להגדיל דרמטית את המעונות המפוקחים. אנחנו נגיע למצב של מגיל 0 עד שש החינוך חינם. זו התוכנית שלנו, היא תשים אותנו בקו הראשון של מדינות הOECD".

"מענק של עד 940 שקל לחודש באמצעות נקודות זיכוי עבור כל משק בית של הורים עובדים, הרחבת ההכשרה והפיקוח של הפעוטות באופן מיידי, הרחבת מערכת המעונות המפוקחים- בתהליך מדורג שנשלים אותו בתוכנית חומש", הוסיף נתניהו. 

בצלאל סמוטריץ (צילום: צילום מסך לע''מ)
בצלאל סמוטריץ (צילום: צילום מסך לע''מ)

אחריו אמר שר האוצר סמוטריץ': "כפי שאמר ראש הממשלה אנחנו נשקיע משאבים רבים כדי לשפר את החינוך בגיל הרך של כלל ילדי ישראל. אני מודה לראש הממשלה נתניהו ושר החינוך יואב קיש על המאמצים המשותפים לקידום התוכנית. אנחנו משקיעים 3.1 מיליארד שקלים עבור התוכנית הזו בכל שנה".

"אנחנו מקבלים כעת החלטה היסטורית שמהווה מענה ישיר ליוקר המחיה להורים לילדים בגילאי לידה עד 3 באמצעות מתן נקודות זיכוי ומס הכנסה שלילי, בנוסף להגדלת הסבסוד למעונות היום המפוקחים.  מדובר בהטבה של עד 940 ₪ לכל משק בית עבור כל פעוט בגילאי לידה עד 3. לצד זאת הממשלה תשקיע משאבים רבים לשיפור איכות המענה החינוכי במסגרות המפוקחות והפרטיות, בכדי לשפר את איכות החינוך בגיל הרך של כלל ילדי ישראל". 

"בין הצעדים שתעניק התכנית למסגרות המפוקחות ולשיפור תנאי המטפלות החלטנו על העלאת הסבסוד הממוצע לפעוט במערכת הסמל לכ-1,700 ₪ בחודש, מענק התמדה למטפלות, העלאת התעריף המפוקח, יישום המלצות ועדת המחירים, שינוי שעות הפעלות לשיפור תנאי העסקת המטפלות בהשוואה לגנים בגילאי 3-6, עיבוי המערך הפדגוגי במשרד החינוך בסך של 200 מיליון ₪ שינותבו להקצאת 50 תקני פיקוח, תקצוב הדרכה והרחבת ההכשרות למטפלות".

"רק היום חתמתי על צווים שימנעו את עליית מחירי הדלק. צמצמנו את מחירי החשמל והמים, ביטלנו מכסים על שורת מוצרי צריכה, הוספנו נקודות זיכוי ממס, חתמנו הסכם היסטורי עם ההסתדרות, וכאמור כעת נסייע גם להורים רבים לילדים בגילאי 0-3 לחסוך אלפי שקלים מדי חודש על חינוך במעונות. אנחנו מעבירים בקרוב תקציב מדינה אחראי וחוק הסדרים עם רפורמות רבות שיסייעו עוד להפחתת יוקר המחיה.

"לבעיית עומק במשך עשרים שנה אין פיתרון קסם ביום אחד וגם לא בארבעה חודשים ולכן צריך לבצע שורה של צעדים ולהתמיד בהם. שהתקשורת מנסה להעלים את העשייה שלנו ולטעון שלא נעשה דבר אבל הציבור חכם יותר והוא רואה בתלוש את הכסף שנכנס לו נטו בזכות נקודות הזיכוי ובתחנת הדלק את המחיר למרות העליה בכל העולם".

"עשינו לא מעט בזמן קצר, ויש עוד הרבה עבודה ונמשיך לפעול בנושא לילות כימים, זו מחויבות אישית שלי. ממשלת ישראל תמשיך להיאבק ביוקר המחיה ולסייע לכלכלת ישראל ולאזרחי ישראל. אני מודה לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר החינוך יואב קיש ולאנשי משרד האוצר על המאמצים המשותפים לקידום התוכנית. ממשלת ישראל תמשיך להיאבק ביוקר המחיה ולסייע לכלכלת ישראל ולאזרחי ישראל", סיכם סמוטריץ'.