שר החוץ אלי כהן ייצא הערב (שני) לביקור מדיני בבריסל, שבמרכזו פגישה מחר עם שר החוץ של האיחוד האירופי ז'וזפ בורל מספרד, בניסיון לשכנע אותו להוביל קו נוקשה יותר נגד איראן, לקראת מפגש מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שיתקיים בחודש יוני בווינה.

סקר חדש חושף: גנץ שומר על הפער מנתניהו, ומי לא עובר את אחוז החסימה?
נתניהו התראיין ל-CNN והבטיח לקדם את הרפורמה: "ישראל יצאה מאיזון"

כהן צפוי לבקש מבורל כי האיחוד יכריז על משמרות המהפכה האיראניים כארגון טרור, אך החלטה זו תלויה באישור הפרלמנטים של כל מדינות האיחוד. שר החוץ האירופי מצדו צפוי להעלות בפני עמיתו הישראלי את הסוגיה הפלסטינית ואת ההתנגדות האירופית המסורתית לבנייה בהתנחלויות. כהן ייפגש בבריסל גם עם נשיאת הפרלמנט האירופי, רוברטה מצולה ממלטה, ונציב האיחוד האירופי לשכנות אוליבר וארהלי מהונגריה, שהוא תומך נלהב של ישראל.

הפגישה בין שרי החוץ מגיעה לאחר שיחה קשה בין השניים שהתקיימה לפני כמה חודשים. מעבר לכך, לפי מקורות מדיניים, בורל מעוניין לבקר בישראל, אך משרד החוץ הבהיר לו שהוא לא רצוי. בין היתר בגלל השוואתו בין הטרור הפלסטיני לפעילות צה"ל בשטחים ודחיפתו לכיוון הסכם גרעין חדש עם איראן. בישראל גם לא אהבו את ההתבטאויות של בורל ביחס למהפך המשפטי בישראל ואת השתתפותו בדיון שהתקיים בפרלמנט האירופי על הידרדרות הדמוקרטיה בישראל. 

בורל הבהיר שהאיחוד האירופי לא יתערב בנושאים ישראליים פנימיים, אך ציין כי "תוך כיבוד ההליכים הדמוקרטיים בישראל, הבית הזה רשאי לדון בדינמיקה שנוצרה ואיך הדברים תואמים את הערכים שלנו. זו אינה התערבות, אלא דרך שבה אנו מביעים עניין ואת הערכתנו לדמוקרטיה הישראלית".

שלשום שר החוץ כהן היה מעורב במתיחות מול גורם מדיני אירופי סביב נושא המהפך המשפטי - והפעם ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז, המכהן גם כיו"ר האינטרנציונל הסוציאליסטי. זאת לאחר שהאחרון שיגר מסר, על פי בקשת אנשי מרצ, לעצרת נגד הרפורמה המשפטית בקפלן, שבו אמר בין היתר: "ישראלים יקרים, אנחנו באינטרנציונל הסוציאליסטי תמיד נלחמנו עבור חופש, שוויון וצדק ודמוקרטיה. למרות זאת, כפי שרבים מכם יודעים, אלו ערכים שאנחנו לא יכולים לקחת כמובן מאליו, ושאנחנו צריכים לקדם ולהגן עליהם על בסיס יומי".

כהן הגיב לסרטון ותקף דווקא את אנשי המחאה: "למתנגדי הרפורמה אין קווים אדומים, לרבות הניסיון לפגוע במעמד הבינלאומי של ישראל. אף גורם זר לא יחליט בשביל הציבור בישראל ואני בטוח שלסנצ'ז אין כוונה כזאת. בתור מי שתומך ברפורמה, אין לי ספק שהיא תחזק את הדמוקרטיה ותאזן את הרשויות".