מליאת הכנסת פתחה היום (שני) את מושב הקיץ בישיבה מיוחדת בהשתתפות יו"ר בית הנבחרים האמריקאי קווין מקארת'י. לאחר מכן התקיים דיון 40 חתימות בנוכחות ראש הממשלה נתניהו בנושא חקיקת חוקה, במהלכו טען נתניהו כי "אנחנו רוצים הסכמות ואתם רק אומרים 'לא, לא, לא'. אשמח לשמוע למה אתם כן מסכימים, כי זה יקדם אותנו בשיח". 

במנהלך הדיון נרשם אירוע חריג לאחר שראש הממשלה, אשר מחויב לשהות במליאה בעת דיון 40 חתימות, יצא לדבריו להשתמש בשירותים. בתגובה קמה סערה על כך שיצא וח"כ גלעד קריב טען שאסור עליו לצאת מדיון שהתקיים לאחר חתימת 40 חכ''ים. בתגובה התלוצץ נתניהו ואמר כששב למליאה: "רצונם של חברי הבית הזה להיות איתי - מחמם אותי". 

נתניהו חזר מהשירותים למליאת הכנסת: "רצונם של חברי הבית הזה להיות איתי - מחמם אותי" (צילום: ערוץ כנסת)

כמו כן, עימות פרץ בין ח"כ ולדימיר בליאק לנתניהו לאחר שבליאק האשים: "הברחתם משקיעים גרמתם נזק בלתי הפיך למשק בחמישה חודשים בזבזתם עודף תקציבי של 10 מיליארד שקלים, ועכשיו אדוני ראש הממשלה אתה עושה את עצמך עסוק", נתניהו השיב: "תראה אל תיפגע אבל אני מסוגל גם להעיף מבט בזה וגם לשמוע את דברי הבלע שלך". 

בליאק לנתניהו: "עושה את עצמו עסוק"; נתניהו: "מסוגל לעשות גם וגם" (צילום: ערוץ כנסת)

בהמשך, השיב נתניהו לטענות האופוזיציה ואמר כי "אנחנו רוצים הסכמות ואתם רק אומרים 'לא, לא, לא'. אשמח לשמוע למה אתם כן מסכימים, כי זה יקדם אותנו בשיח. זה מזכיר לי את דורון ואת חנה. חנה, השם המלא שמור במערכת, היא מיילדת ותיקה באחד מבתי החולים הגדולים בארץ. במשך עשרות שנים היא סייעת לעשרות אלפי זוגות הורים להביא ילדים לעולם. במעמד הזה, מעולם לא עלה בדעתה לשתף את ההורים שנמצאים בחדר הלידה בעמדותיה הפוליטיות".

"היא לא עשתה זאת בימי הפנקס האדום, בימי אוסלו, בהתנתקות. היא אף פעם לא עשתה זאת. היו לה דעות מוצקות, היה לה קהל שבוי בחדר הלידה, היא הייתה יכולה לומר להם כל מה שעלה בדעתה. אבל לחנה היה ברור שזה לא המקום לעשות זאת כי זה לא תפקידה. בניגוד לחנה המיילדת, דורון הוא טייס בחברת תעופה הישראלית. הוא משייט למעלה, במרומים, בשחקים. גם לו, כמו לחנה, יש דעות מוצקות ופרטיות. זה בסדר גמור וזה זכותו. גם לו כמו לחנה יש קהל שבוי שיושב בתוך המטוס. אבל בניגוד לחנה בחדר הלידה, הוא מרשה לעצמו להטיף לנוסעים. הנוסעים לא קנו כרטיס טיסה כדי לשמוע אותו, הם בסך הכל ביקשו לצאת לחופשה. אבל דורון חושב לעצמו: ״מי הם, הם ישמעו מה שאני רוצה להטיף להם״, הוסיף.

"כי דורון הוא אזרח סוג א׳. לו מותר, ולחנה אסור. היא הרי לא אזרח סוג א׳", טען נתניהו וסיכם: "אם חנה ודורון היו נפגשים ומדברים באמת, אני בטוח שהם היו יכולים להגיע להסכמות על הרוב. כי בסוף זה לא כל כך רחוק כמו שחושבים. והסיבה היא כי כולנו אזרחים סוג א׳, וגם אם איננו מסכימים על הכל - עם אחד אנחנו. אני קורא לכם לחשב מסלול מחדש ולהגיע להידברות אמתית כדי להגיע להסכמות. הייתי אומר לכם להפסיק לשלול אוטומטית כל הצעה שלנו כדי שנוכל להתכנס לעמק השווה", סיכם נתניהו.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד נאם לאחר ראש הממשלה והגיב לדברים: "בשבועיים האחרונים הממשלה התחילה לדבר על אחדות העם. זה חידוש מרענן. קודם רק אמרתם לנו שנלך לעזאזל כמו שנוהג להגיד השר קרעי, פתאום הפסקתם, והתחלתם להגיד שחשוב מאוד לשמור על אחדות העם. אני לא ציני לגבי זה, אני מברך על זה. עדיף דיבורים על אחדות העם מאשר שכרון הכוח שהיה פה אחרי הבחירות. זה גם מה שהעם היה רוצה. זה מה שהרוב השפוי רוצה, שהממשלה תעבוד בלאחד, לא בלפלג.

"השאלה היא מה אתם מוכנים לעשות בשביל האחדות? כי אחדות העם זה לא דבר שקורה מעצמו. העם בהתפרקות, משפחות נקרעות, ילדים לא מגיעים לארוחות שבת אצל ההורים בגלל הפוליטיקה. אם אנחנו רוצים אחדות, צריך לעבוד בזה. אחדות העם נוצרת כשאנשים מוכנים לעשות דברים בשביל המדינה. הציבור הלאומי-ליברלי תמיד הבין את זה. הוא תמיד ידע שאחדות נוצרת כשאנשים מוכנים לתרום למדינה. להתגייס לצבא למשל, זו תרומה לאחדות העם. לעבוד - לשלם מיסים, לדעת שהכסף שלך, שעבדת קשה בשבילו, ינוצל למטרות שאתה לא מאמין בהן. זו פעולה אמיתית למען אחדות העם".

"מה שמעלה את השאלה בפני הממשלה והקואליציה: מה החלק שלכם? מה אתם מוכנים לעשות למען אחדות העם? כי כרגע אתם בשלטון, אתם הממשלה, אצלכם הכוח, ויש רק דבר אחד שאתם צריכים לעשות למען אחדות העם. בעצם אתם אפילו לא צריכים לעשות משהו, אתם רק צריכים להימנע ממשהו. כל מה שמבקשים מכם, זה שישראל תישאר דמוקרטיה שומרת חוק. אם אחדות העם באמת חשובה לכם, מה שאתם צריכים לעשות בשבילה - זה רק לעצור. תעזבו את הוועדה לבחירת שופטים, אל תנסו לשלוט על בג"ץ, וזהו, זה יספיק, אתם תראו שיפור מיידי באחדות העם".

"אם תעצרו הכל יתאזן. אתם תעשו את תפקידכם כממשלה, ותהיה אחדות בעם. אנחנו נמשיך להתווכח, אני אמשיך לחשוב שאתם ממשלה כושלת ומזעזעת, אבל זו תהיה מריבה על נושאים שבאמת חשובים לאזרחי ישראל, על כלכלה ועל בטחון. והכי חשוב – זו תחזור להיות מריבה בתוך המשפחה".

"אם תעשו את זה אולי אפילו יקרה נס, ונוכל לא רק להחזיר את אחדות העם, אלא גם להוסיף ולחזק את אחדות העם. כי אם אתם מוכנים להתאמץ על האחדות, לא רק לנאום על זה, רצוי באנגלית מול יו"ר בית הנבחרים, אז נלך יחד ונכתוב חוקה לישראל, נבסס אותה על מגילת העצמאות, יהיה לנו חוזה חדש ומשופר למדינת ישראל. מדינה יהודית, דמוקרטית, מאוחדת", סיכם לפיד.

בתוך כך, הקואליציה והאופוזיציה הגיעו להסכמות. כלל החוקים להערב עברו, המליאה שהייתה אמורה להסתיים ב04:00 בבוקר - הסתיימה מוקדם מהצפוי.