הפדרציה של יהודי איראן בארה"ב שלחו מכתב לשר החוץ, אלי כהן, ובו כתבו כי "אנחנו איראנים פטריוטים לגבי שלמותה הטריטוריאלית של המדינה, וכל מי, בין אם בתוך המדינה או מחוצה לה, שמנסה להפריד חלקים ממנה, נחשב לאויב של האומה האיראנית". זאת, לאחר ש-32 חברי כנסת פנו במכתב לשר החוץ, שביקר באזרבייג'ן, ובו הצטרפו לקריאת הקהילה היהודית במדינה, שישראל תפעל נגד הדיכוי של המשטר האיראני כלפי המיעוט האזרי בה.

עוד ציינו במכתב של הפדרציה, כי "החותמים על אותו המכתב הניחו שעמדה כזו תהווה מכה קשה לממשלה באיראן, בעוד שההפך הוא הנכון. יש כמה קבוצות אתניות באיראן, ובהן תנועות בדלניות קטנות, וגישתם עלולה להביל לנוכחות של מספר ממשלות קיצוניות ועינות. זה עלול לערער את היציבות באזור, ליצור איומים נוספים על ישראל ולפגוע במבנה הביטחוני הנוכחי, במידה בלתי הפיכה ובלתי ניתנת לתיקון".

גם יורש העצר האיראני, רזא עלי פהלווי, בנו של השאה האיראני, תקף את מכתב הח"כים. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב: "המתקפה המילולית של 32 חברי פרלמנט ישראלים על שלמותה הטריטוריאלית של איראן, משרתת את המשטר האסלאמי האנטי-איראני. ההצהרה הלא נבונה הזו, עומדת בניגוד מוחלט לעמדות שהוצגו בפני על ידי בכירים ישראלים שאיתם נפגשתי".

בשבוע שעבר, בעקבות ביקורו המדיני של שר החוץ אלי כהן בבירת אזרבייג'ן, הקהילה היהודית במדינה ביקשה מממשלת ישראל לפעול ולסייע מול מעצמות העולם, כדי ללחוץ על איראן לחדול מדיכוי המיעוט האזרי בצפון-מערב איראן. לקהילה היהודית הצטרפו למעלה מ-30 חברי כנסת ששיגרו אף הם מכתב לשר החוץ כהן, שבו הם מציפים את הצורך הגדול בהתערבות מדינת ישראל למען בקשת הקהילות היהודיות באזרבייג'ן.

שר החוץ אלי כהן ושר החוץ של אזרבייג'ן, ג'ייהון ביירמוב (צילום: מירי שמעונוביץ משרד החוץ)
שר החוץ אלי כהן ושר החוץ של אזרבייג'ן, ג'ייהון ביירמוב (צילום: מירי שמעונוביץ משרד החוץ)

במכתבתם כתבו חברי הכנסת לשר החוץ: "משטר האייתולות באיראן מרבה לתקוף את ישראל בסוגיה הפלשתינית ואף מממן ומניע את קבוצות הטרור הרצחניות נגדנו תחת הדגל של המאבק הפלסטיני. תעמולת שקר זו בולטת באיוולתה במיוחד נוכח הדיכוי הדורסני בתוך איראן עצמה את המיעוט האזרי".

לטענתם, "מדובר במיעוט האתני הגדול באיראן, המונה למעלה מעשרים מיליון איש. המשטר מבצע מדיניות של ג'נוסייד תרבותי בהגבילו את זכותם של בני המיעוט האזרי ללמוד ולהפיץ את מורשתו, ללמד את שפתו ואף לרשום ילדים בשמות הלאום האזרים", כתבו הח"כים לשר אלי כהן. 

חברי הכנסת המשיכו לפרט במכתבם כי "בני המיעוט האזרי המרוכזים בצפון מערב איראן, בחבל דרום אזרבייג'ן, הינם פעילים ביותר במחאות האחרונות נגד המשטר. מספר הכלואים שם בולט במיוחד. למרות מאמצי הדיכוי של המשטר פועלת בעיר המרכזית של דרום אזרבייג'ן, טאבריז". במכתב צוין כי תנועת מחאה חדשה בהובלת ערוץ טלגרם פופולרי כולל שמונה ארגונים שונים של המיעוט האזרי שהצטרפו לפעילות.