ההידברות בנוגע לרפורמה במערכת המשפט נמשכת, ובתום השיחה שהתקיימה היום (חמישי) בתל אביב, הציב צוות המשא ומתן מטעם מפלגת "יש עתיד" דרישה: חזרה לסוגיית הוועדה לבחירת שופטים כבר בפגישה הבאה.

יום השיבוש: עשרות מפגני מחאה ברחבי הארץ, איילון נחסם ופונה
שיחות ההידברות בבית הנשיא: נרשמה התקדמות בנושא היועצים המשפטיים
תוך המשך ההידברות בבית הנשיא: מושב הקיץ של הכנסת נפתח

לדברי גורמים במפלגה, היענות או סירוב הקואליציה לתנאי יחשפו את כוונותיה "שכן הוועדה לבחירת שופטים היא ליבת הרפורמה וליבת המחלוקת".

ממפלגת "יש עתיד" נמסר עם סיום יום הדיונים: "מטרת סבב הדיונים הראשון שהסתיים היום היתה לאפשר לצדדים להציג באופן רחב, מפורט ומנומק את עמדותיהם בנושאים השונים. הדיונים התנהלו באופן רציני, מעמיק ויסודי כראוי לנושאי משילות ומשפט עקרוניים המשפיעים על צביון המדינה. הדיונים צפויים להימשך מתוך מחויבות מלאה לניסיון להגיע להסכמות רחבות שימנעו את המשך המחלוקות והמשבר".

מחאת ההייטק בתל אביב במסגרת יום השיבוש נגד הרפורמה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
מחאת ההייטק בתל אביב במסגרת יום השיבוש נגד הרפורמה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

הדיונים בבית הנשיא בניסיון להגיע להסכמות על הרפורמה המשפטית נמשכו גם היום, ועסקו בסוגיית עילת הסבירות וסוגיות נוספות. השיחות התקיימו ברקע עוד "יום שיבוש לאומי" תחת הכותרת "יום השוויון הלאומי", שעליו הכריז מטה המחאה על אף המשך הליך ההידברות.

תנועת רגבים הגישה אתמול עתירה בהולה לבג"ץ, הדורשת לחייב את המפכ"ל והיועצת המשפטית לממשלה לעצור את יום השיבוש ולחקור את מוביליו בגין המרדה, הסתה וקריאה לביצוע פשע.

מטה המחאה מסר בתגובה כי "נתניהו וסמוטריץ', באמצעות עוד אחת מהעמותות שארגנו את מפגן התמיכה בדיקטטורה והדריכה על ראשי מערכת המשפט, ממש כמו באיראן, מנסים לפגוע בזכות המחאה כדי לבסס כאן דיקטטורה משיחית. הם יודעים שימי השיבוש הם מה שעוצרים את הדיקטטורה ומנסים לסתום לנו את הפה בעלילות שקריות על המרדה ואלימות. אנחנו לא מפחדים, לא מסמוטריץ', לא מביבי ולא משאר הפשיסטים. היום שיבוש בכל הארץ, מממשים את חופש ההפגנה והביטוי מלא־מלא, בצורה דמוקרטית ולא אלימה".

השופט דוד מינץ דחה אמש את העתירה על הסף, וכתב כי "העתירה אינה עוסקת בפעילות שלטונית נקודתית, אלא שזורה טענות כלליות שונות", בעוד "בית משפט זה אינו נוהג להעניק סעדים כלליים וגורפים".

לקראת יום השיבוש והמשך השיחות בבית הנשיא אמרו בכירים באופוזיציה ל"מעריב": "המחאה וההידברות מתנהלים במקביל ואינם סותרים זה את זה. חשוב שהממשלה תדע שההידברות לא מרדימה את המחאה".

מובילי המאבק כנגד הרפורמה מסרו אתמול כי "נתניהו הכשיל את ההידברות בבית הנשיא. הוא רוצה שופטים שפוטים, ולא ניתן להגיע איתו לפשרה על הרכב הוועדה לבחירת שופטים, אשר תשמור על עצמאות הרשות השופטת. נתניהו משקר כמו שתמיד שיקר. הוא מורח את הזמן, הוא לא רוצה ולא יכול להסכים על ועדה שבה לקואליציה לא יהיה רוב והווטו ההדדי יישמר. במקום לנסות להגיע להסכמות, נתניהו בחר להשקיע הון עתק בהפגנה למען דיקטטורה, שבה דרכו על פניהם של שופטי העליון. הוא שולח את המקורבים אליו ביותר, וביניהם רגב ולוין, להבהיר שכאן תהיה דיקטטורה, ולחמם את השטח כדי לגרום לפיצוצים בתוך המו״מ ולהאשים את לפיד וגנץ. לכן אנו קוראים ללפיד ולגנץ - הציבו גבול של שבוע להגעה להסכם על הרכב הוודעה לבחירת שופטים, אשר לא יקנה רוב לפוליטיקאים וישמור על הווטו ההדדי של השופטים. כל עוד נתניהו לא יסכים על העיקרון הזה, אשר יבטיח בית משפט עצמאי - עליכם לצאת ולהגיד את האמת לציבור: נתניהו רוצה בדיקטטורה".