ראשי הרשויות קיימו היום (ראשון) דיון חירום בעקבות קרן הארנונה והודיעו על השבתה כללית של כלל השירותים המוניציפליים החל ממחר, אלא אם הוא יוסר מחוק ההסדרים, זאת לאחר שביום חמישי האחרון ועדת הכספים קיימה דיון נוסף בנושא. כזכור, המדינה מנסה לקדם את ההצעה כחלק מחוק ההסדרים, וזאת במטרה לחייב את הרשויות המקומיות להקצות הכנסות מארנונה שנגבית מעסקים לטובת תמרוץ בנייה בערים המוחלשות. 

מרד ברשויות: השלטון המקומי הודיע על השבתה כללית ממחר

סמוטריץ' תקף את השלטון המקומי בדיון שהתקיים בשבוע שעבר, ואמר: "יש הרבה ראשי ערים שמדברים איתי ומתחננים תעביר את זה, אנחנו זקוקים לזה, אנחנו רוצים להוציא מכרזים, אנחנו רוצים לבנות, אבל אנחנו לא יכולים להיות חסרי אחריות, אנחנו לא יכולים להכניס את התקציב לגרעון. יש הפחדה וסתימת פיות בשלטון המקומי, וגם על זה צריך לדבר".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

יש להסביר כי על פי נתוני מנהל התכנון מדינת ישראל נמצאת בעודף תכנוני של כ-200 מליון מ״ר לתעסוקה. הסיבה נעוצה בכך שבאופן הפשטני ביותר הארנונה למגורים היא ארנונה הפסדית לרשויות. משכך, מקדם האוצר הקמת קרן ייעודית כך שהרשויות החזקות המשופעות בשטחי מסחר ונמצאות בעודף יעבירו את הכסף בשיעור מסוים לקרן שתסייע לרשויות החלשות יותר, שלא נהנות משטחי מסחר מרובים לצמרת בנייה למגורים.

לפי ההצעה, כל רשות תעביר לקרן ייעודית שתוקם לכך סכום של בין 10%-49% מרווח הארנונה השנתי שלה, והכסף שייאסף יחולק חזרה לרשויות כולן כנגד כל היתר בניה למגורים שתפיק הרשות. בכך, מאמינים באוצר, יהיה תמריץ לבנייה למגורים בניגוד למצב כיום.

על פי המודל המוצע על ידי האוצר, במסגרת חוק ההסדרים הרשויות המקומיות, כל אחת לפי חלקה, יפרישו לקרן בצורה דיפרנציאלית אחוז מסוים מתוך ההכנסות מהגידול בארנונה עסקית, בהתאם להכנסה לנפש מארנונה עסקית. מתוך הקרן יוענק מענק שנתי קבוע לרשויות המקומיות בסך 2,000 שקל עבור כל היתר בנייה ליחידת דיור שהיא מוציאה.

לפי האוצר, ההכנסה הממוצעת מארנונה עבור מגורים עומדת על 52 שקלים, בעוד ארנונה עסקית עומדת על  182 שקל למטר רבוע מ"ר. בכך, טוענים באוצר, אין תמריץ כאמור לבנות למגורים.

הרשויות המקומיות כמובן מתנגדות, והשלטון המקומי יצא להילחם כנגד היוזמה. טענת המתנגדים היא שמדובר בפגיעה גדולה ברשויות וכי הדבר לא יסייע בפתרון משבר הדיור. אחרים אמרו כי מאחורי ההצעה עומדים שיקולים פוליטיים, שמטרתם החלשת השלטון המקומי והעומד בראשו חיים ביבס.