משבר נוסף בממשלה: הממשלה אישרה היום (ראשון) את חלוקת הכספים הקואליציוניים לשנים 2023-2024 שמסתכמים ב-13,600 מיליארד שקלים. הדבר עורר זעם בישיבת הממשלה: שלושת שרי עוצמה יהודית - בן גביר, אליהו ווסרלאוף, וגם השרים גולדקנופף ופרוש מאגודת ישראל, הצביעו בממשלה נגד חלוקת הכספים הקואליציוניים כפי שהובאו.

בין הכספים הקואליציוניים שיחולקו במסגרת אישור התקציב:

  • 1.18 מיליארד ש"ח  - תגבור מורים במוסדות חינוך חרדיים
  • 2.5 מיליארד ש"ח  -  תמיכה בישיבות
  • חצי מיליארד ש"ח -  תוספת למשרד המורשת
  • חצי מיליארד ש"ח -  הקמת הרשות לקידום המגזר החרדי
  • 285 מיליון ש"ח -  עבור הרשות לזהות יהודית 
  • 60 מיליון ש"ח -  למען בניית פנימיות ביהודה ושומרון
  • 10 מיליון ש"ח - למען עידוד הגירה לערים מעורבות
  • 6 מיליון ש"ח - למטרות יעוץ והדרכת משפחות בענייני טהרה
  • 4 מיליון ש"ח - להנחלת מורשת הרב חיים דרוקמן ז"ל

ח"כ מהליכוד: "אני ולוין בנתק. מבן גביר צפויות בעיות"

כאמור, שרים רבים זעמו על התקציב וחלוקת הכספים הקואליציוניים שעוררה ביקורת נרחבת בציבור והביעו את דעתם בישיבת הממשלה. השר איתמר בן גביר אמר: "עוצמה יהודית מתנגדת לתקציב הזה, לא יכול להיות שאנחנו נשכח את הנגב והגליל, החלוקה צריכה להיות הוגנת, לא יכול להיות שבצלאל ייקח לעצמו שלושה מיליארד וישאיר את הנגב והגליל בלי תקציב, שר האוצר זה תפקיד חשוב, אבל אתה צריך לזכור ש-14 מנדטים שקיבלנו ביחד – בצלאל – זה מאנשים שרוצים לייהד את הנגב והגליל".

השר יצחק וסרלאוף אמר: "אני מאוכזב וכועס, לקחנו את הנגב והגליל והפכנו אותו למשרד אסטרטגי, כל דיון, התקציב יורד ויורד. לבצלאל קל לנהל משא ומתן עם עצמו, זה פגיעה בנגב, בגליל, נשארו רק 14% יהודים בגליל, אנחנו רוצים לייהד את הנגב והגליל אבל בלי תקציב לא נוכל לעשות את זה, זו גם הפרת הסכם של מה שהבטיחו לנו, מקווה שהתקציב לא יעבור כמו שהוא".

השר גולדקנופף הגיב על ההסכמים הקואליציוניים, שסכומים גדולים משם עוברים לבתי הספר חרדים: "סך הכל מדובר על השוואה, אף אחד לא קיבל כלום. אנחנו נקבע מה זה לימודי ליבה, לא מישהו מחוץ לארץ".

השר קרעי: "פוגעים בגני הילדים של החינוך המיוחד של ממלכתי חרדי, אי אפשר לדבר כל היום על לימודי ליב"ה ועכשיו מקצצים דווקא מאלה שרוצים ללמוד ליבה. התקציב הזה גם לא מביא בשורה לפריפריה".

השר עמיחי שקלי ציין כי "הייתה מערכה מוצלחת, זמן טוב להגיד תודה לתושבים בעורף וגם לשב"כ וחיל האוויר שלקחו חלק במערכה, והביאו רצף סיכולים. הבאנו את המטרות לשמן יצאנו. אל מול הג'יאהד האיסלאמי שהוא זה שפתח את הסבב. ישראל במפורש סרבה להפסיק מה שנוסח היה מאד מעומעמם. בגדול יש הפסקת אש אבל אין שום דבר מעבר לזה".

שלמה קרעי: "הלילה ישנו בממ"ד, עברנו ימים לא פשוטים ואני מקווה שזה הלילה האחרון. אני סומך על רה"מ נובעים שיעשו את המיטב כדי שיהיה לנו שקט". הוא מחה על טענות האופוזיציה נגד הכספים הקואליציוניים: "נו, באמת, הם העבירו 53 מיליארד לעבאס, מינו שרים בלי תיק וראש ממשלה חליפי. זה מגוחך לעלות את זה". 

קרעי הגיב גם לחברת מפלגתו טלי גוטליב שקראה לו לנצל את סמכותו כשר התקשורת במסגרת שעת חירום לסגור את ערוצי הטלוויזיה: "שר תקשורת במדינת ישראל לא סוגר ערוצי טלוויזיה, לגבי ערוצים שמתבלבלים בין אויב לאוהב זה לפתוח את השוק לתחרות, הצופים יחליטו"

השר יואב קיש: "ימי הלחימה בדרום הסתיימו, משרד החינוך נערך לתת מענה בכל מה שקשור לבגרויות. כל מי שנפגע בהכנה - לא ייפגע בבחינה". 

בנימין נתניהו בישיבת הממשלה (צילום: רויטרס / רונן זבולון)
בנימין נתניהו בישיבת הממשלה (צילום: רויטרס / רונן זבולון)

ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר לאחר אישור הכספים הקואליציוניים בישיבת הממשלה: "13.5 מיליארד שקלים הממשלה הזו מחלקת לעצמה, בכספים קואליציוניים. כספים קואליציוניים תמיד היו, אבל לא שום דבר שמתקרב לזה. זה מושחת, זה חסר אחריות, זו כניעה לסחטנות חסרת בושה".
 
"13.5 מיליארד שקל זה הכסף של הציבור היצרני בישראל. במקום להשקיע אותו בחינוך של הילדים שלנו, בהורדת יוקר המחיה הבלתי נסבל, במנועי צמיחה כלכליים, במיגון מעונות יום בעוטף עזה, הם משקיעים אותו בקניית קולות. במקום לעודד הצלחה ואחריות כלכלית, הם החליטו לשדוד את הארנונה של הערים שמובילות את הכלכלה הישראלית, ולהעביר את הכסף למצביעים שלהם".
 
"הכסף הזה ישמש רק לדבר אחד: לצ'פר את החברים של סמוטריץ' וגולדקנופף. רק אבי מעוז יקבל 285 מיליון שקל למימון הסתה נגד נשים ולהט"בים. מדובר בהמשך המהפיכה המשטרית באמצעים כלכליים. נתניהו מכר לחרדים ולסמוטריץ' את הכלכלה הישראלית ואת עתיד הילדים שלנו בשביל להישאר בשלטון".

יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, כתב: "הבוקר צפויה הממשלה לאשר את חלוקת הכספים הקואליציוניים. אם מישהו חשב שאחרי סבב הלחימה האחרון הממשלה תחשב מסלול מחדש ותזרים לשם שינוי כסף למקומות הנכונים, כמו תקצוב שיועד למיגון העיר אשקלון, כפי שקבעה ותקצבה הממשלה הקודמת, או לתכנית מיגון הצפון, או אולי לשיפור רמת חייהם של ניצולי השואה, הגמלאים, חיילים, סטודנטים ועוד – אז לא. 

"ממשלת נתניהו השישית בהובלת דרעי, גפני וגולדקנופף ממשיכה לרמוס את הציבור שנושא בנטל ומחלקת מיליארדים לעידוד בטלה והגברת הבורות בקרב ילדי ישראל, ובכך מגדילה את הפערים בחברה הישראלית.

"במקום להתייחס לאזהרות של כל גורמי המקצוע, שמזהירים כי פעולות אלו של הממשלה מהוות תמריץ שלילי לכניסה לשוק העבודה; במקום להסתכל על המספרים ולהבין שאובדן התוצר מאי תעסוקת חרדים בעשורים הקרובים יהיה כ-6.7 טריליון ש״ח ואף עלול להוביל להעלאת מסים ישירים ב- 16%, נתניהו ושותפיו דוהרים ישירות לריסוק הכלכלה הישראלית ומעמד הביניים".