אחרי שעות ארוכות של דיונים, ויכוחים וניסיונות להגיע להסכמות בנוגע להעברת חוק קרן הארנונה כחלק מחוק ההסדרים, הגיעו אתמול חילוקי הדעות בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לבין חלק מראשי הרשויות המקומיות, ובראשם יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, לידי פיצוץ והתנגשות חזיתית. לפיכך, תיערך היום בעיריות וברשויות מקומיות רבות ברחבי הארץ השבתה כללית של השירותים המוניציפליים החל מהיום בבוקר.

סמוטריץ' טוען: זה הסיכום שהשגתי עם חיים ביבס והופר
ח"כ מהליכוד על חוק הארנונה: "זה שהשלטון המקומי החליט לחזור בו - עניין שלהם"

השירותים שיושבתו במרבית הרשויות הגדולות:

  • לא תהיה קבלת קהל ולא מענה טלפוני
  • לא יפעלו שירותי איסוף אשפה וניקיון
  • גני הילדים והצהרונים העירוניים יהיו סגורים
  • בתי הספר היסודיים צפויים להיות מושבתים בשל שביתת המאבטחים
  • במרבית הרשויות פקחים לא יטילו קנסות חניה, למעט בעבירות חניה חמורות

לפיכך צפויים היום שיבושים קשים במרבית הרשויות המקומיות הגדולות. מבין הרשויות הגדולות, עיריית ירושלים הודיעה כי לא תצטרף לשביתה. בין הערים שבהן צפויה שביתה - תל אביב, רמת גן, גבעתיים, ראשון לציון, מודיעין־מכבים־רעות, אשדוד, חיפה, כפר סבא, הרצליה ורמלה. אתמול כבר נערכו הפגנות מחאה נגד אישור חוק קרן הארנונה ברעננה, חיפה ומודיעין.

במסגרת השביתה, לא תהיה קבלת קהל ולא ייענו שיחות טלפוניות. גם שירותי הניקיון על ידי עוברי העיריות יושבתו. גני הילדים העירוניים והצהרונים יושבתו, ובבתי הספר היסודיים לא יעבדו מאבטחים - דבר שעשוי להביא להשבתתם. לעומת זאת, החינוך המיוחד ימשיך לפעול. במסגרת השביתה גם לא יינתנו בחלק מהרשויות קנסות חנייה בכחול־לבן. לעומת זאת, במקרים קשים יותר של עבירות חניה, כמו חניות באדום־לבן ובחניות נכים ותוך חסימת מדרכות ומעברי חצייה - יחולקו דוחות.

ההחלטה על השביתה התקבלה לאחר דיון סוער בוועדת הכספים ואישור הקרן, ובעקבות ישיבת חירום שערכו ראשי הרשויות. בסיום הישיבה הודיע השלטון המקומי על השבתה כללית של כלל השירותים המוניציפליים, "אלא אם יוסר חוק קרן הארנונה מחוק ההסדרים", לפי לשון ההודעה.

בצלאל סמוטריץ' (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)

בתגובה כינס השר סמוטריץ' מסיבת עיתונאים, שבמהלכה הסביר את חשיבותה של קרן הארנונה ותקף את ביבס ואת חבריו למרכז השלטון המקומי על התנגדותם ועל הודעתם באשר להשבתת המשק. "חוק קרן הארנונה הוא חוק של כולם, זהו החוק להקמת הקרן להורדת יוקר הדיור. החוק הזה הוא המשך ישיר ומשמעותי מאוד למאבק ביוקר המחיה", טען סמוטריץ' בהצהרתו ששודרה בשידור ישיר.

השר האשים את ביבס וחבריו המתנגדים לאישור קרן הארנונה כי הם "נאבקים נגד האינטרס הציבורי", והוסיף: "לצערי, חלק מראשי השלטון המקומי וראשי הערים נלחמים בכם, בנו, בכל מי שרוצה להוריד את יוקר הדיור. נגמרו הימים שבהם אנחנו נכנעים לבעלי אינטרס. הם טוענים שהרשויות החזקות יממנו את החלשות – זה לא נכון. כל מי שיבנה יחידות דיור למגורים יקבל מענק שנתי מהקרן, כל מי שיבנה משרדים יפריש לקרן הארנונה סכום קטן, ביחס לרווח העצום שהוא עושה וימשיך לעשות מהארנונה העסקית".

זמן לאחר מכן פרסם ביבס תגובה שבה תקף את סמוטריץ': "היחיד שמנסה לסחוט את כספי הציבור זה שר האוצר. לא יעזור כמה הוא ינסה לכבס את ההסבר לחוק, מדובר בכסף שמיועד לתושבים עבור חינוך, רווחה ותשתיות. במקום לפתור את בעיית הדיור בישראל על ידי הממשלה, הוא רוצה לקחת עוד כסף בדמות קרן שוד הארנונה. לא ניתן לזה לקרות. משרד האוצר אינו מבין כי לצאת למלחמה נגד הרשויות זה מלחמה כנגד כל הציבור בישראל".

חיים ביבס בוועדת הכספים (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)
חיים ביבס בוועדת הכספים (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)

הדיון בוועדת הכספים על קרן הארנונה נפתח בסערה, כאשר ראשי ערים ורשויות מקומיות הודיעו כי החוק אינו מקובל עליהם ומבחינתם אין הסכמות. ביבס, המשמש גם כראש עיריית מודיעין־מכבים־רעות, תקף: "אמרנו שהחוק לא מקובל עלינו. התנגדנו לו מראשית, ואנחנו מתנגדים גם עכשיו, הלוואי ויחלוף מן העולם. הקרן מדברת על תמרוץ מגורים, אבל זה צריך להיעשות דרך תמרוץ של המינהל מהכספים שהם לוקחים".

כרמל שאמה הכהן, ראש עיריית רמת גן, אמר כשהוא מרים את קולו: "החוק הזה הוא חוק רע, זה חוק שבשם מילים יפות יביא את התוצאות ההפוכות. לעודד בנייה למגורים זה לא. כל ראש עיר צריך להתחיל ממחר לעצור את היתרי הבנייה, וראש עיר שלא יעצור הוא פושע. איך אתה רוצה שאני אשיב לחברי מועצת העיר, שיגידו לי למה אין מתנ"ס לתושבים ברמת עמידר אבל מבנה אדיר לישיבה יש. זה ג'יהאד. אתם הורסים את הערים, זה שהשלטון לא שובת עד היום זה בושה, אני הודעתי שאנחנו פורשים מהשלטון המקומי".

בדיון נרשמה מהומה כאשר יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני ביקש לעבור להצבעה על איחוד סעיפים שפוצלו מן החוק. בסיום המהומה הוצא ח"כ גלעד קריב (העבודה) מהדיון. אושרת גני גונן, ראש מועצה אזורית דרום השרון, הסבירה: "מדובר במס הכנסה על אנשים. הכי קל לחוקק את החוק הזה בחוק ההסדרים. בתקופה שכולנו תחת אש זה בלתי נתפס. החוק הזה כל כך לא בנוי, לא מושתת ולא יסודי. אנחנו לא רואים פה את יישובי יו"ש, יש פה רשויות שלא משלמות בהגדרה, יש כאן כל מיני דברים שלא מתחברים למציאות".