לאחר שיחה שהתקיימה הערב (שלישי) בין שר הרווחה יעקב מרגי לנציגי ועד מעונות היום השיקומיים, הוחלט על השהיית ההשבתה שתוכננה להתקיים מחר. ההשעייה נועדה על מנת לנסות להגיע להסכמות סופיות במהלך הימים הקרובים, והגיעה לאחר שנציגי המעונות התרשמו מנכונותו של השר להוביל לפיתרון הסוגייה.

מוקדם יותר, נרשמו טענות סותרות בין הצדיים. שר הרווחה יעקב מרגי, ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', טענו כי הגיעו להסכמה בדבר שיפוי המעונות השיקומיים והשוואת תנאי השכר של הסייעות במעונות אלו להסכם הסייעות בשלטון המקומי. שיפוי המפעילים על העלאה בשכר הסייעות תיכנס לתוקפה מיד עם אישור תקציב המדינה אשר צפוי לעבור בכנסת מיד לאחר חג השבועות. עם זאת, מטעם המעונות נמסר כי טרם הושגו הסכמות בנושאים המדוברים. 

מוקדם יותר, מסר השר מרגי: "אני מודה לשר האוצר והצוותים המקצועיים על ההסכמות בדבר שיפוי המעונות השיקומיים. ההסכם שאליו הגענו מתקן את העוול ומשווה את תנאי העסקה של הסייעות במעונות השיקומיים לאלו של המעונות בשלטון המקומי. אני מודה למפעילי המעונות על ניהול משא ומתן ענייני. כמה מהם כבר הודיעו על הסרת איום השביתה ואני קורא ליתר המפעילים לפעול באופן דומה. משרד הרווחה והביטחון החברתי ימשיך לפעול לקידום השירותים לאנשים עם מוגבלות מלידה ועד זקנה".

כזכור, המשבר נוצר בגלל גלי עזיבה של מטפלות במעונות שמשרד האוצר מסרב לחתום עמן על הסכם שכר חדש ולשפר משמעותית את תנאי העסקתן העלובים לעומת אלה שברשויות המקומיות ובמוסדות משרד החינוך.

מחאת הורי מעונות היום השיקומיים (צילום: מאבק הורי מעונות היום השיקומיים)
מחאת הורי מעונות היום השיקומיים (צילום: מאבק הורי מעונות היום השיקומיים)

שלשום התארגנו ועלו עשרות מהורי הפעוטות לירושלים להפגנה ספונטנית ליד משכן הכנסת ובניין משרד האוצר הסמוך, והם חסרי אונים מול המשבר שהממשלה, בשיאם של דיוני התקציב בכנסת, פשוט לא נותנת לו מענה.

ליטל, אם להראל, בן שנה ושמונה חודשים המתמודד עם אוטיזם ושוהה במעון שיקומי של ארגון אלווין בקריית ביאליק, מספרת: "אנחנו לא יודעים למי לזעוק. חוסר האונים הזה נורא. המטפלות עוזבות בצדק. זו יריקה בפרצוף שלהן. במקום לשמר ולטפח צוותים חשובים ומסורים, מתעלמים מהם ושרי האוצר והרווחה מאשימים זה את זה. נילחם בהפגנות כי זו ממשלה שהבטיחה שלא תפגע בחלשים ועושה את זה לאוכלוסייה הכי חלשה - ילדים עם מוגבלויות קשות בגילאים הכי קטנים, שאין להם כל אלטרנטיבה אחרת. על זה אי אפשר לעבור לסדר היום".