בצל הפסימיות ששררה בקרב הצוותים בבית הנשיא באשר להשגת הסכמות סביב הרפורמה המשפטית, בכירים בקואליציה טוענים היום (רביעי) כי ישנה התקדמות ביחס לשני נושאים: עילת הסבירות ומעמד היועצים המשפטיים.

ח"כ רוטמן: "בלי הרפורמה המשפטית הממשלה תתפרק"
"הגענו למאני טיים": חקיקת הרפורמה המשפטית תחודש לאחר העברת התקציב?

"מבחינתנו, כל הסכמה שתושג בבית הנשיא צריכה לכלול חקיקה שתעבור עד סוף כנס הקיץ. בשיחות שהתקיימו עד כה צומצמו פערים בשני נושאים: היועצים המשפטיים ועילת הסבירות. אם האופוזיציה תסכים לחקיקה של שני הסעיפים האלה עד הפגרה, בהחלט ניתן לדון איך מנהלים את סוגיית הוועדה למינוי שופטים", טענו.

מבית הנשיא נמסר בתגובה למגעים: "כפי שידוע לכולם הנושאים הנדונים בימים אלה מורכבים מאוד ועומדים בבסיס יחסי הרשויות בישראל. לכן, אנחנו מציעים לכולם להתאזר בסבלנות ולהמתין לעדכונים מסודרים, ובעיקר מדוייקים ושעולים בקנה אחד עם האמת והמציאות". 

"זה רגע של ניסיון אמיתי להגיע להסכמות חיוניות לקיומנו כחברה וכמדינה. יש להניח בצד את השמועות הלא מבוססות ואת ההערכות הלא מדוייקות ולאפשר לצדדים לשבת, לדון, ולהגיע להסכמות", הוסיפו. 

עד כה הציבו בקואליציה ובאופוזיציה אוליטימטום- העברת הרפורמה כמקשה אחת. לדברי גורמים בקואליציה: "האגוז הקשה לפיצוח הם צוות המחנה הממלכתי, הקו שלהם מתוחכם ולכן מסוכן". כעת ההערכה כי התהום בין הצדדים פעורה והרצון לשקף מראית עין של הסכמות לא משקף את המציאות.

מטעם המחנה הממלכתי נמסר בתגובה: "מציעים לכולם לחדול את התדרוכים ההיסטריים, ואת הניסיון להניח בסיס להאשמות עתידיות, ולהתמקד במציאת פתרונות שישמרו על הדמוקרטיה הישראלית. אין כל הסכמות בבית הנשיא. ישנו מרחק בכל הנושאים. כך או כך לא יהיו כל הסכמות עד שיוצג פתרון לוועדה לבחירת שופטים שיבטיח שלא תהיה פוליטיזציה במינוי השופטים ובמערכת המשפט בכללותה". 

יש עתיד מסרו: "התחייבנו לשמור על הדמוקרטיה ועל עצמאות בית המשפט העליון ולא נוותר על כך בשום מחיר. עד שלא תכונס הוועדה לבחירת שופטים ותובטח עצמאות בית המשפט כל השמועות על ויתורים והסכמות הן הדלפות מגמתיות ומיותרות".

אתמול, הנשיא יצחק הרצוג נכח בשיחות ההידברות ואמר לנוכחים: "זה המאני טיים, חשוב מאוד להגיע להסכמות. זה מה שרוב העם רוצה. אני קורא לכולכם לא להתרגש מהמתקפות שהחדר הזה סופג. גם אני באופן אישי סופג מתקפות . אני מצפה מכולם לעשות מאמץ בכדי להגיע להסכמות בהקדם האפשרי".

כזכור, מוקדם יותר השבוע דווח בחדשות 12 כי שר המשפטים יריב לוין אמר בימים האחרונים דברים משמעותיים בשאר לדרישה שלו שהרפורמה או לפחות חלקים ממנה יעברו כבר בכנס הנוכחי. לדבריו, "רגע ההכרעה על הרפורמה הוא אחרי אישור התקציב. עדיף בהסכמה אבל אם לא - צריך לחזור לחוקק לפחות משהו מהרפורמה". עוד דווח כי אמר "אם עד סוף כנס הקיץ לא עובר לפחות חלק מהרפורמה, מה יש לי לחפש בתפקיד?". 

לפי הדיווח לוין לא אמר לנתניהו את הדברים האלו, וגם נתניהו לא אמר ללוין שאין לו כוונה לחוקק את הרפורמה במהלך כנס הקיץ הקרוב. עם זאת, לוין יודע שנתניהו לא רוצה לחוקק זאת במושב הקיץ הנוכחי אלא אם לא תהיה לו ברירה, וברקע זה מגיעות האמירות הללו.