משרד החוץ הישראלי מחזיק כבר זמן רב במדיניות של רשימה שחורה של מפלגות פוליטיות בעלות שורשים נאציים או אנטישמיים גלויים, ממפלגת החירות האוסטרית ועד לחזית הלאומית בצרפת ומחוצה לה. מפלגת השוודים הדמוקרטים לעולם נפלו תחת הקטגוריה הזו, כאשר נרשמו נאצים וניאו-נאצים בין חבריה המייסדים, אך לחרם על המפלגה הייתה השפעה מועטה, זאת מכיוון שהם היו רחוקים מעמדות כוח בשטוקהולם - עד השנה שעברה.

בשנה שעברה הפכה מפלגת השוודים הדמוקרטים למפלגה השנייה בגודלה בפרלמנט, שתמכו בקואליציית השלטון. כעת, המפלגה בעלת השורשים הנאצים רוצה להתיידד עם ישראל.

"ישראל היא הדמוקרטיה האמיתית היחידה באזור, ואנחנו אוהבים את זה", אמר חבר הפרלמנט מטעם המפלגה ריצ'רד ג'ומשוף, יו"ר ועדת המשפטים של הפרלמנט, בביקור בכנסת אתמול. "אנחנו פרו-ישראלים, היינו רוצים לשתף פעולה עם ישראל ואנחנו רוצים להיות חברים".

מפלגת השוודים הדמוקרטים (צילום: רויטרס)
מפלגת השוודים הדמוקרטים (צילום: רויטרס)

חבר הפרלמנט האירופי, צ'רלי ווימרס, שהיה תומך מוצהר של ישראל בבריסל בשנים האחרונות, אמר: "אנחנו כאן כדי להיות חברים. לא משנה מה יחשוב עלינו משרד החוץ, נישאר ידידים של ישראל ושל העם היהודי. אנו חולקים ערכים יהודיים-נוצריים". ווימרס עוד היה גאה לציין כי מחקר שנערך לאחרונה על ידי הקואליציה האירופית לישראל קבע כי לשוודים הדמוקרטים יש את שיא ההצבעה הפרו-ישראלי ביותר מבין המפלגות השבדיות בפרלמנט האירופי, וכי היו בין שמונת המפלגות הכי פרו-ישראליים.

ווימרס וג'ומשוף היו בירושלים אתמול, כאמור, עם משלחת ממפלגתם בביקור בארץ. במהלך ביקורם, השניים נפגשו עם חבר כנסת מהליכוד וח"כ נוסף, ששמותיהם נשמרו בסוד, וכמו כן, השניים נפגשו לארוחת ערב עם ח"כ לשעבר מהליכוד ונשיא בית הדין של הליכוד, מיכאל קליינר.

הביקור של המפלגה בארץ ופגישותיהם הסודיות מעלים שאלות רבות, וביניהן השאלה האם המפלגה השוודית דחתה את דרכיה הישנות.