בשלטון המקומי קיבלו היום (חמישי) החלטה לעצור את השביתה ברשויות המקומיות ולהמשיך את המאבק ב"חוק הארנונה" בדרכים שפוגעות בממשלה ולא בתושבים. כעת, אם לא יימצא פתרון למשבר, בשלטון המקומי צפויים לעתור לבג"ץ, כאשר בתרחיש הקיצון רשויות מסוימות יסרבו להעביר את הכספים.

המספרים נחשפים: אלו הערים שירוויחו מקרן הארנונה

בהודעה שיצאה היום מטעם השלטון המקומי נמסר כי "השלטון המקומי נערך למאבק משפטי בקרן הארנונה. בישיבת ההנהלה המשותפת של מרכז השלטון המקומי ומרכז השלטון האזורי שהתקיימה היום, הוחלט על המשך המאבק בחוק 'קרן הארנונה' שנועדה לגזול את כספי התושבים. השלטון המקומי והשלטון האזורי החליטו להעביר את צעדי המאבק לפגיעה בממשלה ולא בתושבים, ונערכים לפניה לערכאות משפטיות אשר יוגשו בסיום תהליך החקיקה של חוק ההסדרים".

עוד צוין בהודעה כי "חוק קרן הארנונה, הוא חוק מעוות המשנה את סדרי בראשית ביחסי שלטון מרכזי ושלטון מקומי, מדובר בחוק לא שיוויוני, המתבסס על נתונים שקריים שהציג משרד האוצר, וקודם בצורה דורסנית ולא חוקית. הקרן לא משיגה את המטרות לשמן נטען שהיא הוקמה (טיפול במשבר הדיור), וברור שקודמה משיקולים זרים אחרים.  בנוסף, הקים השלטון המקומי צוות פעולה אשר ירכז את הפעולות שינקטו במאבק מול הממשלה, מבלי לפגוע בתושבי הרשויות. הצוות יוביל את הצעדים המשפטיים, הבירוקרטיים והמעשיים. השלטון המקומי מתנגד התנגדות מוחלטת, לחוק קרן הארנונה,  שפוגע באוטונומיה, בסמכויות ובתקציבים של הרשויות המקומיות, ודורש מהמדינה להציג תכנית אמיתית לפתרון משבר הדיור, שתביא להורדת מחירי הדיור, תמרוץ ריאלי להרחבת בניית יחידות דיור וחיזוק אמיתי של הרשויות בפריפריה ובמגזר".

לפני יומיים שיגר ראש עיריית הרצליה משה פדלון מכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שבו הביע חשש שהחוק יגרום "לסירוב המוני" לשלם ארנונה. הוא כתב: "תעדוף תקציב ממשלתי יכול וצריך להינקט באמצעות כספי מס הכנסה, בעוד שתשלומי ארנונה נועדו אך ורק לטובתם של תושבי העיר".

מלבד פדלון, גם ראשי רשויות חברי מפלגת העבודה הזהירו כי "יהיה כאן מרד מיסים ונלך לבג"ץ" במהלך ישיבת סיעת העבודה שהתקיימה בתחילת השבוע בכנסת. 

ראש עיריית קריית אונו, ישראל גל, מזהיר ממרד מיסים בישיבת הסיעה (צילום: מתן וסרמן)
ראש עיריית קריית אונו, ישראל גל, מזהיר ממרד מיסים בישיבת הסיעה (צילום: מתן וסרמן)

בינתיים, תושבים המתנגדים להצעה פרסמו אתמול עצומה בשם "מרד ארנונה אזרחי נגד השוחד!", בה הם מאיימים להפסיק לשלם ארנונה. "זה לא שוויון חלוקתי, זה שוחד", נכתב באתר העצומה. "להפיכה השלטונית יש פנים רבות. בנוסף לאיום על הדמוקרטיה שלנו, הממשלה מתכוונת להעביר חוק שיאפשר שוד כסף מהרשויות המקומיות שלנו לטובת ערים חרדיות והתנחלויות. לא במשמרת שלנו, הציבור העובד מפסיק לשתוק".

כזכור, לאחר דיון סוער בוועדת הכספים, החוק להקמת קרן הארנונה עבר ביום שני האחרון לקריאה שנייה ושלישית ברוב של 10 חברי כנסת מול שמונה מתנגדים. הרשויות המקומיות כמובן התנגדו, והשלטון המקומי יצא להילחם כנגד היוזמה. טענת המתנגדים היא שמדובר בפגיעה גדולה ברשויות וכי הדבר לא יסייע בפתרון משבר הדיור. אחרים אמרו כי מאחורי ההצעה עומדים שיקולים פוליטיים, שמטרתם החלשת השלטון המקומי והעומד בראשו חיים ביבס.

על מה המהומה?

יש להסביר כי על פי נתוני מנהל התכנון מדינת ישראל נמצאת בעודף תכנוני של כ-200 מליון מ״ר לתעסוקה. הסיבה נעוצה בכך שבאופן הפשטני ביותר הארנונה למגורים היא ארנונה הפסדית לרשויות. משכך, מקדם האוצר הקמת קרן ייעודית כך שהרשויות החזקות המשופעות בשטחי מסחר ונמצאות בעודף יעבירו את הכסף בשיעור מסוים לקרן שתסייע לרשויות החלשות יותר, שלא נהנות משטחי מסחר מרובים לצמרת בנייה למגורים.

לפי ההצעה, כל רשות תעביר לקרן ייעודית שתוקם לכך סכום של בין 10%-49% מרווח הארנונה השנתי שלה, והכסף שייאסף יחולק חזרה לרשויות כולן כנגד כל היתר בניה למגורים שתפיק הרשות. בכך, מאמינים באוצר, יהיה תמריץ לבנייה למגורים בניגוד למצב כיום.על פי המודל המוצע על ידי האוצר, במסגרת חוק ההסדרים הרשויות המקומיות, כל אחת לפי חלקה, יפרישו לקרן בצורה דיפרנציאלית אחוז מסוים מתוך ההכנסות מהגידול בארנונה עסקית, בהתאם להכנסה לנפש מארנונה עסקית. מתוך הקרן יוענק מענק שנתי קבוע לרשויות המקומיות בסך 2,000 שקל עבור כל היתר בנייה ליחידת דיור שהיא מוציאה.

לפי האוצר, ההכנסה הממוצעת מארנונה עבור מגורים עומדת על 52 שקלים, בעוד ארנונה עסקית עומדת על  182 שקל למטר רבוע מ"ר. בכך, טוענים באוצר, אין תמריץ כאמור לבנות למגורים. הרשויות המקומיות כמובן מתנגדות, והשלטון המקומי יצא להילחם כנגד היוזמה. טענת המתנגדים היא שמדובר בפגיעה גדולה ברשויות וכי הדבר לא יסייע בפתרון משבר הדיור. אחרים אמרו כי מאחורי ההצעה עומדים שיקולים פוליטיים, שמטרתם החלשת השלטון המקומי והעומד בראשו חיים ביבס.