האם ישראל וסעודיה בדרך לקידום נורמליזציה? ל"מעריב" נודע כי מגעים שהחלו לפני כשנה בנוגע לקיום טיסות ישירות מישראל לחאג' בסעודיה הובילו לפריצת דרך, וכי ריאד נוטה לאשר את המהלך. למטוסים, שימריאו מנתב"ג או משדה רמון, יורשו לעלות רק מוסלמים המתגוררים בישראל המבקשים להשתתף בעלייה לרגל במכה. 

החאג' ייערך השנה בין התאריכים 26 ביוני ל־1 ביולי. אשתקד יצאו מישראל כ־2,700 עולי רגל, והשנה צפוי לחול גידול במספרם, כ־4,500 מוסלמים. עד כה חצו מרבית המתפללים את הגבול לירדן, ומשם המשיכו לנמלים בג'דה או במדינה. "להגיע בטיסה ישירה לערב הסעודית יהיה יותר טוב ויותר נוח. זה יקצר את זמן ההמתנה לטיסת ההמשך בנמל התעופה בעמאן, שנמשך לעתים בין שעה לחמש־שש שעות", אומר ל"מעריב" מאהר גאנם מטייבה, חבר בוועדה המארגנת את היציאה לחאג' במכה.

עם זאת, הוא העריך שההוזלה הצפויה תהיה שולית: "העיקר בטיסות הישירות הוא שיהיה יותר נוח להגיע", הסביר. "אנחנו שומעים על זה כבר ארבע־חמש שנים, ומקווים שזה סוף־סוף יגיע".

במקביל, בירושלים מוטרדים מההתקרבות בין טהרן לריאד, בין היתר בשל החשש מפגיעה במאמצים לבסס מחנה אנטי־איראני באזור. שתי המדינות חידשו לפני כחודשיים את היחסים ביניהן, ולאחרונה אף החזירו את השגרירים. עם זאת, על פי הערכות אין בכך כדי למנוע נורמליזציה עתידית בין ערב הסעודית לישראל. במערכת המדינית סבורים כי ריאד מעוניינת לשמור על האיזון ביחסיה עם סין - שתיווכה ונתנה חסות למגעים בינה לבין איראן - ועם וושינגטון.

על פי דיווחים בכלי תקשורת אמריקאיים, לאחרונה הציגה סעודיה ארבע דרישות תמורת חיזוק יחסיה עם ארה"ב ונרמול היחסים בין ריאד לירושלים: ברית הגנה בין ארה"ב לסעודיה, הסכמה לפיתוח גרעין למטרות אזרחיות, שיפור היקפי הסחר והפסקת הביקורת על ריאד בעקבות פרשת הרצח של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י.