משבר נוסף בממשלה? יו"ר מפלגת נעם, חבר הכנסת אבי מעוז, שלח היום (שישי) מכתב למזכיר הממשלה, יוסי פוקס, ובו אזהרה כי לא יתמוך בתקציב המדינה הקרוב. לדבריו של מעוז, האזהרה מגיעה בעקבות ההודעה של המזכיר, כי לא תעלה לישיבת הממשלה הקרובה ההחלטה על פירוט התקציב של הרשות לזהות לאומית יהודית.

במכתב שנשלח למזכיר, כתב מעוז: "בהמשך להודעתך מהבוקר כי לא תעלה לישיבת הממשלה הקרובה את ההחלטה על פירוט התקציב של הרשות לזהות לאומית יהודית כמתחייב מהחלטת הממשלה מיום ראשון האחרון בדבר ההסכמים הקואליציוניים סעיף 11,  צר לי להודיעך כי אם לא תתקבל החלטת ממשלה המאשרת פירוט זה לפני אישור התקציב, לא אוכל לתמוך בתקציב ואף אתנגד לו. משמעות הדברים שהקואליציה מצטמקת ל-63 חברי כנסת בלבד".

בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר בישיבת הממשלה הראשונה (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר בישיבת הממשלה הראשונה (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

"הפירוט כפי שמצורף בזה הוא העתק זהה עם שינויים מתחייבים, מפירוט של סעיפים שאושרו ע"י הממשלה ביום ראשון האחרון ואשר מצויים ברובם במשרד למשימות לאומיות (באחריות השרה סטרוק ממפלגתו של שר האוצר). מכיון שהפירוט הוא העתק-הדבק אינני רואה שיכולה להיות סיבה משפטית או הקשורה למשרד האוצר להתנגד לפירוט זה שנתתי, אשר על כן הנני חוזר על דרישתי להעביר החלטת ממשלה המאשרת את הפירוט המצ"ב  עוד לפני אישור התקציב", הוסיף.

מזכיר הממשלה, יוסי פוקס, השיב במכתב תגובה למעוז: "מכתבך, אשר כלל את הדרישה להעלאת 'הצעת ההחלטה', ביום ראשון הקרוב ואת האמירה שאם לא כן, תצביע נגד הממשלה בהצבעות על התקציב, התקבל במזכירות הממשלה, ולא צורפה למכתבך הצעת החלטה כלשהיא. בהתאם לפרוטוקול ישיבת הממשלה מיום 14.5.23, על מנת לאשר סופית את תקציב הרשות לזהות לאומית יהודית, עליך להביא הצעת החלטה נוספת עם פירוט התקציב לאישור הממשלה או לחילופין להמציא את הפירוט הנדרש בצירוף חוות דעת משפטית של יועמ"ש המשרד ועמדת אגף התקציבים של משרד האוצר המאשרים את הפירוט ללא צורך בקבלת החלטת ממשלה נוספת". 

המכתב של חבר הכנסת מעוז מגיע על רקע האיום של אגודת ישראל, בראשות השר יצחק גולדקנופף, כי גם היא לא תתמוך בתקציב המדינה הקרוב. על פי הדיווח בערוץ 12, השר דורש מראש הממשלה נתניהו העברה של 627 מיליון שקלים במסגרת הכספים הקואליציוניים, זאת בנוסף למה שכבר סוכם.

במסגרת הדרישה -  410 מיליון שקלים לתקצוב רטרואקטיבי של תלמידי הישיבות מתחילת השנה, ו-217 מיליון לתקצוב מוסדות הפטור החל משנת הלימודים הנוכחית. הדרישה מגיע רק מכיוון אגודת ישראל, ולא משאר ה"בלוק החרדי". באוצר הבהירו כי אין בכווונתם לפתוח מחדש את הדיונים על התקציב, כך כאמור על פי הדיווח.