ישיבת הממשלה השבועית נערכה הבוקר (ראשון) במנהרות הכותל לרגל יום ירושלים. ראש הממשלה בנימין נתניהו טען בפתח הישיבה: "המאבק על אחדות של ירושלים לא תם". עוד אמר: "כדי להמשיך לקיים את הממשלה הלאומית - חייבים להעביר את תקציב המדינה. תמיד מתעוררים ויכוחים ברגע האחרון, מאמין שנתגבר עליהם. ליריבים - אל תפתחו ציפיות, כי רק תתאכזבו".

נתניהו בישיבת הממשלה: "התקציב יעבור למרות תעמולת הכזב"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח הישיבה: "אבו מאזן אמר באו"ם שלעם היהודי אין קשר להר לבית ושמזרח י-ם הוא חלק מהרש"פ ולתשומת ליבו אנחנו מקיימים את ישיבת הממשלה למרגלות הר הבית ולתשומת ליבו הלב של עם היהודי היה כאן לפני 3000 שנה. הקשר העמוק בין העם היהודי לירושלים אין דומה לו. ירושלים הייתה בירתנו לפני לונדון, צרפת וושינגטון".

"המאבק על אחדות של ירושלים לא תם, נאלצו להדוף את הלחצים לחלק את ירושלים. אנחנו נהגנו אחרת, לא רק שלא חילקנו, בנינו והרחבנו אותה", טען. "גאה שהממשלות מובילות התרחבות בכל חלקי במערבה ובמזרחה למען כל תושביה. הבאנו להכרה אמריקאית ולהעברת שגרירויות והיד עוד נטויה. המלאכה לא תמה, יש עוד כאלה שרוצים לחלק את ירושלים ויש כאלה שלא מוכנים להיאבק עליה. רק המחנה הלאומי שומר על ירושלים כפי שאנחנו שומרים על ביטחוננו. לשם כך, אנחנו חייבים לשמור על הממשלה".

"לפני שנה 2 צעירות הורידו את דגלי ישראל והיה חשש שהפלסטינים יפגעו בהם. כמו רבים אחרים הזעזעזנו, הבטחנו וקיימו להחזיר את הביטחון הלאומי. עשינו זאת במצעד הדגלים ובמצע מגן וחץ. אנחנו חייבים לשמור על הממשלה ולשם כך חייבים להעביר את התקציב, תמיד יש וויכוחים אבל אני מאמין שנתגבר על כך".

"ליריבינו הפוליטים אני מציע לא לפתח ציפיות. התשלומים הפוליטים שלהם לא קראת ביזה כי אתם בצד הנאור, איזה צביעות, איזה שקר! הם הציעו צ'ק פתוח לכל מי שיצטרף לממשלה. אנחנו מעבירים תקציב אחראי שאחד ממטרותיו השוואת תנאים בין ילד חילוני לבין ילד דתי. אף אחד לא צריך לשמוע את דברי ההסתה או לראות את הקריקטורות שהם העתק לתעמולה אנטישמית. הצלחנו לשלב את המגזר החרדי בשוק העבודה וכך נמשיך לעשות את זה".

עוד טען: "שום תעמולת כזב לא תמנע מאיתנו להעביר את התקציב. הממשלה תמלא את ימיה ובימים הקרובים נגשר על הפערים ונמשיך לעבוד יחד. הממשלה תאשר תקציבים לירושלים. אני מבקש להתרכז בכביש הטבעת. ההחלטות מצטרפות למה שכבר עשינו - מנהרות הר נוף, מאריכים את תווי הרכבת הקלה מגילה לרמות, רובע הכניסה לעיר נבנה, מאות חברות הייטק פועלות, נקדם מיזם חדש - רכבל לכותל". 

"השינוים עוצמתיים וכבירים. מודה לכל שרי הממשלה ובמיוחד למאיר פורוש, סמוטריץ', לראש העיר משה לאון שהמשיך את העבודה של ברקת. בניגוד למה שאמר אבו מאזן - היינו כאן לפני אלפי שנים ונהיה כאן אלפי שנים", סיכם. 

מבט על הכותל המערבי וכיפת הסלע   (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
מבט על הכותל המערבי וכיפת הסלע (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

בישיבה, שנערכה בהובלת המשרד לירושלים ומסורת ישראל בראשות השר מאיר פרוש (יהדות התורה), אושרו שורה של החלטות להרחבת ההשקעה הממשלתית בעיר. בין היתר אושרה תוכנית חומש לשנים 2024־2028 לצמצום פערים חברתיים וכלכליים במזרח ירושלים בהיקף של למעלה מ־3 מיליארד שקל, וכן תוכנית חומש לשנים 2023־2027 לפיתוח אגן העיר העתיקה בירושלים על סך כחצי מיליארד שקל.

הממשלה אישרה גם החלטה למנות ועדת שרים לענייני ירושלים רבתי בראשות השר פרוש. ועדת השרים תעסוק בעניינים הנוגעים לירושלים בירת ישראל, לרבות פיתוחה ורווחת תושביה, וכן בעניינים הנוגעים לרשויות בירושלים רבתי.

עוד אושרה הקמת מיזם "עם עולם" בירושלים בעלות כוללת של כ־60 מיליון שקל, לשנים 2023־2024. המיזם יכלול פעילויות חינוכיות, תרבותיות ותיירותיות שיעסקו במחויבות לייעוד יהודי משותף ורתימת המבקרים למחויבות לערבות הדדית, לכידות ועשייה חברתית בשם המסורת היהודית ומורשת ישראל ומתוך חיבור לעם היהודי בישראל ובעולם.

כמו כן, הממשלה הגדילה את המסגרת התקציבית של התוכנית לשדרוג תשתיות ולעידוד ביקורים ברחבת הכותל המערבי: משרד הקליטה הביא לאישור תוכנית "צעירים עולים לירושלים"; משרד המורשת גיבש תוכנית לאומית לחשיפת ירושלים הקדומה; משרד הכלכלה גיבש תוכנית לעידוד התעסוקה בעיר; בעבודה משותפת של שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, יחד עם שותפו לסיעה השר פורוש, יימסרו במסגרת "מתנת ירושלים" שורה של קרקעות מדינה ברחבי העיר לידי העירייה, שתעביר אותן למוסדות שונים הפועלים בעיר.

לצד ההחלטות החגיגיות לכבוד ירושלים, השרים אישרו גם שני מינויים פוליטיים של הליכוד בשירות החוץ, במסגרת מכסת המינויים הפוליטיים שעומדת לרשותו של שר החוץ אלי כהן. היועץ האסטרטגי ישראל בכר, ששימש בעבר כיועצם של בנימין נתניהו, משה כחלון ובני גנץ, ואשר הוביל בבחירות האחרונות את הקמפיין של מפלגת ש"ס, מונה לקונסול הכללי של ישראל בלוס אנג'לס. כמו כן, אלי ורד חזן, מנהל קשרי החוץ של הליכוד ודובר הליכוד לשעבר, מונה לשגריר ישראל בסינגפור.

שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש, בפתח הישיבה: "מכובדי ראש הממשלה, השרים, רב הכותל והמקומות הקדושים הגאון הרב שמואל רבינוביץ, ראש העיר מר משה ליאון, תודה שבאתם לכאן היום, למקום המיוחד והמרגש הזה.

"ביקשתי לקיים כאן את ישיבת הממשלה החגיגית לרגל יום ירושלים, מאחר ולדעתי אין מקום ראוי יותר להתכנס לציין את הניסים הגדולים שהיו לנו בשחרור הכותל, מאשר להתכנס כאן במנהרות הכותל, כפסע ממש מרחבת הכותל המערבי והמקום שם שכן בית המקדש.

"הישיבה הזו מדגישה שוב את המחויבות של כולנו לירושלים, העיר ש-כְּבָבַת עֵינוֹ של כל העם היהודי, העיר שמהווה גם בית לכל העמים, והיא גם העיר הגדולה והמגוונת בישראל, שיש לה הרבה מאוד אתגרים להתמודד איתם.

"על סדר היום לפניכם אישורם של 2 תוכניות חומש למען ירושלים. נתחיל עם זאת הקרובה לכאן, אגן העיר העתיקה, שתקבל חצי מיליארד שקל בחמש השנים הקרובות, לפיתוח תיירות מקומית ובינלאומית, פיתוח תשתיות פיזיות, ניקיון ותחזוקה שוטפת של האזור, פיתוח שטחים פתוחים וגנים לאומיים תוך שמירה על הטבע, וקידום הסדרה סטטוטורית במקום, אני מבקש לציין שתוכנית החומש לאגן העיר שמסתיים השנה, הסתכם בכ-350 מיליון שקל ועכשיו אנחנו נערכים לאשר חצי מיליארד.

"אם נתרחק קצת, אבל רק קצת, יש לנו את מזרח ירושלים, שמקבלת תוכנית ענק, ממשרדי הממשלה והעירייה, שיושקעו בחינוך והשכלה, תעסוקה וכלכלה, תשתיות פיזיות, השירותים לתושב, ועוד. מזרח ירושלים היא חלק בלתי נפרד מהעיר והיא צריכה לקבל את יחסה ככזו, מכל גופי השלטון. על היקפה נדון עם האוצר ונביא זאת לממשלה תוך 30 יום.

"בנוסף, נאשר החלטה להקמת מיזם 'עם עולם' בירושלים שיעסוק בחיבור החברה הישראלית ויהודי התפוצות לעיר ירושלים ולמסורת ישראל. כמו כן, אנחנו מקימים היום את ועדת השרים לענייני ירושלים רבתי, בכדי להבטיח שענייני העיר וסביבותיה זוכים ליחס הממשלתי הראוי להם.

"לצד אלו יש עוד שורה של משרדי ממשלה שהביאו לסדר היום החלטות חשובות למען ירושלים, ואני מודה לשרים על כך. תודה לכל משרדי הממשלה ששיתפו איתנו פעולה בדרך להגשת התוכניות שהזכרתי פה בשולחן הזה.

"אבקש להודות למנכ"ל משרדי, אסף יזדי, לסמנכ"לית לירון יפלח, וליועמ"שית עו"ד שירן שושנה, שעובדים מספר חודשים על התוכניות האלו, ומגיע להם קרדיט גדול על כך. תודה בשם ירושלים. אסיים בציטוט מהמדרש: עֲתִידָ‏ה יְרוּ‏שָׁ‏לַ‏יִם לֵעָ‏שׁוֹ‏ת מֶ‏טְרֹ‏פּ‏וֹ‏לִין לְכָ‏ל הָ‏אֲרָ‏צוֹ‏ת. על זה אנחנו עובדים, ובשם ה' נעשה ונצליח".