נתניהו במרוץ נגד השעון לפתרון משבר התקציב: הקואליציה נכנסת ליישורת האחרונה לקראת אישור תקציב המדינה, אולם עדיין קיים משבר עם עוצמה יהודית שטרם הגיעו לפתרונם. עם זאת, המשבר שהיה עם אגודת ישראל נפתר.

ממשלת ישראל נגד בן גביר: יקבל רק כשליש מהתקציב שהובטח
נתניהו בישיבת הממשלה: "התקציב יעבור למרות תעמולת הכזב"
המשבר בממשלה נמשך והתקציב בסכנה: האולטימטום של השר גולדקנופף

באגודה עדכנו מוקדם יותר כי על אף הדינמיקה החיובית והבנות מסוימות, אין עדיין הסכמות בסוגיית הכספים שהם דורשים לקבל במסגרת התקציב. לאחר שנתניהו נכנס לתמונה, הושלם ההסכם עם אגודת ישראל, ונקבע כי הם יקבלו את התוספות שדרשו במסגרת ההעברות התקציביות.

בהסכם שהושג בין ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ׳ לבין סיעת יהדות התורה, הוחלט כי מסגרת התקציב לא תיפרץ וספר התקציב לא ייפתח. העלות - עד 250 מיליון שקלים. בהתאם לסיכום עם יהדות התורה, אברכים יקבלו מענק חד פעמי מתחילת השנה עד חודש יוני, שישלים את הפער בתשלום החודשי. במידה ויידרשו השלמות בתקציב, הם יגיעו אך ורק מעודפים לא מנוצלים של הכספים הקואליציוניים של החינוך החרדי.

בתגובה להסכם שהושג, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר: "סמוטריץ ונתניהו נכנעו. מעל חצי מיליארד שקלים נוספים יועברו למפלגות החרדיות. לא מספיק לעסקנים החרדים המונופול על מערך השחיטה, עכשיו הם גם שוחטים את מעמד הביניים".

שרי אגודת ישראל (יצחק גולדקנופף ומאיר פרוש) זעמו על אי־יישום ההסכם הקואליציוני להגדלה של 612 מיליון שקל לתקציב הישיבות כבר משנת 2023. ואילו יו"ר עוצמה יהודית השר איתמר בן גביר מוחה נגד אי־העברת מלוא הכספים שהובטחו בהסכם הקואליציוני למשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי בראשות נציג מפלגתו השר יצחק וסרלאוף.

כאמור, באגודת ישראל העבירו איום מפורש, שלפיו אם דרישתם התקציבים לא תיענה כל ארבעת חברי אגודת ישראל יצביעו מחרתיים נגד התקציב. לעומתם, חברי עוצמה יהודית לא מאיימים בהפלת הממשלה באמצעות ההצבעה נגד התקציב, אולם הם רומזים כי לא יתמכו בו אם הכספים הדרושים לא יועברו למשרדו של וסרלאוף.

נציגי ראש הממשלה בנימין נתניהו ניהלו שיחות עם אנשי אגודת ישראל ועוצמה יהודית בניסיון לגשר על הפערים. עם זאת, בסביבת נתניהו חוזרים ומדגישים: "תקציב המדינה לא ייפתח". בקואליציה מאמינים כי ההסכמות יושגו בהמשך השבוע, קרוב להצבעות הסופיות. בפתח ישיבת הממשלה אתמול (ראשון) נשא ראש הממשלה דברים ותקף בחריפות את הממשלה הקודמת ואת בכיריה, כיום ראשי האופוזיציה.

"הבטחנו וקיימנו להחזיר את הביטחון הלאומי. עשינו זאת במצעד הדגלים ובמבצע מגן וחץ. אנחנו חייבים לשמור על הממשלה ולשם כך חייבים להעביר את התקציב. אתם יודעים שיש לי קצת ניסיון בזה, אני העברתי כמעט 20 תקציבי מדינה, ואני יכול להגיד לכם שתמיד מתעוררים ויכוחים ברגע האחרון. תמיד יש ויכוחים, אבל אני מאמין שנתגבר על כך", אמר.

"ליריבינו הפוליטיים אני מציע לא לפתח ציפיות", הוסיף. "לתשלומים הפוליטיים שלהם לא קראתם ביזה כי אתם בצד הנאור. איזה צביעות, איזה שקר. הם הציעו צ'ק פתוח לכל מי שיצטרף לממשלה. אנחנו מעבירים תקציב אחראי, שאחת ממטרותיו היא השוואת תנאים בין ילד חילוני לבין ילד דתי. אף אחד לא צריך לשמוע את דברי ההסתה או לראות את הקריקטורות שהם העתק לתעמולה אנטישמית. הצלחנו לשלב את המגזר החרדי בשוק העבודה וכך נמשיך לעשות את זה".

עוד טען כי "שום תעמולת כזב לא תמנע מאיתנו להעביר את התקציב. הממשלה תמלא את ימיה ובימים הקרובים נגשר על הפערים ונמשיך לעבוד יחד".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר בתגובה לדברי נתניהו שילד חרדי הוא לא חצי ילד ולא צריך לקבל פחות מילד חילוני: ״נתניהו צודק, ילד חרדי לא צריך לקבל פחות מילד חילוני. מגיע לו, לצד לימודי התורה, ללמוד גם לימודי ליבה. למענו, למען עתידו ולמען עתיד כולנו״.