השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר והיועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי צפויים לצאת לוושינגטון ולקיים שיחות עם בכירים בבית הלבן, כך דיווח היום (רביעי) ברק רביד בוואלה! לפי ארבעה בכירים ישראלים ואמריקאים. הם צפויים להגיע לוושינגטון לקראת סוף השבוע הבא ולהיפגש עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ועם בכירים נוספים בבית הלבן ובמשרד החוץ האמריקאי, כך אמרו הבכירים הישראלים והאמריקאים. 

לאחר הדיווחים, צחי הנגבי חושף: הייתה שיחה בין נתניהו ליורש העצר הסעודי?

לפי הדיווח, שני הנושאים המרכזיים עליהם צפויים השניים לדון עם מקביליהם האמריקאים הם הדאגה הגוברת בישראל מההתקדמות בתכנית הגרעין של איראן, והמאמצים האמריקאים לקדם הסכם נורמליזציה בין ישראל לבין סעודיה. בכיר בלשכת ראש הממשלה אמר כי מועד הנסיעה עדיין לא סוכם סופית. מהבית הלבן נמסר: "אין לנו מה למסור בשלב זה".

ביידן נגד נתניהו ונגד הרפורמה: "ישראל לא יכולה להמשיך בדרך הזו" (צילום: רויטרס)

כאמור, במוקד השיחות צפויים לעמוד החשש מההתקדמות בתוכנית הגרעין של טהראן, המאמצים להשגת נורמליזציה עם סעודיה, המהפכה המשפטית וסוגיית הזמנתו של נתניהו לפגישה עם ביידן: חמישה חודשים אחרי כניסתו של בנימין נתניהו ללשכת ראש הממשלה, והוא עדיין לא קיבל הזמנה לפגישה עם הנשיא ג'ו ביידן בבית הלבן. מדובר במקרה חריג ביותר ביחסים בין ישראל לבין ארה"ב.

נתניהו ויועציו מקווים כי השהיית החקיקה בנושא מערכת המשפט והמו"מ שמתנהל בבית הנשיא עם נציגי האופוזיציה יובילו לכך שראש הממשלה יקבל הזמנה לפגישה עם הנשיא. עם זאת, בכירים אמריקאים אומרים כי הבית הלבן עדיין רוצה להמתין ולראות לאן יתקדמו המגעים בבית הנשיא לפני קבלת החלטה האם להזמין את נתניהו לפגישה עם הנשיא.

בנוסף, נתניהו ויועציו רוצים לעבוד עם ממשל ביידן כדי לנסות ולהגיע להסכם שלום עם סעודיה, והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר הוא הגורם שמוביל את העיסוק בסוגיה מטעמו של ראש הממשלה. הבית הלבן מצידו מתכוון להשקיע מאמצים דיפלומטיים כדי להגיע להסכם שלום בין ישראל לבין סעודיה עד סוף השנה, לפני שקמפיין הבחירות לנשיאות ארה"ב ישתלט על סדר יומו של הנשיא ביידן.

גם נושא הגרעין האיראני צפוי לעמוד במוקד השיחות. כזכור, בימים האחרונים בכירים ישראלים החריפו את התבטאויותיהם הפומביות בנושא תכנית הגרעין של טהראן והאפשרות שישראל תבצע פעולה צבאית נגד מתקני הגרעין באיראן.

הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי אמר כי ישראל עוקבת לא רק אחרי העשרת האורניום של איראן אלא גם אחרי תחומים אחרים שהינם קריטים לתכנית הגרעין האיראנית - רמז למאמצים שאיראן עושה לפתח ראש קרב גרעיני. "יש התפתחויות שליליות אפשריות באופק שיכולות להביא לפעולה. יש לנו יכולות וגם לאחרים יש יכולות", אמר הרמטכ"ל.

הנגבי התייחס גם הוא אתמול לסוגיה ואמר כי למרות שישראל מקווה שניתן יהיה לפתור את סוגיית הגרעין האיראני באמצעים לא צבאיים, "אנחנו נערכים למצב שבו לא יהיה מנוס מעימות".
 
בתוך כך, בכיר איראני שצוטט על ידי רשת אל-ג'זירה אמר כי אם ישראל תתקוף את מתקני הגרעין של איראן, היא תהיה אחראית למלחמה רחבה. "אנחנו לא קוראים למלחמה אבל העולם צריך לדעת שלא יהיו לנו קווים אדומים בתגובה לתקיפה ישראלית", הוא אמר.