סגן שר החוץ של אזרבייג'ן ביקר השבוע בישראל והשתתף בכנס הרצליה, שם הנושא החם היה המתיחות הגוברת מול איראן. כזכור, במהלך הכנס אמר הרמטכ"ל הרצי הלוי כי "יש התפתחויות שיכולות להוביל לפעולה ישראלית באיראן". בשיחה עם "מעריב" היום (רביעי) התייחס סגן השר פאריז רזאייב לאפשרות של שיתוף פעולה עם ישראל בנושא, והבהיר: "אנחנו נמנעים מלהתערב בסכסוכים של מדינות אחרות, לרבות על ידי מתן אפשרות לפעול מהשטח שלנו".

הרמטכ"ל: "יש התפתחויות שליליות שיכולות להביא אותנו לפעולה באיראן"
"לא יהיו לנו קווים אדומים": בכיר איראני מגיב לאיומי הרמטכ"ל
לאחר הדיווחים, צחי הנגבי חושף: הייתה שיחה בין נתניהו ליורש העצר הסעודי?

סגן השר רזאייב הודה כי "היחסים שלנו עם איראן נמצאים למרבה הצער בנקודת שפל עמוקה", עקב מתקפת הטרור על שגרירות אזרבייג'ן בטהרן, מוקדם יותר השנה, בה נהרג אחד המאבטחים של השגרירות. מאז השגרירות מושבתת.

"למרות שאנחנו שואפים ליחסים הדדים שמבוססים על כבוד בין שווים עם אירן וגורלנו הוא לחיות זה לצד זה", הוסיף. "אזרבייג'ן גאה במדיניות החוץ שהיא מובילה וכמדינה חילונית אנו מתנגדים בתוקף להכנסת הקיצוניות דתית ליחסים הבינלאומיים".

רזאייב חשף כי אזרבייג'ן הייתה מעורבת בשיקום יחסי ישראל וטורקיה. "גם ישראל וגם טורקיה הן ידידות ותיקות של אזרבייג'ן", אמר. "כשהייתה מחלוקת בין שני חברינו, עשינו הכל כדי לעזור להם למצוא שפה משותפת ולהגיע להבנה שהיא טובה ליציבות האזורית ולשיתוף פעולה".

בהתייחסו לבחירות בטורקיה הוא ציין כי ישראל לא צריכה לדאוג לגבי בחירתו מחדש של ארדואן: "הנשיא ארדואן הוא מנהיג בקנה מידה עולמי שחושב במונחים אסטרטגיים לטווח ארוך. המשכיות מדיניות הפנים והחוץ של טורקיה, להבנתו היא דבר חיובי למדי עבור האזור", אמר רזאייב.

לבסוף, נשאל רזאייב מדוע לקחו שלושה עשורים עד שפתחה מדינתו שגרירות בישראל. "באזרבייג'ן אנו מאמינים בתפיסה היהודית/ ישראלית העתיקה של 'פרה פרה'".