תשעה שרי ממשלה צפויים להשתתף בשבוע הבא בכנס תמיכה בישראל בני יורק, והידיעה עוררה גל תגובות זועמות בקרב בכירים ועסקנים מרכזיים בקהילת יהודי ארצות הברית.

המחלוקות בנושאי דת ומדינה בישראל עלולות לגרום לקרע דווקא ביהדות התפוצות
נשיא הקונגרס היהודי האירופאי: "קהילות התפוצות ייעלמו ללא תמיכת ישראל"

"שמעתי מחברים, כולם ציונים טובים, על בואם הצפוי של השרים והשרות למצעד השנתי. שמעתי שביניהם יהיה גם שמחה רוטמן. אנחנו לא נצעד איתו". אמר בשיחה ל'מעריב" אריק יופה, מי שכיהן שנים כנשיא התנועה הרפורמית ומגלה מעורבות פעילה בחיי הקהילה בניו יורק.

אברהם (אייב) פוקסמן, מנהיג יהודי מוכר ומוערך, שכיהן כחמישים שנה כמנכ"ל הליגה למניעת השמצה, הגיב בשיחה על ביקורם הצפוי של השרים בניו יורק והשתתפותם במצעד התמיכה בישראל: "איזו צביעות. רבים משרי ממשלת ישראל באים לניו יורק לציין ולהלל את ישראל יחד עם הקהילה היהודית האמריקאית במצעד ההצדעה לישראל", אמר. "אין להם שום רספקט ליהודי אמריקה, למסורת שלהם או לאופן שבו הם שומרים ומקיימים את יהדותם. מדוע הם באים? כאשר רבים מהשרים מעליבים, מבזים ופוגעים בקהילה ובערכים שלה".

מצעד התמיכה השנתי בישראל המתקיים בניו יורק נחשב לאחד האירועים המרכזיים של הקהילה. במצעד ישתתפו נציגי ארגונים, תלמידי בתי ספר וחברי תנועות נוער, ואלפים צפויים להגיע לשדרה החמישית לצפות במצעד.

הדיווח שפירסם העיתונאי הותיק איתמר אייכנר על בואם המתוכנן של שרי ממשלת נתניהו הציף לפני השטח את ההתנכרות, הריחוק והגינוי כלפי ממשלת נתניהו, הרווחים ברוב מכריע של הליברלים בקהילה. לפי הדיווח, בין השרים והשרות שמתכוננים להגיע לניו יורק למצעד, ברקת, שיקלי, גלית דיסטל-אטבריאן, אופיר סופר, עמיחי אליהו ומאיר פרוש.          

"בישראל קיימת ממשלה רדיקלית וגזענית ויהודי אמריקה אינם רוצים להפגין שום ביטוי של תמיכה בממשלה כזאת", אמר יופה. "יהודי אמריקה רואים במצעד הזדמנות להביע ולהפגין תמיכתם בישראל, שהיא יהודית ודמוקרטית, שמאמינה בעצמאות משפטית, שמחבקת את כל היהודים בלי הבדל שייכותם האידאולוגית, מדינה שמעניקה שוויון לאזרחיה הערביים, ששמה קץ לקיצוניות החרדית ולזכויות המיוחדות שהיא מקבלת ומדינה שמציעה פתרון פוליטי לפלשתינים".

לדבריו, "יהודי אמריקה רוצים ומבקשים לתמוך בישראל שהיא ציונית מסורתית ונתמכת על ידי מאות אלפי ישראלים המפגינים ברחובות בשבועות האחרונים".

בכיר יהודי ותיק, המזוהה כאחד מדוברי הימין בקהילה אמר בשיחה, "האם השרים שמתכוננים לבוא לניו יורק ולהשתתף במצעד אינם מכירים ואינם מודעים למוניטין המפורסם של הקהילה כמעוז ומבצר הליברליות בארצות הברית? או שהם כן מודעים, ומגיעים למצעד במטרה להפגין התרסה וזלזול ביהודי הקהילה".