השיחות על החקיקה המשפטית יתחדשו בבית הנשיא הבוקר, אולם בשני הצדדים אין אופטימיות רבה באשר לסיכויים להגיע להסכמות. לדברי הגורמים בצוותי המשא ומתן, הפער בין עמדות הצדדים נותר על כנו, ופשרה לא נראית באופק.

נתניהו בישיבת הסיעה: "הרפורמה לא מתה", התנאי של גנץ להמשך השיחות

שרים וח"כים רבים בליכוד טוענים בשיחות סגורות, וגם בגלוי, כי הם אינם מאמינים שראש הממשלה בנימין נתניהו מעוניין בקידום הרפורמה, אף שבישיבת הסיעה אתמול הוא הבהיר כי "הרפורמה לא מתה". עוד ציינו כי הם אינם מאמינים כי לעו"ד אפי נוה, הנתפס כמועמד מועדף של הימין, יש סיכויים של ממש לנצח בבחירות לראשות לשכת עורכי הדין.

גורם בכיר בליכוד אמר ל"מעריב": "ויתרנו על הכל, כולל על נציג אחד מתוך שניים בוועדה לבחירת שופטים. אחרי כל ההבטחות הגדולות, כל מה שנשאר לליכוד בוועדה לבחירת שופטים הוא רק זכות הווטו, שלא היה שווה כל המאמץ שנעשה. הליכוד ירים ידיים בכל מה שקשור לבחירת שופטים, והסיכוי שלו להשפיע על בחירת שופטים בערכאות הנמוכות שואף לאפס".

נתניהו על הרפורמה, צילום: דוברות הליכוד

אלא שבהצהרות פומביות מתאמצים בכירי הקואליציה לשדר מסר לגמרי שונה. בישיבת סיעת הציונות הדתית אמר השיב היו"ר, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', לשאלה האם הרפורמה מתה: "את הגלגל הזה אי אפשר להחזיר לאחור. רוב הציבור מבין שנדרש טיפול שורש במערכת המשפט".

ואילו השר דודי אמסלם (הליכוד) הכריז: ‏"לא יעזור לכם כלום - אנחנו נעביר את הרפורמה. אנחנו ניקח את המושכות לידיים במדינה בכל המוסדות. למה? בגלל שככה העם הכריע. זה מה שיקרה, אני מבטיח לכם, בחודשים הקרובים. תתארגנו אם אתם רוצים".

בחירת נציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים תתקיים ב־14 ביוני, ולקראת מועד זה מתפתח באופוזיציה קרב על זהות המועמד שלה לוועדה.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, שמקדם לתפקיד את חברת סיעתו קארין אלהרר, אמר בישיבת סיעת יש עתיד: "תפקידי כיו"ר האופוזיציה הוא להוביל את הבחירה של נציג האופוזיציה, והודענו שח"כ קארין אלהרר היא המועמדת. אי אפשר לקחת את הסיכון שיפוצלו הקולות. זה יהיה אסון לדמוקרטיה הישראלית". בעבודה מקדמים דווקא את הח"כית מהמפלגה אפרת רייטן לתפקיד, ואילו המועמדת המסתמנת מטעם המחנה הממלכתי היא פנינה תמנו שטה.

על רקע המחלוקת נפגש אתמול יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן עם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, וגם שוחח בנושא עם לפיד. ליברמן מנסה להוביל לכך שיהיה מועמד אחד מוסכם מטעם האופוזיציה. כך או כך, ראשי האופוזיציה קבעו להיפגש מחר לדיון מיוחד בסוגיה.

גורמים בקואליציה מספרים כי מתנהלים מגעים שקטים בינם לבין אנשי גנץ, בניסיון להגיע להסכמה סביב מועמדותה של תמנו שטה. גורמים אחרים בקואליציה מתעקשים על כך שיש לבחור במועמד האופוזיציה שיוצג מטעמה ולא לסגור דילים מאחורי הקלעים. הסיבה, לטענתם: "יש חשיבות בביסוס הנוהג של נציג האופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים, כי יום יבוא וגם הליכוד יהיה באופוזיציה".