נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו נחתו הבוקר (שלישי) בביקור ממכלתי בבאקו, בהזמנת נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב. הנשיא ורעייתו התקבלו בירידתם מהמטוס לשטיח אדום, ומשמר כבוד. המתינו להם בשני צדי השטיח, 10 ילדים (אזרבייג'נים יהודים) בכיתות א'-ד', מביה"ס חב"ד אור הנר ומביה"ס מס' 42, אשר נופפו בדגלי ישראל-אזרבייג'ן ושני תלמידים מתוכם העניקו לנשיא זר פרחים.

הנשיא הרצוג מתקבל בנמל התעופה בבאקו (צילום: חיים צח, לע''מ)
הנשיא הרצוג מתקבל בנמל התעופה בבאקו (צילום: חיים צח, לע''מ)

נחיתת הנשיא באזרבייג׳ן בפתח ביקורו הממלכתי

טרם ההמראה, התייחס הנשיא למתיחות הביטחונית מול איראן, ואמר: "אנחנו צריכים לזכור שמעבר ליחסי המסחר, ומעבר לקשרים ההיסטוריים, כולל הקהילה היהודית ההיסטורית, אזרבייג׳ן היא שכנתה של איראן. איראן גורם בלתי יציב באזור שחותר כל הזמן לפעולות כנגד מדינת ישראל וכנגד הברית המתפתחת של שלום וביטחון באזור, ואני בוודאי אדון בכך".

עוד הדגיש הרצוג כי "אנחנו ננסה לקדם את היחסים בין המדינות, ככל שרק ניתן. לאחרונה אזרבייג’ן חנכה שגרירות בישראל. זו מדינה שיעית מוסלמית חשובה, שנרצה בכל צורה אפשרית לקדם את היחסים איתה". כמו כן, התייחס להמשך שיחות ההידברות בין הקואליציה לאופוזיציה במסגרת הרפורמה המשפטית והדגיש: "במהלך ביקורי באזרבייג׳ן יתקיימו שיחות ההידברות תחת חסותי בבית הנשיא, בין הקואליציה לנציגי מפלגות האופוזיציה. אני מבקש לחזור ולהדגיש שבהחלט ניתן להגיע להבנות רחבות. זה מחייב מאמץ, רצון טוב, מנהיגות ואני מציע להתעלם מרעשי הרקע ולחשוב על המטרה האסטרטגית, שהיא בסופו של דבר, טובת מדינת ישראל.

בהמשך מצפה לנשיא הרצוג טקס רשמי בארמון הנשיאותי "זגולבה", שם יקבל את פניו נשיא אזרבייג'ן ורעייתו, סגנית הנשיא מהריבן אלייבה, ובנוסף יקיימו הנשיאים פגישה בליטרלית. לאחר מכן, יקיימו הצהרה משותפת לתקשורת. בהמשך, נשיא המדינה ורעייתו ישתתפו בטקס הנחת זר בסמטת הכבוד על קברו של נשיאה השלישי של אזרבייג'ן - היידר אלייב. לאחריו נשיא המדינה ורעייתו ישתתפו בטקס הנחת הזר באנדרטת שאהידלאר, שדרות הנופלים - אתר ההנצחה לקורבנות המלחמה באזרבייג'ן.

משמר הכבוד בכניסה לארמון הנשיא (צילום: אנה ברסקי)
משמר הכבוד בכניסה לארמון הנשיא (צילום: אנה ברסקי)

כמו כן, הנשיא הרצוג ישא דברים לכבוד יום העצמאות ה-75 למדינת ישראל שייערך במרכז היידר אלייב. למחרת, הנשיא ורעייתו יקיימו מפגש עם הקהילה היהודית המקומית באזרבייג'ן.