פרסום ראשון: פורום המרצות והמרצים למשפטים למען הדמוקרטיה, המונה כ־140 מרצים ומרצות מכל הפקולטות למשפטים ברחבי הארץ, קבע בנייר עמדה חדש כי נציגות האופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים היא חיונית לקיום הדמוקרטיה.

בכיר בליכוד ל"מעריב": "המפלגה תרים ידיים בכל הקשור לוועדה לבחירת שופטים"
תישאר בוועדה לבחירת שופטים? לאחר הסערה, אפרת רייטן מבהירה את עמדתה
ח"כ אלהרר: "על האופוזיציה להיות מאוחדת בבחירת הנציגות לוועדת השופטים"

על פי הממצאים, ב־30 השנים האחרונות בחרה הכנסת תמיד את אחד הנציגים מקרב האופוזיציה, למעט במקרה של ממשלת החלופיים (נתניהו־גנץ).

לדעת הפורום, על פי נייר העמדה שנכתב על ידי מומחים למשפט ציבורי – פרופ׳ אמנון רייכמן מאוניברסיטת חיפה, פרופ׳ ברק מדינה מהאוניברסיטה העברית, ד״ר רונית לוין־שנור מאוניברסיטת רייכמן וד״ר אורי אהרונסון מאוניברסיטת בר אילן – נמצא כי בחירת נציג אופוזיציה מבין נציגי הכנסת היא חיונית לשם שמירת עקרונות דמוקרטיים חשובים, וכי על הכנסת לעשות כן ולא להשאיר זאת לבית המשפט. לדברי המומחים, "בחירת נציג אופוזיציה היא נוהג המבטא עקרונות יסוד חוקתיים, אשר סטייה ממנו עשויה להוביל להתערבות בית המשפט, אך יש לקוות כי הכנסת תשכיל לעשות כן בעצמה ולבחור נציג המייצג באופן אפקטיבי את האופוזיציה".

בתוך כך, ראשי מפלגות האופוזיציה צפויים להתכנס היום לישיבה מיוחדת, ובה ינסו להגיע להסכמה על מועמדם בוועדה למינוי שופטים. הבחירה צפויה להיות בין שלוש נשים - קארין אלהרר (יש עתיד), פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי) ואפרת רייטן (העבודה).

יריב לוין על השינויים שהוא מתכנן בוועדה למינוי שופטים (צילום: ערוץ הכנסת)

בכל הנוגע לוועדה לבחירת דיינים, ח"כ מתן כהנא מהמחנה הממלכתי מתכוון להגיש את מועמדותו לחברות בה. עם זאת, נראה כי המועמד המוסכם של האופוזיציה גם במקרה זה תהיה אישה.

בתוך כך, תקף ח"כ אביגדור ליברמן את הרפורמה המשפטית במהלך דבריו בכנס אלי הורוביץ ה־30 לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה, ואמר: "זוהי לא רפורמה, זאת הפיכה וחקיקה פרסונלית. כשמגדילים קצבאות ב־50% לאברכים, מחלקים תלושי מזון במיליארד שקל ומשנים תעריפים בתחבורה הציבורית רק למגזר אחד, למה לצאת לעבוד? מה שמאוד פוגע בכלכלה זה הניסיונות להפיכה משפטית. אני שומע אנשים שמציעים לדחות דברים בעוד שנה־שנתיים, אבל זה רעיון רע ואי־ודאות פוגעת בכלכלה".