שגריר מולדובה בישראל, אלכסנדר רוייטמן, שיגר היום (חמישי) מכתב מחאה ליו"ר ועדת האתיקה של הכנסת, ח"כ ינון אזולאי (ש"ס), בעקבות אמירתו הגזענית של אזולאי שעוררה סערה מוקדם יותר השבוע כאשר כינה את יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן "עם הארץ ממולדובה" מעל דוכן הכנסת. "קורא לך להימנע מהתבטאויות מהסוג הזה בעתיד", כתב השגריר לאזולאי. 

העימות בין ליברמן ואזולאי. צילום: ערוץ הכנסת

השגריר המולדבי כתב לח"כ אזולאי: "שמעתי בזעזוע כי הזכרת בהקשר שלילי את המדינה שלי. לא יכולתי להתעלם מהתבטאות כל כך לא מוצדקת כלפי המדינה שלי ולהותיר את ההתבטאות הזו כצל על היחסים בין ישראל לבין מולדובה".

כמו כן, השגריר רוייטמן הוסיף כי יהודים רבים ממוצא מולדבי תרמו להקמת מדינת ישראל ופיתוחה. "אני קורא לך להימנע מהתבטאויות מהסוג הזה בעתיד. שימוש בשפה כזו אינו מקובל במיוחד לאור מאות שנים של היסטוריה משותפת לעם היהודי ולעם המולדבי", כתב.

מכתב השגריר המולדבי (צילום: צילום מסך)
מכתב השגריר המולדבי (צילום: צילום מסך)

כאמור, מכתבו של השגריר הגיע בעקבות העימות במליאת הכנסת בין יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן לבין עם חבר הכנסת ינון אזולאי (ש"ס), שכינה אותו "עם הארץ ממולדובה". בהמשך ח"כ אזולאי התנצל וניסה להסביר: "מעשה של עם הארץ, לא בן אדם שהוא עם הארץ".

העימות פרץ לאחר שח"כ אזולאי כינה את ליברמן "עם הארץ ממולדובה" וטען כי "אין לך זכות לבוא לפה ולדבר עם הגאון מווילנה". זאת, לאחר שליברמן צייץ בנאום שנשא טרם אמירתו של אזולאי כי גדולי ישראל למדו מדעים, מתמטיקה ושפות, ונתן כדוגמה גם את הגאון מוילנה, שהיה בקיא בתורה בד בבד עם כך שהיה גם בקיא במדעים.

בישראל ביתנו החליטו לנקוט צעדים נגד אזולאי, ופנו ליו"ר הכנסת. "בעקבות התבטאות גזענית של ח״כ ינון אזולאי במליאת הכנסת היום, יו״ר סיעת ישראל ביתנו, ח״כ עודד פורר הגיש מכתב ליו״ר הכנסת בבקשה להדיחו מראשות ועדת האתיקה", נמסר בהודעה מטעם המפלגה.

ח״כ עודד פורר מסר: ״מדובר באמירות גזעניות חמורות, שלא זו בלבד שנאמרו מעל בימת הכנסת על ידי חבר כנסת כלפי חבר כנסת אחר, אלא שהדובר הוא גם יו"ר ועדת האתיקה של הכנסת. דבריו הגזעניים של ח"כ אזולאי, הראויים לכל גנאי, מהווים פגיעה בקהילה גדולה של עולים, שעלו לארץ ישראל מתוך ציונות, אהבת המולדת ואף מסירות נפש. לפיכך, ברור שחבר הכנסת אזולאי לא יכול לכהן כיו"ר וועדת האתיקה של הכנסת. מדובר בוועדה שאמורה לפעול כנגד אמירות כגון אלו, ולגנותן. לאור האמור לעיל, אבקשך לגנות את דברי ח"כ אזולאי באופן פומבי וברור, ולהדיחו מתפקידו כיו"ר ועדת האתיקה של הכנסת".

כאמור, בעקבות הדברים, ח"כ ינון אזולאי הסביר והתנצל: "מעשה של עם הארץ, לא בן אדם שהוא עם הארץ".