ארגון יש דין ותושבים מהכפר בורקה פנו באמצעות עורכי דינם מיכאל ספרד ושלומי זכריה ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בדרישה לפתוח בחקירה פלילית בחשד שהשרים יואב גלנט ובצלאל סמוטריץ', וכן הרמטכ"ל, אלוף פיקוד המרכז וקציני צבא אחרים ביצעו עבירות פליליות בקשר לעבודות בחומש. 

לטענתם, בוצעו עבודות נרחבות בשטח אדמות הכפר בורקה, עליהן שוכן חומש במטרה להעתיק את מבני המאחז לחלקת אדמה ציבורית. בפועל, בשטח הוקמו מבנים חדשים. עוד נטען כי על פי דיווחים שלא הוכחשו הצבא קיבל ייעוץ משפטי מיועמ"ש איו"ש שהעבודות האלה אינן חוקיות ויש להפסיקן, אך בה בעת התקבלה הנחייה של השרים גלנט וסמוטריץ' לאפשר את ביצוען. אלוף הפיקוד וגורמים בפיקוד מרכז, היו מודעים לכך שהוראתם של אנשי הדרג המדיני אינה חוקית (שלא לומר – בלתי חוקית בעליל), ועל כן ביקשו לקבל את הנחיית הדרג המדיני בכתב.

במכתב נכתב: ״במעשיהם שידלו לכאורה השרים את מפקדי הצבא לבצע עבירות של הפרת אמונים, סיוע לבניה בלתי חוקית, שידול להפרת צווים צבאיים (שהמפקד הצבאי עצמו התקין, בהנחייתם!), שימוש לרעה בכוח המשרה, הפרת חובה חקוקה, התנהגות שאינה הולמת, חריגה מסמכות ועוד. במעשיהם ביצעו קציני הצבא הבכירים את כל העבירות הנ"ל".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>
לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

חומש (צילום: נאסר אישתיה, פלאש 90)
חומש (צילום: נאסר אישתיה, פלאש 90)

״גם לנו לא קרה שנתקלנו באירוע שמשמעו ריסוק מופגן, מכוון, וישיר של רעיון שלטון החוק. השרים הבהירו בהוראתם למפקדי הצבא כי תפיסתם המשילותית היא שלטון השולטים ולא שלטון החוק. הרמטכ"ל ואלוף פיקוד המרכז הבהירו בבחירתם לציית לשרים ולא לחוק שהם מקבלים את התפיסה החוקתית הדיקטוטורית ודוחים את התפיסה של שלטון החוק כחל גם על המושלים והמחוקקים. כל החלטה אחרת מצידך תהיה כאמירה מובהקת: שרים אינם כפופים לחוק. חוק אחד יש לנתינים וחוק אחר לשרים", נטען.

מיש דין נמסר: "הזלזול בשלטון החוק ובזכויות אדם שהפגינו השרים סמוטריץ' וגלנט, כאשר התעלמו במופגן מאזהרות היועמ"ש והפרו את החוק ביודעין, הוא רק הפרומו למה שעלול לקרות אם תתרחש ההפיכה המשפטית. מי שנתנו את ההוראה הלא חוקית ומי שקיימו אותה צריכים לתת על כך את הדין. זוהי שעת מבחן ליועמ"שית ולשלטון החוק".