ברקע הקרע בין הקואליציה לאופוזיציה בנוגע להסכמה על כך שהקואליציה תציג מועמד אחד בלבד מטעמה לוועדה למינוי שופטים, במסגרת הרפורמה במערכת המשפט, מפלגת יש עתיד, בראשותו של ראש האופוזיציה יאיר לפיד, פרסמה היום (ראשון) הודעה, לפיה הממשלה צריכה לכנס בדחיפות את הוועדה למינוי שופטים, ודורשים כי תתחיל את עבודתה. עוד הודיעו כי הסכמה כוללת תינתן מצידם כאשר יהיו הסכמות מלאות על סעיפי הרפורמה.

לחץ על נתניהו להגיע לסיכום עם לפיד בסוגית הוועדה לבחירת שופטים

"לא תהיה שום הסכמה ושום חקיקה לפני כינוס הוועדה למינוי שופטים ותחילת עבודתה", קראו ביש עתיד. "כל ההסכמות שיהיו או לא יהיו, ינתנו רק במסגרת הסכמה כוללת על כל הסעיפים והתחייבות לסוף הדיונים על החוקים הנוגעים לשיטת המשטר בישראל".

כידוע, במקביל לדרישות האופוזיציה, בליכוד מנסים לשכנע את ראש הממשלה בנימין נתניהו להגיע להסכמה עם לפיד, על כך שהקואליציה תציג מועמד אחד בלבד מטעמה, וכן תתמוך במועמד המוסכם של האופוזיציה.

בליכוד מזהירים את נתניהו מ"הפתעות", בעקבות דיבור שמתנהל בקרב גורמים במפלגה המזוהים עם השר יריב לוין, ונחשבים לאנשי "מחנה לוין והרפורמה". לפי טענה זו, כדי לוודא שהוועדה לבחירת שופטים לא תתכנס - גם אם ייבחרו חבריה - יש לבצע תרגיל ולבחור את שני נציגי האופוזיציה, ובכך להביא את המצב לעד האבסורד.

"בחירת שני נציגי האופוזיציה תיאלץ את נתניהו לא למנוע את העברת החוק שמשנה את הרכב הוועדה לבחירת שופטים בקריאה שנייה ושלישית", טוענים תומכי התרגיל. על כן, כדי למנוע מצב שייבחרו או שני נציגי קואליציה או שני נציגי האופוזיציה, גורמים מהמחנה המתון יותר בליכוד לוחצים על נתניהו להגיע להסכמה ברורה עם יו"ר האופוזיציה לפיד.