המתנה מתוחה: ההידברות בין הקואליציה לאופוזיציה בחסות נשיא המדינה יצחק הרצוג לא חודשה השבוע. הצוותים מחכים לעדכון מבית הנשיא באשר ללו"ז להמשך המשא ומתן, והעדכון טרם הגיע.

לקראת הסכמות בהידברות? דיווח: העסקה שמתבשלת בבית הנשיא
"משקר": ח"כ מ'יש עתיד' תוקף את טענות רוטמן לאחר התקרית בניו יורק

בכל הצוותים מניחים כי בבית הנשיא מעוניינים לראות את תוצאות הבחירות לוועדה לבחירת שופטים ורק לאחר מכן, בהתאם לתמונת המצב והדינמיקה שתיווצר בין הצדדים, יוחלט על המשך השיחות. ביש עתיד הבהירו כי לא תהיה שום הסכמה ושום חקיקה לפני כינוס הוועדה למינוי שופטים ותחילת עבודתה. הם גם דורשים כי כל ההסכמות שיהיו או שלא יהיו - יינתנו רק במסגרת הסכמה כוללת על כל הסעיפים והתחייבות לסוף הדיונים על החוקים הנוגעים לשיטת המשטר בישראל.

בליכוד שוררת פסימיות הנובעת מעמדת שר המשפטים יריב לוין, שמבהיר בכל השיחות שמתנהלות איתו בימים האחרונים כי הוא לא מעוניין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים בהיעדר רוב לקואליציה וכן בהיעדר הסכמות לגבי המועמדים האפשריים לשופטי העליון ולנשיא בית משפט העליון. גורמים בסביבת לוין אמרו כי "הכל הולך לפיצוץ. לא רואים הסכמות באופק, ולוין לא ויתר ולא יוותר על הסוגיה הכה חשובה כמו הוועדה לבחירת שופטים".

נוכח העמדה הלא מתפשרת של שר המשפטים, מעמיק הקרע בינו לבין ראש הממשלה. מקורבי נתניהו תוקפים את לוין בשיחות סגורות וטוענים כי הוא "מטרפד את הצעות פשרה שעולות ואת המגעים עם הצד השני המסוגלים להביא לפתרון ולמנוע את פיצוץ ההידברות. יריב מצדו מעלה הצעות לא רציונליות ולא מוכן לוותר ולו מילימטר. זה מוביל אותנו לפיצוץ, בעוד שראש הממשלה מעוניין בהסכמה ובמציאת הפתרון".

עם זאת, גורמים בליכוד מבהירים כי נתניהו, על אף אי־הסכמתו עם העמדה של לוין וחרף הקרע בין השניים, לא מוכן להוביל למצב שבו שר המשפטים יתפטר במחאה על הוויתור בנושא הוועדה לבחירת שופטים. בסביבת נתניהו מעריכים כי לוין אכן יתפטר אם בקואליציה ינסו להביא לפשרה בנושא הרפורמה נגד עמדתו של שר המשפטים. "זה מסוגל להביא לכאוס בתוך הקואליציה ואף לנפילת הממשלה. נתניהו לא ייתן לזה לקרות", אומרים בכירים בליכוד.

לפי הערכות, נתניהו נוטה להכריע ברגע האחרון, ערב מועד הגשת המועמדויות לוועדה לבחירת שופטים ביום רביעי השבוע. עד אז, יימשכו המגעים השקטים והגורמים משני הצדדים ינסו למנוע פיצוץ בשיחות.

בתוך כך פרסם אתמול יו"ר ועדת החוקה של הכנסת ח"כ שמחה רוטמן פוסט מפורט בפייסבוק, שבו הסביר מה קרה באירוע הסוער ביום שישי בערב בניו יורק, כשהוקף במפגינים נגד הרפורמה המשפטית ובשלב מסויים אף חטף מגפון מאחת המפגינות. בתיעוד שפורסם לאחר מכן נראה רוטמן כשהוא מחזיר את המגפון. בהמשך המפגינה הגישה תלונה במשטרת ניו יורק.

"קבוצה קטנה של מפגינים אלימים", כתב רוטמן, "התקיפה אותי ואת אשתי כשהלכנו בשעת לילה מאוחרת בניו־יורק. הם חסמו לנו את הדרך, דרכו לאשתי חנה על הרגל וקיללו, לרבות איחולי מוות. באיזשהו שלב המפגינים הבינו שאנחנו לא מתרגשים מהם, ואז הם הצמידו לנו לאוזן מגפון - תקיפה לכל דבר - וצעקו. גם אני וגם המאבטחים אמרנו להם שוב ושוב להפסיק ולהתרחק והם המשיכו. אחרי כל האזהרות, לקחתי למפגינה את המגפון שהיא דחפה לי לאוזן, בלי לגעת בה כמובן. לאחר כחצי בלוק הגענו למקום שיכולנו להיכנס אליו ולהמתין למשטרה. המשטרה ליוותה אותי למלון, והאירוע נגמר".

עוד כתב רוטמן: "העובדה שיאיר לפיד ובני גנץ לא מגנים את המתקפות האלימות על חברי כנסת, ואפילו מעודדים אותן, מעידים יותר מכל דבר אחר שהם הפכו להיות אופוזיציה למדינה".