נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש הבוקר (שני) עם סם אלטמן, מנכ"ל חברת "OpenAI", המבקר בימים אלה בישראל. החברה עוסקת בפיתוח הבינה המלאכותית. 

מדוע הבינה המלאכותית מפחידה מומחים עד כדי קריאה לסכנה לאנושות?
"כוח טכנולוגי חשוב": הפיתוח החדש של הבינה המלאכותית

"אנחנו מאוד מתרגשים שאתם פה. ברור שישראל היא מעצמה במובן הטכנולוגי, חדשנות וכוח מוביל בתחום הבינה המלאכותית, ולכן הביקור שלך כאן מעורר עניין כה גדול במדינה. מדינה שרוצה לעשות טוב ולשרת את העולם עם משמעות", ציין הרצוג בפתח השיחה. 

עוד הוסיף: "אני מברך אותך על המכתב הפתוח בדבר סכנות הבינה המלאכותית שהוצאת עם אנשי התעשייה. לצד ההזדמנויות הנהדרות שבטכנולוגיה ישנם איומים רבים לאנושות, על עצמאות בני האדם. כל בני האדם נבראו ע״י האל וצריך לוודא שהפיתוח הזה נוצר לטובת האנושות. ניתן לראות את היתרונות והחסרונות ואתה הראשון שציין את זה בגלוי ובאומץ".

אני בדרכי לכנס קרדיולוגיה, והרפואה תשתפר דרמטית ע״י בינה מלאכותית, אבל שאלות מוסר, חדשות כזב, וערכים יהיו בסכנה ואני מאוד מסכים איתך שזה כמו לפתח נשק גרעיני ולכן צריך להיות איגוד בין לאומי להתמודדות עם האתגר", ציין. 

''לוודא שהטכנולוגיה תשרת את האנושות'' (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)
''לוודא שהטכנולוגיה תשרת את האנושות'' (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)

הנשיא הציג את חשיבות הנושא בעיניו: "התחום הזה מרתק אותי ברמה האישית והלאומית, וישראל רוצה להיות חלק מפיתוח השדה הזה, ואני מאוד רוצה להיות מעורב אישית בהובלת דיון בתוך ישראל וברמה הבינלאומית בנושאי מוסר ואתיקה והיבטים נוספים של הטכנולוגיה הזו". 

אלטמן עצמו אמר: ״מיוחד מאד עבורי לבקר בישראל ברמה האישית. קהילת הטכנולוגיה והסטרט-אפ בישראל היא מדהימה. חשוב כמובן לאזן את היתרונות והחסרונות כמו שציינת. אני שמח לעשות את הסיבוב הזה מסביב לעולם ולהיפגש עם מנהיגים עולמיים ולדון בזה".

"המחשבה, המיקוד והדחיפות בהבנה שצריך לדעת איך מנווטים את הסיכונים הגדולים שבטכנולוגיה לצורך הנאה מהיתרונות שלה, היא המטרה של כולם. אני חושב שמתקיים שיח פורה על הדרכים לעשות זאת. האנרגיה ביצירת הטכנלוגיה וביתרונות שהיא מפיקה מדהימה. אני בטוח שישראל תשחק תפקיד חשוב בכך. קהילת הטכנולוגיה כאן מדהימה ואני עוקב כבר שנים רבות אחר בניית הטכנולוגיה פה לטובת שיפור האנושות", הוסיף. 

עוד אמר אלטמן: "העובדה ש-AI עוזרת לנו היום לקדם פיתוחים מדעיים, אולי תסייע לנו להבין את מסתורין היקום. אני מאמין שקדמה טכנולוגית היא הדרך היחידה שבה הועלם ישתפר, והחיים שלנו בו ישתפרו. אנחנו כבר רואים את ההתחלה של זה, אנשים משתמשים בכלים של AI להיות יותר יעילים, אבל העולם עדיין יכול להיות דרמטית יותר טוב, ואנחנו לא רחוקים מזה.

"זה טעות לעשות רגולציה מחמירה, אבל עדיין אתה לא רוצה ליצור בינה מלאכותית שאי אפשר לשלוט בה, וצריך להתייחס לזה כאל משהו שאולי נצטרך להתמודד איתו בעשור הקרוב. אולי זה רעיון טוב להקים ארגון גלובלי, עם כוח מחשוב על, שיכול לבצע בדיקות,לנטר, וככה אולי נוכל להגביל את הסיכון, כמו שעושים עם טילים גרעיניים".

"OpenAI" היא מעבדת מחקר של בינה מלאכותית (AI). לחברה מספר מוצרים כאשר השניים המרכזיים והמפורסמים ביותר: ChatGPT - כלי בינה מלאכותית המספק ממשק שיחה המאפשר למשתמש לשאול שאלות ולקבל תשובות בשפה טבעית ובמהירות ו-DALL-E - כלי היוצר תמונות מקוריות מתיאורים טקסטואליים. 

כמו כן, נפגש אלטמן עם מיכל ברוורמן-בלומנשטיק, מנכ"לית מיקרוסופט ישראל. במהלך המפגש שבו השתתפו גם מספר עובדי החברה, אמרה ברוורמן-בלומנשטיק: "המפגש עם סם אלטמן היווה הזדמנות יוצאת דופן לשיחה על מהפכת הבינה המלאכותית האדירה ששוטפת את העולם. הפיתוחים של OpenAI דוחפים להתקדמות האנושית הגדולה ביותר מאז מהפכת האינטרנט. התרשמתי מהמחויבות של סם לקדם את השימוש האחראי בבינה מלאכותית לטובת שינוי חיובי בעולם. השילוב של הטכנולוגיות הללו במוצרי מיקרוסופט יציב אותנו בקדמת החזית הטכנולוגית הגלובלית ואני גאה לקחת חלק במסע הזה".