הכנסת אישרה בקריאה ראשונה אמש (שני) פה אחד את הצעת החוק של השר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי - לפיה יורחבו הסנקציות נגד תופעת סרבנות הגט. הצעת החוק שיזם המשרד לשירותי דת בשיתוף הנהלת בתי הדין הרבניים, נועדה להרחיב את ארסנל הכלים במלחמה כנגד התופעה המגונה.

לפי הצעת החוק, סל הסנקציות יורחב ויכלול אפשרות להטלת קנסות כספיים, סגירת חשבון בנק, חסימת כרטיסי אשראי של הסרבנים ועוד. כמו כן, תעוגן בחקיקה האפשרות לבצע 'שיימינג' באמצעות פרסום שמות הסרבנים ברשתות החברתיות ובאתר בתי הדין הרבניים. 

השר לשירותי דת הרב מיכאל מלכיאלי: "התרת עגונות היא אחת מהמצוות החשובות ביותר שעמדו לנגד הרבנים והדיינים בעם ישראל, במשך כל הדורות. בספרי הפוסקים קיימות אלפי תשובות, שמטרתן היא התרת עגונות. כידוע לאחר מלחמת יום הכיפורים היו עגונות רבות, ומרן הרב עובדיה יוסף זכר צדיק וקדוש לברכה, לא נתן תנומה לעיניו ובמשך חודשים רבים כתב מאות תשובות ופסקי דין – עד אשר הצליח להתיר את כל העגונות. מטרתו של תיקון זה, להגביר ולגוון את אמצעי האכיפה והסנקציות העומדים לרשות בית הדין במסגרת המלחמה כנגד התופעה המגונה של סרבנות גט".

מנהל בתי הדין הרבניים הרב אלי בן דהן: "הצעת החוק הזו היא בשורה של ממש עבור העגונות והנפגעים מתופעת סרבנות הגט - באמצעות הכלים הללו, שכוללים בין היתר הגבלות כלכליות וחברתיות, יוגבר הלחץ כנגד התופעה המגונה של סרבנות הגט, באופן שיאפשר הצלה ושחרור של נשים עגונות. אני מקווה שהחקיקה תושלם בהקדם האפשרי, על מנת לאפשר לדייני בתי הדין הרבניים להרחיב את הסנקציות כנגד סרבני הגט".

עו"ד אורית להב , מנכ"לית ארגון "מבוי סתום" המסייע לנשים מסורבות גט ועגונות, מסרה: "הרחבת סנקציות כנגד סרבני גט היא חשובה ומבורכת אבל היא לא מספיקה. הבעיה היום היא לא היעדר הסנקציות אלא ההימנעות של בתי הדין מלהטיל אותן. הסנקציות החדשות המוצעות בחוק לא יעזרו למסורבת הגט אם לוקח לבית דין 7 שנים עד שהוא מתחיל להטיל סנקציות. בזמן הזה החיים שלה נעצרים. מדינת ישראל אוסרת עליה להיות בקשר עם גבר אחר ולהביא ילדים לעולם". 

"כל הכבוד לשר מלכיאלי על פעולתו למען מסורבות הגט אבל המאמצים צריכים להיות מושקעים במיגור מוחלט של התופעה ובמציאת פתרונות לכלל העגונות ולא במתן כלים נוספים לבתי הדין שאולי יעזרו ואולי לא. הרב עובדיה יוסף זצ"ל דגל במדיניות של אפס עגונות וזה צריך להיות החזון והמטרה של בתי הדין הרבנים. כל אישה עגונה מסורבת גט היא אות קלון על בתי הדין ועל מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית והאחריות להתיר אותה מנישואיה ולאפשר לה להתגרש לא יכולה להישאר בידי הבעל אלא בידי המדינה", הוסיפה.

בארגון 'יד לאישה' מבית 'אור תורה סטון', המייצג עגונות ומסורבות גט, מציינים: "אנחנו בעד הרחבת הסנקציות ומתן כלים נוספים לבית הדין להתמודד עם סרבנות גט. יחד עם זאת, אנחנו מתנגדות לעובדה שבהצעת החוק הנוכחית הושמטה האפשרות להטיל סנקציות גם במקרים בהם בית הדין רק ממליץ על מתן גט וטרם ניתן חיוב גט. הטענה בדברי ההסבר של החוק כי בתי הדין ממילא לא עושים שימוש בסנקציות במקרה של המלצה אינה נכונה, שכן גם אם מדובר במקרים לא רבים, ישנם פסקי דין שמטילים סנקציות גם במקרה של המלצה. לכן אין שום סיבה לנקוט בדעה היותר מחמירה ולא לאפשר לדעות היותר מקלות לתת ביטוי לפסיקה שלהן".