יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ויו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי הודיעו הבוקר (רביעי) כי לא יעמידו מועמדים  לוועדה לבחירת שופטים. על כן, האופוזיציה תציג מועמדת אחת מטעמה את ח"כ קארין אלהרר

גנץ כתב בחשבון הטוויטר: "זה לא הזמן לחשבונות פוליטיים ולמאבקי אגו. מרגע שבקואליציה העמידו יותר ממועמד אחד, שאלת ההתאמה של המועמד מטעם האופוזיציה חשובה, אך חשובה פחות מעצם היבחרותו. לכן, מתוך אחריות לאומית, החלטתי שסיעת המחנה הממלכתי לא תעמיד מועמד לוועדה לבחירת שופטים. ההחלטה הזו, אינה אומרת שהמועמדים שיש למחנה הממלכתי להציע פחות מתאימים – להפך. ההחלטה לא אומרת שהמועמד או המועמדת שלנו לא יכלו לנצח – להפך. היא אומרת שאסור לקחת סיכון על חשבון מדינת ישראל. בכוונתי לעשות כל מה שאוכל בכדי שכך יקרה. אני קורא לשתי המועמדות, שתיהן ראויות, ולשני ראשי המפלגות הנוספים – יאיר לפיד ומרב מיכאלי, להגיע להסכמה ביניהם ולעבוד כאגרוף אחד בכדי שהמועמדת שנעמיד כאופוזיציה תיבחר".

 ח״כ מיכאלי הוסיפה: "הוועדה למינוי שופטים היא נכס אסטרטגי לדמוקרטיה הישראלית. מפלגת העבודה ואני היינו היחידות שנלחמנו עליה עוד לפני הקמת ממשלת השינוי, מתוך ההבנה של חשיבותה הקריטית לדמוקרטיה הישראלית, וודאי בימים כמו ימים אלה".

"לוועדה הזאת צריכה להגיע המועמדת המתאימה ביותר, אבל בשעה שהקואליציה מעמידה מספר מועמדים לבחירה, ולא אחד, אסור לנו לסכן את האפשרות לנציגות אופוזיציה בוועדה ועל כן החלטנו על הסרת מועמדותה של ח״כ אפרת רייטן. האחריות לשמירה על לכידות השורות היא עלינו, יחד עם חברינו לאופוזיציה, ואנחנו נפעל בצורה הטובה ביותר למדינת ישראל ולדמוקרטיה שלה", הוסיפה.

בהמשך, התייחס גנץ לסגירת הרשימות המועמדים לוועדה והוסיף: ״הבחירות לנציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים בשבוע הבא הן נקודת מבחן משמעותית. כשהדמוקרטיה הישראלית על הכף  - אסור לחזור על טעויות העבר ולבזבז קולות.  קיבלתי החלטה לקחת אחריות ולא להעמיד מועמד מטעם המחנה הממלכתי - כך שהאופוזיציה תגיע מאוחדת. כעת נתניהו צריך להכריע האם לצעוד בדרך האחריות, או לדרדר אותנו לתהום הקיצוניות".

עוד אמר: "אם יבחרו שני מועמדים מהקואליציה – יהיו לכך השלכות חמורות על מדינת ישראל, שיביאו לפגיעה בדמוקרטיה, ולצידה וכנגזרת ממנה פגיעה בביטחון, בכלכלה ובחברה. נתניהו, אל תהמר על מדינת ישראל".

יו״ר סיעת העבודה, ח״כ אפרת רייטן: העמדתי את עצמי כמועמדת לוועדה לבחירת שופטים לאור הניסיון שצברתי כחברה בקדנציה הקודמת והשמירה הבלתי מתפשרת שלי על בית משפט עצמאי ועל הדמוקרטיה. למרות זאת ואף שאני יודעת שסיכויי לנצח גבוהים מאד משעה שהקואליציה מעמידה מספר מועמדים לבחירה לוועדה ולא אחד בלבד ומשעה שאין לי כל רצון לסכן ולו באחוז את האפשרות להציג אופוזיציה בוועדה אסיר את מועמדותי".

בתגובה, מסר ראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד: "מודה לחברי יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ על שיתוף הפעולה והאחריות בהחלטתו לפעול יחד בבחירת מועמדת האופוזיציה לוועדה למינוי שופטים. נמשיך להיאבק בחזית אחת להגנת הדמוקרטיה ולשמירה על עצמאות מערכת המשפט".
ח"כ קארין אלהרר הגיבה לדברים ברדיו 103FM ואמרה כי "אני חושבת שזה היה המעשה האחראי והנכון. אני מברכת אותה ואני חושבת שככה נוכל לבוא בחזית אחידה. רק חזית אחידה של האופוזיציה תביא לבשורה בעניין".

היום ייסגר רישום המועמדים לתפקיד נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים. עד כה ארבעה חברי הקואליציה הגישו את טפסי המועמדות, בעוד באופוזיציה מתכוונים לעשות זאת במהלך היום. 

השבוע, שייוותר עד לבחירת המועמדים בבחירות חשאיות שיתקיימו ב־14 ביוני, יהיה שבוע קריטי לגורל ההידברות על הרפורמה בבית הנשיא - והצדדים ינסו להגיע להסכמות שימנעו את פיצוץ השיחות. אף שלא מתקיימים השבוע מגעים רשמיים בבית הנשיא, מאחורי הקלעים מתקיימים מגעים אינטנסיביים - כל יום, במשך שעות, בתיווך צוות בית הנשיא.

לפי תקנון הכנסת, על הכנסת לבחור שני חברי כנסת לוועדה, בתוך ארבעה חודשים מהקמתה, כאשר הכנסת הנוכחית כבר דחתה בשלושה חודשים את המועד. באופוזיציה מנסים גם הם לחשוב כיצד יוכלו למנוע מהקואליציה 'לפרוץ באחת' ולחוקק במהירות את שאר חוקי הרפורמה המשפטית, חקיקה שהם מסוגלים לבצע בכל רגע בשל הרוב המוצק ממנו הם נהנים ועדיין מנסים למצוא הסכמה פנימה על זהות המועמדת המוסכמת בתקווה שלא ימשכו את השטיח מתחת לרגליהם.