המחאות נגד הרפורמה במערכת המשפט, שתפסו לא פעם את הכותרות הראשיות באתרי החדשות המובילים בעולם, מעוררות הדים גם בפולין, שם נערכו בתחילת השבוע הפגנות נגד הממשלה, המתכוונת לקדם רפורמה במערכת המשפטית המקומית. 

"אי אפשר לכפות עליי דבר": טלי גוטליב במסר חריף לנתניהו ולוין

ד"ר עידית גל מהאוניברסיטה הפתוחה הסבירה בראיון בערוץ הכנסת, על מה שמתרחש במדינה. "אנשים באופוזיציה בפולין מודעים למה שקורה בישראל. אנשי האקדמיה שם יודעים והם בהחלט לוקחים מההפגנות כאן השראה". 

המפגינים הפולנים (צילום: REUTERS/Kacper Pempel)
המפגינים הפולנים (צילום: REUTERS/Kacper Pempel)

היא מציינת כי "אפשר לראות למשל שההפגנה שהייתה ביום ראשון האחרון הייתה שונה מאלו שהיו ב-2019 ו-2017, כשהממשלה הפולנית ניסתה לקדם חקיקה נגד בתי המשפט, ובהמשך נגד זכויות להט"בים ונשים".

"היו הרבה דגלים, בהם דגלים ענקיים, והיו גם הרבה יותר כרזות", היא מוסיפה. "אנשים עטפו את עצמם בדגל הפולני ובדגל של האיחוד האירופי, וגם היה מצעד שפחות שחיקה את מה שהיה אצלנו. יש בהחלט מודעות של האנשים שמארגנים את ההפגנות וקובעים במידה רבה את דעת הקהל". 

עשרות אלפי מפגינים נגד הרפורמה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
בקהילת "מפיצים תקווה", שנועדה לסייע בשיתוף סרטונים ומידע על המחאה, פרסמו בתגובה למחאות בפולין סרטון בטוויטר, ומסרו: "היי יריב לוין, יש לך ד״ש מפולין. סיפור אופטימי על התעוררות דמוקרטית חוצת יבשות. אתמול נערכה בפולין ההפגנה הגדולה ביותר אחרי שנים. בתחילת המאבק במהפכה המשפטית, שם יצאו מיליוני פולנים לרחובות. אחר כך השלטון הרדים אותם והם הותשו. ההפגנות גוועו. עכשיו, בתגובה לעוד חוקים דרקוניים, הם חזרו בענק".