שר החוץ אלי כהן תקף היום (רביעי) את סגנית נשיא ארצות הברית קמלה האריס על נאומה בה טענה כי וושינגטון רואה חשיבות בשמירה על מערכת משפט עצמאית.

"אני עונה לה את הדבר הבא - גם אני תומך במערכת משפט עצמאית וחזקה, אבל לא כל יכולה. גם לשופטים בארצות הברית אין זכות וטו על מי יחליף אותם. נדרשת רפורמה משפטית שתחזק את אמון הציבור, לשם אנחנו חותרים. אני אגב רוצה לומר שהעקרונות שלי הם אלה - הקואליציה לבדה לא צריכה למנות את השופטים, מצד שני לשופטים לא צריכה להיות זכות וטו. אני חושב שאנחנו והאמריקאים רואים את הדברים עין בעין", אמר השכר כהן בריאיון לכאן ב'.

"אני יכול לומר לך שאם תשאל אותה מה מפריע לה ברפורמה היא לא תדע להגיד לך מה מפריע לה", תקף כהן. "אני ביקרתי בכמה מקומות ושמעתי הערות. שאלתי אותם: 'מה בדיוק מפריע לכם?' ואף אחד לא ידע להגיד לי. אני לא יודע אם היא קראה את החוק או לא - ההערכה שלי היא שלא".

שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס התייחס לדבריו ואמר כי "העובדה שסגנית הנשיא הגיעה לחגוג את יום העצמאות ה-75 של ישראל מדברת בעד עצמה על היחסים בין שתי המדינות. יש לי כבוד לשר כהן, אבל היא אמרה דברים שהממשל אומר בכל הזדמנות לגבי הערכים והמדיניות המשותפים. האריס היא תומכת נלהבת של ישראל".

לאחר מכן פרסם כהן הבהרה: "יש לי הערכה רבה לבעלת בריתנו ארה״ב ולסגנית הנשיא האריס ידידה גדולה של ישראל. הרפורמה המשפטית היא נושא פנים ישראלי הנמצא בתהליך גיבוש והידברות, מדינת ישראל תמשיך להיות דמוקרטית וליברלית כפי שתמיד הייתה".

כאמור, סגנית נשיא ארצות הברית התייחסה באירוע לרגל ציון 75 שנה לעצמאותה של ישראל בוושינגטון  לרפורמה המתוכננת במערכת המשפט אותה מובילה הקואליציה, בעוד יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט שמחה רוטמן יושב נוכח בקהל. האריס ציינה בדבריה כי ארה"ב "תמשיך לפעול למען הערכים שבבסיס היחסים בינה לבין ישראל ובראשם חיזוק הדמוקרטיה, מערכת משפט עצמאית ואיזונים ובלמים".

מחאת ההייטקיסטים צייצה נגד ההתבטאות של שר החוץ כהן: "שר החוץ של אומת הסטארטאפ לא יכול לזלזל בארה"ב. נקודה".

נדב תמיר, מנכ"ל J Street ישראל, אמר: "שר החוץ של מדינת ישראל מתנשא על סגנית נשיא ארצות הברית וטוען שהיא לא מכירה את פרטי ההפיכה המשטרית. ובכן, סגנית הנשיא ובכירי ממשל ביידן בקיאים בהפיכה המטורללת לא פחות משרי ממשלת החורבן של לוין, נתניהו ורוטמן. זאת בהמשך להחלטת ראש הממשלה נתניהו השבוע למנות ליועץ במשרדו אדם שטען שביידן "הורס את ארצות הברית". האמירה האומללה והמזלזלת של כהן כלפי סגנית הנשיא מצטרפת לשורת פעולות ואמירות שמדרדרות את יחסינו עם ארצות הברית לשפל חסר תקדים. ממשלת החורבן וההרס איבדה לחלוטין את הברקסים והופכת את ישראל למדינה חלשה ומבודדת".